پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
مدارک و مراحل معامله خودرو | راهنمای گام به گام معامله خودرو

مدارک و مراحل معامله خودرو

شاید معامله خودرو به ظاهر ساده باشد اما در واقعیت نکات و مراحل مهمی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. اگر قصد معامله خودرو دارید و به دنبال صفر تا صد مدارک و مراحل معامله خودرو هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید چرا که در انتها شما را با مدارک لازم برای فروش خودرو که باید همراه داشته باشید آشنا خواهید شد.

اگر قصد خرید خودرو تا 500 میلیون را دارید و به دنبال بهترین راهنمای خرید ماشین تا 500 میلیون هستید، می توانید مقاله با ۵۰۰ میلیون چه ماشینی بخرم را مطالعه کنید و لیستی از خودرو در رنج قیمتی 300 تا 500 میلیون را داشته باشید.

مدارک لازم برای معامله خودرو

برای معامله خودرو به مدارکی نیاز دارید که درصورت عدم وجود آن ها باعث اختلال در روند معامله خودرو می‌شود؛بنابراین بهتر است قبل از معامله خودرو از تکمیل مدارک آن اطمینان حاصل کنید.

  • کارت خودرو و برگ سبز خودرو

از نظر نیروی انتظامی هر دو این مدارک جز مهم ترین مدارک ماشین و شناسایی مالکیت خودرو محسوب می شوند. در اصل مالک خودرو کسی است که هر دو این مدارک به نام اوست. در برگ سبز خودرو اطلاعاتی از جمله اطلاعات شخصی مالک خودرو، مشخصات و شناسه وسیله نقلیه ثبت شده است که در صورت گم شدن برگ سبز باید المثنی آن را دریافت کنید.

  • مدارک شناسایی مالک

شناسنامه و کارت ملی جز اصلی ترین مدارک شناسایی به حساب می آید که فروشنده خودرو باید آن را به همراه داشته باشد در غیر این صورت کپی و این مدارک به تنهایی برای معامله خودرو کافی نیست و در صورت گم کردن این مدارک باید اقدام به دریافت شناسنامه و کارت ملی المثنی کنید.

  • وکالت نامه

مطابقت نداشتن مشخصات فروشنده و مشخصات برگه سبز به این معناست که فروشنده مالک خودرو نیست و نمی تواند وکالت تام برای معامله خودرو داشته باشد. در این صورت فروشنده خودرو می تواند با گرفتن وکالت تام محضری اقدام به معامله خودرو، تعویض پلاک و… نماید. در صورتی که مالک خودرو خارج از کشور باشد باید وکالت نامه تایید وزارت امور خارجه را داشته باشد.

  • سند قطعی

سند قطعی یکی از مهم ترین مدارک لازم برای فروش خودرو می باشد و تنها سندی است که قوه قضاییه آن را به عنوان رسمیت می شناسد و به عنوان سند مالکیت خودرو اعتبار دارد.

قوه قضائیه بر این موضوع تاکید دارد که اگر معامله بدون این سند انجام شود در آینده خریدار دچار مشکلاتی می شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این سند برای اولین مالک خودرویی که آن را از شرکت سازنده خریداری کرده است وجود ندارد اما برای معاملات بعدی وجود این سند الزامیست.

طبق گفته های مشاورین حقوقی این یکی از اشتباهاتی است که به دلیل ناآگاهی افراد در این موارد رخ می دهد. در اصل نیروی انتظامی تاکیدی بر داشتن سند قطعی ندارد و در اصل مالک خودرو کسی است که برگ سبز به نام اوست اما بر خلاف نیروی انتظامی، قوه قضائیه تاکید دارد که در هنگام معامله وجود سند قطعی الزامیست و مالک خودرو در اصل کسی است که سند قطعی به نام اوست.

  • بیمه شخص ثالث

از نظر قانونی معامله خودرو بدون بیمه شخص ثالث یک امر غیر قانوني است و همانطور که می دانيد بیمه شخص ثالث یکی از مدارک و مراحل معامله خودرو است که برای خریدار اهمیت بسیار بالایی دارد بنابراین بهتر است قبل از فروش خودرو از اعتبار بیمه آن مطمئن شوید‌.

  • برگه کمپانی

در این برگه که در اصل نوعی فاکتور فروش محسوب می شود مشخصاتی شامل شرکت سازنده خودرو، نام و مشخصات خریدار، قیمت فروش خودرو، مشخصات خودرو، شماره شاسی، شماره موتور و… ثبت شده است. 

رمانی که خودرو به صورت لیزینگ از شرکت سازنده خریداری می شود روی برگه کمپانی نوشته می شود که سند در رهن کمپانی است یعنی تا زمانی که مالک خودرو به طور کامل با شرکت خریدار تسویه حساب نکند نمی تواند هیچ اقدامی در راستای فروش خودرو داشته باشد؛ به همین دلیل این برگه در لیست یکی از مهم ترین مدارک ماشین قرار دارد.

  • برگه عدم خلافی

یکی از مدارک لازم برای فروش خودرو و کارهای مهمی‌که فروشنده قبل از فروش ماشین باید انجام دهد پرداخت تمامی جریمه های خودرو می باشد.
برای پرداخت شما می توانید با مراجعه به پلیس +۱۰ یا بصورت آنلاین اقدام کنید. اگر این برگه را نداشته باشید در محل تعویض پلاک می توانید تنها با کارت های عابربانک دولتی جریمه خودرو را پرداخت کنید.

  • مفاصا حساب عوارض شهرداری

یکی از وظایف هر خودرو وابسته به نوع کاربری، پرداخت مقداری عوارض تردد در شهر به شهرداری می باشد‌. در مورد خودرو های باری و تاکسی ها باید گفت که آن ها علاوه بر عوارض، مالیات هم باید پرداخت کنند و لازم به ذکر است که این وظیفه به عهده فروشنده می باشد که تا پایان سال جاری باید پرداخت شود.

  • مدارک احراز محل سکونت

احراز محل سکونت برای متقاضیان تعویض پلاک خودرو امری الزامی محسوب می شود. افرادی که متقاضی دریافت پلاک جدید یا تعویض پلاک خودرو هستند باید مدارک مربوطه را برای ثبت محل سکونت به مرکز تعویض پلاک ارائه دهند.

مدارک لازم برای معامله خودرو
مدارک لازم برای معامله خودرو

مراحل خرید خودرو

در حالت کلی مراحل خرید خودرو شامل بازدید و کارشناسی فنی، قولنامه، مراجعه به مراکز تعویض پلاک و مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی می باشد و همه این مراحل باید طی شود. در ادامه به توضیح هر یک از این مراحل می پردازیم.

  • بازدید و کارشناسی فنی

بازدید و کارشناسی فنی از اولین و مهم ترین مراحل خرید خودرو می باشد که انجام آن الزامی نیست اما طبق گفته های مشاورین توصیه می شود‌ که انجام دادن آن بهتر از انجام ندادن آن است. اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید بهتر است این کارشناسی فنی را جدی بگیرید و حتما انجام دهید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

زمانی که برای کارشناسی فنی اقدام می‌کنید پس از اتمام کار و بررسی خودرو برگه ای به شما داده می شود که نتایج تمام بررسی های خودرو در آن درج شده است.

در کارشناسی فنی خودرو مواردی از جمله سلامت موتور، تست تعلیق، تست عیب یابی، تست رنگ بدنه، آزمایش تکنیکال، تست چراغ نور، آزمایش و تست آج لاستیک و تست آپشن ها و تطبیق آن با کارت خودرو و سند بررسی و انجام می شود.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت با مراجعه به مراکز کارشناسی، خودرو شما به طور کامل بررسی و عیب یابی شده و شما را از عیب و ایرادات خودرو آگاه می کند. مراجعه به کارشناسی خودرو شاید برای شما هزینه اضافی در بر داشته باشد اما به این نکته توجه کنید که این امر شما را از سلامت خودرو اطمینان می کند.

اگر برای کارشناسی خودرو خود به دنبال معتبرترین سرویس کارشناسی خودرو هستید و می خواهید این خدمات با بهترین هزینه و در کوتاه ترین زمان برای شما انجام شود می توانید همین حالا به لینک زیر مراجعه کنید و درخواست کارشناسی خود را ثبت کنید.

کارشناسی خودرو

چه سوالاتی باید هنگام خرید از کارشناس خودرو بپرسیم؟

  1. موتور و لوله اگزوز خودرو در چه وضعیتی هستند؟
  2. کارکرد خودرو به چه صورت است آیا دستکاری شده یا خیر؟
  3. آیا بدنه خودرو رنگ شدگی دارد؟ از آنجا که تشخیص رنگ شدگی خودرو نیاز به تخصص و دانش کافی دارد، مراجعه به مراکز کارشناسی خودرو شما را از این امر آگاه می سازد.
  4. وضعیت لوازم و قطعات خودرو به چه صورت می باشد؟
  5. آیا لاستیک، باتری و دیگر قطعات سالم است؟ آیا لاستیک ها آج دارند؟
  • قولنامه

تنظیم قولنامه دومین مدارک و مراحل معامله خودرو محسوب می شود. در مرحله تنظیم قولنامه اطلاعاتی از جمله مشخصات کامل خودرو و وسایلی که در خودرو قرار دارد، اطلاعات کامل فروشنده و خریدار، قیمت توافق شده و شیوه پرداخت، مبلغ بیعانه، زمان و مکان تحویل خودرو، نوع بیمه خودرو و مدت زمان باقی مانده، زمان و مکان تحویل خودرو، تعیین تکلیف مالیات خودرو و شرایط فسخ و مبلغ خسارت ثبت می شود.

در بعضی مواقع تنظیم قولنامه امری ضروری نیست و معامله خودرو بدون قولنامه انجام می شود چرا که با استفاده از برگ سبز می توان امور مربوط به ثبت سند را انجام داد به این طریق که فروشنده و خریدار طبق توافقی که باهم می‌کنند به مرکز تعویض پلاک رفته و کارهای مربوط به انتقال سند را انجام می دهند.

  • مراجعه به مراکز تعویض پلاک

تعویض پلاک سومین و یکی از مهم ترین مدارک و مراحل معامله خودرو می باشد. با مراجعه به تعویض پلاک همه کارهای مربوط به انتقال سند خودرو انجام می شود و در نهایت خریدار برگ سبز جدیدی دریافت می‌کند که در اصل همان سند خودرو است.

در این مرحله هم فروشنده و هم خریدار نکاتی را باید رعایت کنند که در ادامه به آن می پردازیم. اول از هر چیزی باید بگوییم که در مواقع مراجعه به مرکز تعویض پلاک هم حضور فروشنده و هم خریدار امری ضروری است و در صورت نبودن فروشنده باید وکالت نامه ای را به خریدار تحویل دهد تا او بتواند همه کارهای مربوطه را انجام دهد.

هزینه وکالت نامه بر عهده فروشنده می باشد و تا زمانی که فک پلاک انجام شود، پلاک فروشنده روی خودرو قرار دارد.
اقدامات مربوط به فک پلاک حتما باید انجام شود چرا که در صورت انجام نشدن هر تخلفی که توسط خریدار صورت بگیرد برای فروشنده ثبت می شود‌.

بهترین زمان برای رفتن به مرکز تعویض پلاک صبح زود می باشد چرا که کارها باسرعت بیشتری انجام می شود. مدارک و پلاک قبلی باید به مرکز تعویض پلاک تحویل داده شود و خودرو با پلاک جدید خارج شود.

خریدار وظیفه پرداخت هزینه ارسال پست کارت جدید را بر عهده دارد. قبل از مشخص شدن وضعیت پلاک و فک پلاک هیچ گونه اقداماتی در رابطه با انتقال سند و برگ سبز نباید انجام شود‌.

مراحل خرید خودرو
مراحل خرید خودرو
  • مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی

سند قطعی جزء مدارک و مراحل معامله خودرو و همینطور آخرین مرحله از خرید خودرو می باشد. در گذشته فروشنده و خریدار بعد از اتمام مراحل تعویض پلاک به یک دفترخانه مراجعه می کردند تا مراحل ثبت سند را انجام دهند اما حالا دیگر نیازی نیست به مراجعه به دفترخانه نیست و دریافت برگ سبز حکم همان سند را دارد.

چه مدارکی برای انتقال سند خودرو لازم است؟

مدارک شناسایی خریدار و فروشنده، تمامی مدارک خودرو، سند یا همان برگ سبز خودرو، مدارک احراز سکونت خریدار، مدارک پرداخت خلافی، عوارض شهرداری، مالیات، مدارک پرداخت هزینه های مربوط به انتقال خودرو از جمله مدارکی است که فروشنده و خریدار باید هنگام مراجعه به مرکز تعویض پلاک این به همراه داشته باشند.

انتخاب رنگ ماشین کار آسانی به نظر نمی رسد. اگر قصد خرید خودرو دارید و در انتخاب رنگ به مشکل برخوردید و می خواهید لیستی از هزینه رنگ کامل خودرو داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه هزینه رنگ کامل خودرو مراجعه کنید.

مدارک لازم برای خرید خودرو دست دوم

برای خرید و فروش خودرو دست دوم به مدارکی نیاز دارید که عدم وجود هر کدام از آن ها در کار شما اختلالی ایجاد می کند‌. بنابراین بهتر است اگر قصد خرید و فروش خودرو دارید قبل از آن حتما بررسی های لازم جهت تکمیل مدارک انجام دهید.

برگ سبز و کارت خودرو اصلی ترین مدارک لازم برای خرید خودرو دست دوم که شما برای خرید و فروش خودرو به آن نیاز دارد. نیروی انتظامی بسیار تاکید بر این دارد که مالک خودرو کسی است که برگ سبز به نام اوست و فروش ماشین بدون کارت ماشین و برگ سبز نباید انجام شود.

بعد از برگ سبز خودرو، برگه شرکت سازنده خودرو که همان فاکتور فروش به حساب می آید از مدارک لازم برای خرید و فروش خودرو دست دوم می باشد که در این برگه مشخصات، قیمت و سال تولید خودرو در آن ثبت شده است.

سومین مراحل فروش ماشین دست دوم سند قطعی خودرو است که زمانی به آن نیاز دارید که نام مالک خودرو با نامی که روی برگ سبز نوشته شده مطابقت نداشته باشد. قوه قضائیه بر خلاف نیروی انتظامی این سند را به عنوان رسمیت می شناسد و طبق گفته های مشاورین حقوقی هر گونه معامله خودرو بدون این سند امری غیرقانونی محسوب می شود.

مدارک شناسایی فروشنده جز مدارکی است که الزامی محسوب می شود و در صورت عدم نبود آن یا گم شدن باید المثنی آن را دریافت کنید. برگه حساب عوارض شهرداری و مالیات از دیگر مدارک مهم و ضروری می باشند که مالک خودرو وظیفه دارد آن را تا سال جاری پرداخت کند.

فروشنده خودرو قبل از فروش خودرو باید همه جریمه ها را پرداخت کرده باشد و برگه عدم خلافی دریافت کند زیرا این برگه جز مدارک مهم به شمار می آید. هر کدام از مدارکی که گفته شد اهمیت خاص خود را دارند و هنگامی که شما قصد معامله خودرو دارید باید همه این مدارک را بهمراه داشته باشید.

از طرفی دیگر خریدار خودرو هنگام خرید ماشین  باید مدارک مهمی به همراه داشته باشد که شناسنامه، کارت ملی یا سند احراز هویت، مدارک احراز محل سکونت، ارائه اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر، ارائه اصل کارت معاینه فنی معتبر از جمله مدارک لازم برای خرید خودرو دست دوم می باشند.

یکی از خدماتی که مجموعه اتوصافکار به شما مشتریان عزیز در سراسر تهران ارائه می دهد، خدمات صافکاری و نقاشی در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه می باشد که توسط افراد مجرب و متخصص انجام می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه ها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مدارک لازم برای خرید خودرو دست دوم
مدارک لازم برای خرید خودرو دست دوم

مدارک لازم برای خرید ماشین صفر

وقتی زمان تحویل خودرو از نمایندگی می رسد در حالت عادی مدارک ماشین باید بین ۲۰ تا ۳۰ روز به دست شما برسد در غیر این صورت این مدت زمان نباید بیشتر باشد‌ و در اصل برای نصب پلاک هزینه ای از شما نباید گرفته شود‌.

شاید سوالتان این باشد که برای خرید خودرو صفر چه مدارکی لازم است؟ شناسنامه، کارت ملی یا سند احراز هویت، مدارک احراز محل سکونت، ارائه اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر، ارائه اصل کارت معاینه فنی معتبر از جمله مدارک لازم برای خرید ماشین صفر می باشند.

بهتر است قبل از تحویل خودرو از نمایندگی بخش هایی از جمله بدنه و لاستیک خودرو، سیستم داخلی، آینه ها و شیشه های خودرو، بدنه و رنگ، بخش های فنی خودرو و هر آنچه در صندوق عقب خودرو قرار دارد را به خوبی بررسی کنید‌ تل از سالم بودن خودرو مطمئن شوید.

شرکت خودرو ساز وظیفه دارد علاوه بر تحویل خودرو در نمایندگی، تمام مدارک و اسناد مربوط به سند فروش خودرو، صورت حساب فروش، بهای خالص، شماره گذاری، بیمه، عوارض، مالیات و موارد دیگر را به همراه برگه ضمانت، برگه راهنمای خودرو و تجهیزاتی که هر خودرو باید داشته باشد را به شخص خریدار تحویل دهد.

به خاطر داشته باشید که خودرو خریداری شده باید دارای امکاناتی از جمله لاستیک زاپاس، جک، سوئیچ یدک و ابزار حک باشد. بعد از دریافت خودرو باید مدت زمانی منتظر باشید تا پلاک به نام شما صادر شده و به نمایندگی ارسال شود.

اگر خودرو را به صورت اقساطی خریداری کردید جتما درمورد کل مفاد قرارداد و شرایط اقساطی خودرو اطلاعاتی تکافی داشته باشید تا هنگام پرداخت اقساط به مشکل بر نخورید.

از طرفی دیگر قبل از امضای قرارداد سعی‌کنید حتما قرارداد را کامل با دقت بخوانید تا بعد از امضا آن از همه تعهدات آگاه باشید‌. این ها همه نکاتی است که باید در هنگام تحویل خودرو از نمایندگی دقت داشته باشید و به این نکته توجه کنید که خودرو نو نیاز به آب بندی  و مدارا کافی دارد. 

جمع بندی

همانطور که گفتیم شاید معامله خودرو به ظاهر امری ساده بنظر بیاید اما در واقعیت اینطور نیست و هنگام معامله خودرو هم بعنوان فروشنده و هم بعنوان خریدار باید اطلاعات کافی از مدارک و مراحل معامله خودرو داشته باشید. به همین منظور در این مقاله به بررسی مدارک مورد‌نیاز برای خرید و فروش خودرو و همینطور راهنمای گام به گام معامله خودرو پرداخته ایم.

چه مدارکی برای معامله خودرو لازم است؟

کارت خودرو و برگ سبز خودرو، وکالت نامه، سند قطعی، برگه کمپانی، برگه عدم خلافی و مدارک شناسایی مالک از جمله مدارک لازم برای فروش خودرو میباشند که در هنگام معامله حتما باید به همراه داشته باشید.

مراحل خرید خودرو به چه صورت می باشد؟

همانطور که گفتیم خرید خودرو شامل 4 مرحله بازدید و کارشناسی فنی، قولنامه، تعویض پلاک و مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی می باشد که انجام هر کدام از این مراحل الزامیست.

در هنگام خرید خودرو چه سوالاتی باید از کارشناس خودرو بپرسیم؟

وضعیت لاستیک ها به چه صورت است؟ آیا لاستیک ها آج دارند؟
آیا بدنه خودرو رنگ شدگی دارد؟
آیا موتور و لوله اگزوز سالم هستند؟
آیا کارکرد خودرو دستکاری شده است یا خیر؟

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید