پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
چگونه دریفت بکشیم | چگونه دریفت کنیم

چگونه دریفت بکشیم

همانطور که می دانید دریفت درواقع به معنای گرد و خاک بلند کردن است که بیشتر در مسابقات اتومبیل رانی کاربرد دارد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به مهارت های رانندگی علاقه مندید، در این مقاله از اتوصافکار قصد داریم به آموزش دریفت کشیدن با ماشین بپردازیم؛ بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

دریفت ماشین چیست

واژه دریفت در معنای لغوی به معنای گرد و خاک بلند کردن است که یکی از تکنیک ها و مهارت های رانندگی به ویژه در مسابقات محسوب می شود. در این مسابقات رانندگان با استفاده از مهارت خود نیروی کشش را در همه چرخ ها کاهش داده که این امر باعث لیز خودرن لاستیک بر روی جاده می شود.

خیلی از افرادی که می پرسند چگونه دریفت بکشیم، باید بدانند که برای دریفت زدن راننده باید از مهارت خاصی برخوردار باشد و توانایی این را داشته باشد که بتواند خودرو را در زمان دریفت زدن در سر پیچ ها هدایت و کنترل کند در غیر این صورت ممکن است هم راننده و هم خودرو آسیب شدید ببینند. از طرفی دیگر طبق استانداردهای مشخص شده، دریفت زدن به صورت اصولی باید روی آسفالت انجام شود.

در مسابقات دریفت رانندگان باید سعی کنند در چرخش به دور یک محور دایره ای مانند خودرو را کنترل کرده و در این حالت بیشترین امتیاز را از استایل حرکات و تکنیک های مورد استفاده در رانندگی توسط داوران و تماشاچیان کسب کنند.

رانندگان می توانند از مواردی مانند زاویه دریفت، دود لاستیک، استایل خودرو، صداهای غرش خودرو و ثابت ماندن در مسیر پیست امتیاز بالایی بگیرند. باید بدانید که دریفت درواقع عبور از یک خط پایان و نفر اول شدن نیست بلکه فرصتی برای لذت و نمایش است.

اگر می خواهید بدانید برای رفع تورفتگی خودرو در منزل چه روشی وجود دارد و قبل از ترمیم فرورفتگی ماشین چه کارهایی باید انجام دهیم، مقاله روش های رفع تورفتگی خودرو را مطالعه کنید.

 دریفت ماشین چیست
دریفت ماشین چیست

چگونه دریفت بکشیم

دریفت زدن یا درواقع همان دونات زدن، یک نوع تکنیک و مهارت رانندگی است که شما می توانید با استفاده از این تکینک انتهای پشت ماشین را به دور یک منحنی یا دایره ای شکل بلغزانید. از این تکنیک بیشتر در مسابقات اتومبیل رانی استفاده می شود یا بعضی افراد آن را برای سرگرمی انجام می دهند.

یکی از سوالات پرتکرار بسیاری از کاربران این است که چگونه با سمند دریفت بکشیم؟ برای انجام این کار شما ابتدا باید دنبال یک محیط آزاد و بزرگ باشید و سپس راهی پیدا کنید تا بتوانید چرخ های عقب خودرو را بلغزانید. در ادامه مقاله به اموزش دریفت دور میدان با ماشین و همینطور تکنیک های دریفت پرداخته ایم اما قبل از اینکه به پاسخ این سوال بپردازیم که چگونه دریفت کنیم، باید با بعضی از اصطلاحات دریفت خودرو آشنا شوید.

  • Chicane

این اصطلاح به یک پیچ S شکل گفته می شود که به صورت چپ و راست است و معمولا قبل از مسیر مستقیم و گاهی در انتهای مسیر قرار داده می شود تا رانندگان به اجبار سرعت خود را کاهش دهند.

  • Choku-Dori و Chaku-Dari

یک اصطلاح آمریکایی می باشد، دریفتی که در مسیر مستقیم انجام می شود و به نام های تکنیک Swaying Drift و Manji معروف هستند. درواقع یک sliding drift طولانی در منطقه ترمز یا braking zone است.

اگر قصد خرید خودروی کارکرده و تصادفی را دارید و به دنبال بهترین راهنمای خرید خودرو تصادفی هستید و این سوال ذهنتان را درگیر کرده است که از کجا بفهمیم ماشین چپی است یا خیر، به صفحه تشخیص خودرو تصادفی و چپی مراجعه کنید.

  • Countersteer

استفاده از فرمان برای برقراری تعادل و ادامه دادن حالت oversteer. زمانی که خودرو شروع به oversteer می کند فرمان در سمت مخالف پیچ چرخانده می شود. به این حالت فرمان برعکس هم گفته می شود.

چگونه دریفت بکشیم
چگونه دریفت بکشیم
  • Donut

این اصطلاح به یک حرکت نمایشی گفته می شود که به معنای چرخاندن چرخ های عقب حول چرخ های جلو به صورت متناوب و یا بصورت در جا می باشد. در این حالت می توانید اتومبیل را تا حدی بچرخانید که لاستیک ها بسوزند و در آخر تبدیل به پودر و دود شوند.

  • Drift

این اصطلاح به معنای سر دادن اتومبیل با پهلو در نتیجه یک حالت oversteer و در حالتی فراتر از محدوده لیمیت های خودرو و همینطور چسبندگی لاستیک ها می باشد.

  • Drift King

شاید این اصطلاح برایتان آشنا باشد، سلطان دریفت یا آقای دریفت. رانندگان ژاپنی Keiichi Tsuchiya و یک افسانه زنده افراد دیگری نیز این ادعا را دارند اما قطعا این راننده سلطان دریفت است.

اگر برای خرید لاستیک به دنبال لیستی از قیمت لاستیک دولتی هستید و می خواهید بدانید نحوه دریافت لاستیک دولتی به چه صورت است، مقاله قیمت لاستیک دولتی به شما کمک می کند تا علاوه بر لیست قیمت، تفاوت بین قیمت لاستیک دولتی با آزاد را مورد بررسی قرار دهید.

آموزش دریفت کشیدن با ماشین

تا اینجا با مفهوم دریفت ماشین چیست و اینکه چگونه دریفت بکشیم آشنا شدید. حال در این بخش از مقاله قصد داریم به آموزش دریفت کشیدن با ماشین بپردازیم.

مرحله اول آمورش دریف کشیدن با ماشین :

در اولین مرحله از آموزش دریفت کشیدن با ماشین، باید شرایط و محیطی امن برای دریفت زدن محیا باشد و قطعا محیطی مانند مرکز شهر یا در خیابان محله محیط مناسب اینکار نیستند.

با قرار دادن یک مخروط در مرکز محیطی که قرار است دریفت زدن انجام شود، می توانید تا حد زیادی ایمنی این کار را بالا ببرید و با خیال راحت شروع کنید.

آموزش دریفت کشیدن با ماشین
آموزش دریفت کشیدن با ماشین

برای تمرین بیشتر و مسلط به مهارت دریفت زنی می توانید به سمت مخروط و دور آن رانندگی کنید و ترمز دستی را بکشید تا بتوانید 180 درجه دور بزنید و اینکار را تا زمانی که به دور 180 درجه ثابت، نه کمتر و نه بیشتر برسید ادامه دهید که با چندین بار تمرین می توانید مهارت این کار را به دست آورید.

در قدم بعد ترمز دستی را از سرعت 48 تا 64 کیلومتر بر ساعت بکشید و سعی کنید اتومبیل را کنترل کنید تا متوقف نشود. به این نکته توجه داشته باشید که سرعت های کمتر از این مقداری که گفته شد، باعث کاهش انرژی جنبشی مورد نظر شده و در نتیجه شما به هدف خود نخواهید رسید.

آموزش دریفت کشیدن با ماشین
آموزش دریفت کشیدن با ماشین

برای اینکار می توانید سرعت هر یک از تمرینات بالا را تا حد موردنظر افزایش دهید. لاذم به ذکر است که اگر شما مالک خودرو پژو 405 هستید و به دنبال اموزش دریفت با 405 هستید، می توانید همین مراحل زیر را طی کنید.

اگر ماشین شما به صافکاری احتیاج دارد و به دنبال بهترین مرکز صافکاری خودرو با بهترین خدمات و کمترین هزینه هستید، روی لینک زیر کلیک کنید.

مرحله دوم آمورش دریف کشیدن با ماشین :

در مرحله دوم باید خودرویی را انتخاب کنید که مجهز به سیستم انتقال به چرخ های عقب یا سیستم انتقال دستی باشد. در حالت عادی و استاندارد خودرو شما باید ماشین مسابقه ای یا حداقل با نسبت نزدیک به 50/50 باشد تا قدرت کافی داشته باشد که بتواند چرخیدن چرخ ها را حفظ کند؛ سپس به یک محوطه آزاد بروید.

آموزش دریفت کشیدن با ماشین
آموزش دریفت کشیدن با ماشین

مرحله سوم آمورش دریف کشیدن با ماشین :

در این مرحله سعی کنید گاز بدهید و دنده را جا بزنید. برای اینکار بهترین حالت این است که ماشین را در دنده 2 قرار دهید چرا که با استفاده از دنده دو می توانید طیف وسیعی از سرعت را داشته باشید و از طرفی دیگر این امر به تقویت گشتاور موتور کمک بسیاری می کند.

آموزش دریفت کشیدن با ماشین
آموزش دریفت کشیدن با ماشین

در ادامه این مرحله پا روی کلاچ بگذارید. فرمان خودرو را به داخل پیچ برگردانید طوری که می خواهید از پیچ عبور کنید و در همان حالت همزمان ترمز دستی را بکشید. بعد از آن بلافاصله روی پدال گاز فشار دهید. پای خود را از روی کلاچ برداشته و فرمان خودرو را در جهت مسیر پیچ برگردانید و از دستگاه کنترل سوخت برای کنترل کردن زاویه دریفت استفاده نمایید.

آموزش دریفت کشیدن با ماشین
آموزش دریفت کشیدن با ماشین

هر چقدر کنترل سوخت بیشتر باشد، پیچ ماشین هم بیشتر می شود و همچنین ماشین را از قسمت های پیچ دورتر می کند. برعکس هر چقدر میزان کنترل سوخت کمتر باشد، باعث کاهش زاویه شده و به خودرو شما اجازه می دهد تا آزادانه به داخل پیچ برود. شما در این حالت دارید دریفت می کنید.

آموزش دریفت کشیدن با ماشین
آموزش دریفت کشیدن با ماشین

مرحله چهارم آمورش دریف کشیدن با ماشین :

این مرحله بیشتر در هنگام حرکت و برای افزایش زاویه یا تقویت چرخش چرخ ها کاربرد دارد. زمانی که در حال دریفت کردن هستید، ممکن است احساس کنید که زاویه دریفت و قدرت ماشین از بین رفته است.

آموزش دریفت کشیدن با ماشین
آموزش دریفت کشیدن با ماشین

در چنین شرایطی می توانید به کلاچ فشار وارد کنید تا سرعت چرخش چرخ ها افزایش پیدا کند. این کار یک شیفت قدرت بوده و درواقع شما سعی بر این دارید که صدای جیر تایرها را تکرار کنید.

هم اکنون وارد دریفت شوید. تا زمانی که قدرت دارید چندین بار پای خود را روی کلاچ گذاشته و از روی آن بردارید تا اینکه خودرو مجددا دریفت کنید. زمانی که پای شما روی کلاچ نیست تمامش کنید. در این حالت دریفت کردن را ادامه دهید و زمانی که احساس کردید خودرو قدرت یا زاویه خود را از دست داده، مجددا پا روی کلاچ بگذارید.

آموزش دریفت کشیدن با ماشین
آموزش دریفت کشیدن با ماشین

مرحله پنجم آمورش دریف کشیدن با ماشین :

سعی کنید یک محوطه آزاد و باز پیدا کنید. با توجه به وسعت محیط، به خودرو سرعت بدهید و آن را تا حدود سرعت 20 تا 30 کیلومتر بر ساعت برسانید.

آموزش دریفت کشیدن با ماشین
آموزش دریفت کشیدن با ماشین

حدالامکان سعی کنید با قفل کردن سیستم انتقال به دنده پایین، حداکثر گشتاور را بدست آورید. فرمان ماشین را محکم بچرخانید و خوب گاز بدهید. در صورتی که این کار را درست و اصولی انجام داده باشید حس خواهید کرد که پشت ماشین هم می چرخد و هم می لغزد. برای شروع دریفت کردن فقط باید از کنترل سوخت استفاده کنید و سپس از کنترل سوخت مناسب برای ادامه پیچ ها استفاده نمایید.

اگر قصد معامله خودرو دارید و می خواهید اطلاعات کاملی درمورد مدارک و مراحل معامله خودرو به دست آورید، مقاله مدارک و مراحل معامله خودرو را از دست ندهید.

مرحله ششم آمورش دریف کشیدن با ماشین :

وارد یک محیط باز و آزاد شوید. ترمز دستی خودرو را بکشید یا از ترمز پارک استفاده کنید و برای اینکه تسلط پیدا کنید، یک تا دو بار اینکار را تکرار کنید. در وسط محیط یک مخروط ایمنی بگذارید. با سرعتی حدود 20 الی 30 مایل بر ساعت به طرف مخروط ایمنی حرکت کنید.

حال ترمز دستی را بکشید و به طرف مخروط ایمنی بچرخید. به محض اینکه پشت ماشین چرخید، شما هم به سمت مخالف بچرخید. به این امر قفل متضاد گفته می شود.

آموزش دریفت کشیدن با ماشین
آموزش دریفت کشیدن با ماشین

با تکرار کردن قفل متضاد با همان سرعت سعی کنید تا بتوانید کنترل خودرو را به خوبی بدست بگیرید. برای تسلط بیشتر می توانید این کار را چندین بار تکرار کنید تا به خوبی یاد بگیرید؛ اما این نکته را به خاطر بسپارید که نباید این کار را در هر محیطی انجام دهید. همانطور که در مرحله اول گفتیم در ابتدا باید محیطی باز و آزاد را برای اینکار انتخاب کنید.

حالا سرعت را به آرامی تا جایی که می خواهید و با آن راحت هستید افزایش دهید تا به خوبی این سرعت را بشناسید و هیچ وقت بالاتر از این سرعت دریفت نکنید مگر در زمان تمرین اینکار را انجام دهید.

با سرعت اولیه سعی کنید فرمان ماشین را به سمت عکس پیچ بچرخانید و به طرف مخروط آن را تاب دهید. مثل قبل هر زمان که احساس کردید پشت ماشین می چرخد، به حالت قفل متضاد برگردید.

مرحله هفتم آمورش دریف کشیدن با ماشین :

در این مرحله به یک پیچ با سرعتی مناسب و راحت، و همینطور با دنده دو نزدیک شوید. هنگامی که به پیچ نزدیک شدید ترمز دستی را بکشید به طوری که چرح ها قفل نشوند. همینکه دارید به پیچ نزدیک می شوید، ترمز دستی را بکشید و سعی کنید چرخ ها قفل نشوند. باید هنوز قدرت داشته باشید، سعی کنید در هر زمان از دریفت کنترل سوختتان کمتر از 1/2 نباشد.

اگر به دنبال روش هایی برای براق کردن رینگ و لاستیک خودرو در خانه هستید، مقاله براق کردن رینگ و لاستیک خودرو را از مطالعه کنید.

تکنیک های دریفت

قبل از اینکه به تکنیک های دریفت بپردازیم، باید بدانید که برای دریفت زدن اگر خودرو شما مجهز به گیربکس اتوماتیک باشد فقط حرکات ابتدایی را می توانید با آن انجام دهید اما در صورتی که می خواهید بر خودرو در سطح کاملا حرفه ای تسلط داشته باشید، خودرو شما باید مجهز به گیربکس دنده دستی و پدال کلاچ باشد.

تکنیک های دریفت زدن شامل دو روش زیر می شود :

  • استفاده از کلاچ (clutching technique)

دریفت زدن با خودروهایی که مجهز به دیفرانسیل جلو هستند، کمی دشوار تر نسبت به خودروهای مجهز به دیفرانسیل عقب RWD است. در این حالت راننده اتومبیل می بایست در لحظه نزدیک شدن به پیچ، خودرو را روی دنده 2 تنظیم کند و بعد از آن دور موتور را در حدود 4 هزار تا 7 هزار دور در دقیقه نگه دارد. البته این مقداری که برای دور موتور گفته شد بسته به نوع خودرو و توانایی آن متفاوت است.

در چنین حالتی اگر خودرو در دنده 4 تنظیم شده باشد، باید دو دنده معکوس بدهید تا ماشین در دنده مناسب قرار بگیرد. بعد از آن که سرعت و دنده مورد نظر را برای خودرو تنظیم کردید، نوبت به هدایت خودرو به داخل پیچ می رسد.

در این مرحله پس از هدایت خودرو به داخل پیچ باید پدال کلاچ را به طور ناگهانی بگیرید و سپس رها کنید. این اقدامات باعث می شود که چرخ های عقب دچاز هرزگردی شوند و خودرو حالت چسبندگی خود را در بخش پشتی از دست بدهد.

در صورتی که بخواهید دریفت زدن را در پیچ های بعدی ادامه دهید، باید علاوه بر اینکه فرمان را به طور کامل کنترل کنید، بلکه فشار وارد شده به پدال گاز را تنظیم کنید تا از دور زدن خودرو جلوگیری کنید. در این هنگام اگر راننده خودرو را به طور کامل کنترل کند، می تواند با کنترل فرمان مسیر خود را تغییر دهد و با دریفت زدن وارد پیچ بعدی شود.

 تکنیک های دریفت
تکنیک های دریفت
  • استفاده از ترمزدستی (hand-brake technique)

حالا نوبت به دریفت زدن با خودروهای مجهز به دیفرانسیل جلو یا FWD می رسد. در این روش برای اینکه چرخ های عقب را دچار هرزگردی کنید، بهتر است از ترمز دستی استفاده کنید. این اتفاق در حالی است که در خودرو دیفرانسیل عقب با استفاده از قدرت و گشتاور اتومبیل دریفت انجام می شود، فقط در مواردی مانند دریفت‌های طولانی برای کاهش چسبندگی بیشتر از ترمزدستی استفاده می‌گردد.

بهترین ماشین برای دریفت

بسیاری از رانندگان برای مسابقات حرفه ای دریفت، از خودرو های گران قیمتی که اکثر بخش های آن را ارتقا داده اند، استفاده می کنند. در این بین خودروهایی وجود دارند که بدون ارتقا دادن، ویژگی هایی از جمله بالانس و تعادل بالا و همچنین هندلینگ بسیار خوبی برای دریفت کردن دارند و درواقع بهترین ماشین برای دریفت محسوب می شوند.

  1. بی ام و M3 E36
  2. نیسان Skyline R33 GTS-T
  3. مزدا MX-5 NB
  4. نیسان ۲۴۰sx S14
  5. بی ام و M3 E46
  6. تویوتا JZX-90
  7. نیسان ۱۸۰sx
  8. تویوتا Corolla AE86
  9. مزدا RX-7 FD3S

معایب دریفت کردن

در این بخش از مقاله قصد داریم آسیب هایی که دریفت کردن به خودرو شما وارد می کند را بررسی کنیم.

  • آسیب به لاستیک خودرو

در مسابقات دریفت زنی حتما شاهد خارج شدن دود از لاستیک ها بوده اید که نتیجه گرما و اصطکاک زیاد در هنگام دریفت لاستیک ها می باشد. این امر نشانه فرسایش سریع لاستیک هاست که نباید نادیده گرفته شود. آسیب دیدن لاستیک ها از جمله رایج ترین آسیب هایی است که دریفت زنی به خودرو وارد می کند.

معایب دریفت کردن
معایب دریفت کردن
  • آسیب موتور های توربو

از دیگر معایب دریفت زنی می توان به آسیب موتورهای توربو اشاره کرد. همانطور که می دانید قدرت موتور توربو توسط گازهای داغ خارج شده از محفظه احتراق تامین می شود.

اگرچه موتورهای توربو شارژ در برابر گازهای خروجی با دمای بالا مقاومت خوبی دارند، ولی هر عاملی که دمای این گازها را افزایش دهد به آن آسیب شدیدی وارد می کند. در بعضی از مواقع بسیاری از رانندگان شاهد منفجر شدن موتور توروبو به دلیل دمای بالای آن بوده اند؛ بنابراین از این موضوع قافل نشوید.

  • آسیب های بیرونی (جسمی و بدنی)

یکی از مهم ترین و اصلی ترین آسیب هایی که دریفت کردن می تواند به شما وارد کند، آسیب های جسمی و بدنی می باشد و در بعضی از شرایط می تواند برای شما گران تمام شود.

شما هر چقدر هم که یک راننده حرفه ای باشید ممکن است به طور ناگهانی کنترل خودرو از دستتان خارج شود و یا با یک چیز غیر منتظره برخورد کنید و باعث آسیب به خودرو و درنهایت شما شود. به همین دلیل باید گفت چنین آسیب هایی می تواند برای راننده بسیار خطرناک و جبران ناپذیر باشد.

جمع بندی

همانطور که گفتیم دریفت زدن یکی از مهارت ها و تکنیک های رانندگی محسوب می شود که برای این کار راننده باید از مهارت خاصی برخوردار باشد. در این مقاله از اتوصافکار به طور کامل توضیح داده ایم که چگونه دریفت بکشیم و همینطور درمورد تکنیک های دریفت و بهترین ماشین برای دریفت صحبت کردیم.

سوالات متداول

دریفت ماشین چیست؟

دریفت زدن یا به عبارتی دیگر دونات زدن یکی از مهارت ها و تکنیک های رانندگی می باشد که بیشتر در مسابقات اتومبیل رانی کاربرد دارد. در این مسابقات رانندگان باید این توانایی را داشته باشند که بتوانند خودرو را در زمان دریفت زدن در سر پیچ ها کنترل کنند تا از آسیب های احتمالی در امان باشند.

دریفت زدن شامل چه تکنیک هایی می شود؟

تکنیک های دریفت شامل دو روش استفاده از کلاچ (clutching technique) و استفاده از ترمزدستی (hand-brake technique) می شود که درمورد هر دو این تکنیک ها بطور کامل در مقاله توضیح داده ایم.

بهترین ماشین برای دریفت چه ماشین هایی هستند؟

بهترین ماشین برای دریفت درواقع خودروهایی هستند که ویژگی هایی از جمله بالانس، تعادل بالا و همچنین هندلینگ بسیار خوبی داشته باشند. از جمله این خودرو ها می توان به مواردی از جمله بی ام و M3 E36، نیسان Skyline R33 GTS-T، مزدا MX-5 NB و… اشاره کرد.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید