پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
علائم خرابی سنسور دریچه گاز | نشانه های خرابی سنسور دریچه گاز

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

در موتور خودروهای انژکتوری قطعه بسیار مهمی به نام سنسور دریچه گاز وجود دارد. سنسور دریچه گاز به انگلیسی Throttle Position Sensor میباشد که با کمک قطعه ای به نام استپر موتور میتواند عملیات گاز خوردن ماشین را سبب شود. سنسور دریچه گاز میتواند تاثیر مستقیمی روی مصرف سوخت داشته باشد و در صورتی که این قطعه خراب باشد میتواند باعث شود ماشین بی دلیل گاز بخورد و مصرف سوخت ان افزایش یابد. در این مقاله علائم خرابی سنسور دریچه گاز را بررسی کرده و نشانه هایی که میتوانید خرابی سنسور دریچه گاز را متوجه شوید به شما توضیح داده ایم.

در صورتی که هر قطعه از ماشین شما خراب شده و به دنبال یک تعمیرگاه تخصصی در نزدیکی منطقه مورد نظر خود هستید میتوانید به صفحه تعمیرگاه مراجعه کنید و لیست تعمیرگاه های معتبر تهران را دریافت کنید.

تعمیرگاه

سنسور دریچه گاز چیست

سنسور دریچه گاز یکی از قطعات مهم در خودرو میباشد که این قطعه روی دریچه گاز و نزدیک به استپر موتور قرار دارد. این قطعه به وسیله یک میله میتواند به قطعه پولکی که داخل دریچه گاز قرار دارد متصل شود.

با هر بار باز و بسته شدن پولکی اطلاعات دریافتی سنسور دریچه گاز به صورت یک ولتاژ به کامپیوتر ماشین ارسال میشود. کامپیوتر ماشین مانند مغز ماشین میباشد که میتواند بر اساس اطلاعاتی که سنسور دریچه گاز به آن میدهد میزان سوخت و هوایی که دریافت میکند را تنظیم نماید.

با تنظیم درست میزان سوخت و هوا عملیات احتراق به درستی در موتور خودرو انجام میشود. به طور کلی میتوان گفت در صورتی که سنسور دریچه گاز کار خود را به خوبی انجام دهد مصرف سوخت خودرو در حد عادی و متعادل و استاندارد باقی میماند اما در صورتی که سنسور دریچه گاز خراب شده باشد ماشین بی دلیل گاز میخورد و در دور موتور آرام به اصطلاح کپ میکند و با ایراد کار میکند.

سنسور دریچه گاز چیست
سنسور دریچه گاز چیست

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

در صورتی که سنسور دریچه گاز خراب شده باشد مصرف سوخت خودرو زیاد میشود و ماشین در دور موتور آرام به اص۳طلاح گاز میخورد. در این بخش علائم خرابی سنسور دریچه گاز را به طور کامل به شما توضیح خواهیم داد و تمام نشانه های خرابی سنسور دریچه گاز خودرو را بررسی خواهیم کرد.

  • بالا ماندن دور موتور ماشین

رایج ترین نشانه ای که میتواید به عنوان علائم خرابی سنسور دریچه گاز در نظر گرفت این است که ماشین زمانی که خلاص است گاز میخورد و دور موتور آن بالا میرود. معمولا زمانی که افراد متوجه گاز خوردن ماشین در هنگام خلاص بودن میشوند استپر موتور را تعویض میکنند که باید علت اصلی این امر را در سنسور دریچه گاز بررسی کنند.

اگر شما به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید میتوانید به جای آن که هزینه اضافی برای تعمیر و تعویض قطعات اشتباه کنید با پرداخت مناسب ترین هزینه بهترین و تخصصی ترین عیب یابی به درستی انجام داده و قطعه معیوب را تعمیر کنید. شما میتوانید به یکی از مراکز معرفی شده در اتوصافکاری برا عیب یابی و تعمیر ماشین تان مراجعه کنید.

  • کپ کردن ماشین

از دیگر علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو این است که زمانی که دور موترو ماشین بین 2500 الی 3000 باشد به خوبی گاز نمیخورد و به اصطلاح ماشین را خفه میکند. در این زمان شما باید برای رفع ایراد سنسور دریچه گاز به ی تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز
علائم خرابی سنسور دریچه گاز
  • تاخیر در پایین آمدن گاز ماشین

از دیگر نشانه های خرابی سنسور دریچه گاز این است که زمانی که شما فشار را از روی پدال گاز برمیدارید دور موتور ماشین با سرعت عادی به حالت عادی برنمیگردد و این برگشت به حالت عادی با تاخیر انجام میشود. در این زمان میتوانید متوجه شودید که سنسور دریچه گاز خاصیت فنری خود را از دست داده است و برگشت پدال گاز به حالت اولیه با صرف زمان انجام میشود که نشان خرابی سنسور دریچه گاز ماشین میباشد.

  • تاخیر در گاز خوردن ماشین

در صورتی که با اعمال فشار روی پدال گاز، گاز خوردن ماشین با تاخیر انجام شود و زمانی طول بکشد تا ولتاژ استاندارد در خودرو اتفاق بیفتد و ماشین بتواند گاز بخورد، میتوان نتیجه گرفت سنسور دریچه گاز خراب شده است.

  • افزایش مصرف سوخت

وقتی ماشین گاز میخورد دور موتور ماشین با تاخیر به حالت اولیه خود برمیگردد و این زمانی که دور موتور به حالت اولیه خود برنگشته است را کامیپوتر ماشین تشخیص باز بودن دریچه گاز میدهد. در نتیجه در این زمان پاشش سوخت ادامه پیدا میکند در حالی که این سوخت رسانی باید متوقف شود. همین امر باعث میشود میزان مصرف سوخت ماشین افزایش پیدا کند.

  • خاموش شدن ماشین در زمان سرد بودن

یکی از راه هایی که میتوانید متوجه خرابی سنسور دریچه گاز شوید این است که وقتی ماشین سرد است و شما آن را روشن کرده و اقدام به گاز دادن میکنید ماتشین خاموش میشود. در این حالت شما میتوانید مطمئن شوید که سنسور دریچه گاز خراب شده است و شما باید برای رفع ایراد سنسور دریچه گاز به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

  • نوسان در دور موتور بالا

از دیگر نشانه هایی که میتوانید متوجه خرابی سنسور دریچه گاز شوید این است که به دلیل کثیفی و آلودگی که در سنسور دریچه گاز و یا به دلیل آب خوردگی سنسور دریچه گاز دور موتور نوسان پیدا میکند.

  • دود کردن موتور خودرو

از دیگر علائم خرابی سنسور دریچه گاز دود کردن موتور میباشد که گاهی شما ممکن است در زمان گاز دادن متوجه کم و زیاد شدن دود خروجی از ماشین تان شوید.

  • خاموش شدن ماشین با گاز دادن

یکی دیگر از نشانه های خرابی سنسور دریچه گاز این است که شما با گاز دادن ماشین شاهد خاموش شدن آن خواهید بود. در صورتی که این علامت را مشاهده کردید برای رفع این ایراد به سرعت به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

  • افت شتاب خودرو

از دیگر نشانه های خرابی سنسور دریچه گاز این است که به دلیل آن که تاخیر در گاز خوردن ماشین وجود دارد شتاب خودرو کاهش میابد. در صورتی که ماشین شما هم به خوبی شتاب نمیگیرد میتوانید در کنار بررسی سنسور دریچه گاز مقاله افزایش شتاب خودرو را مطالعه کنید و راهکار های افزایش شتاب خودرو را یاد بگیرید.

علل خرابی سنسور دریچه گاز

همان طور که اشاره شد سنسور دریچه گاز یکی از قطعات مهم در خودرو میباشد که میتواند مصرف سوخت را تنظیم کرده و گاز خوردن ماشین را تنظیم کند. در این بخش میخواهیم عوامل خرابی سنسور دریچه گاز را با هم بررسی کنیم.

  • آب خوردن سنسور دریچه گاز

اصلی ترین عامل خرابی سنسور دریچه گاز نفوذ آب به این سنسور میباشد. اگر شما هم در کارواش موتور خودرو را شستشو میدهید باید دقت داشته باشید که سوکت همه سنسور ها به ویژه سنسور دریچه گاز با باد خشک شود که خوشبختانه در کارواش های مجهز برای این منظور دستگاه های خاصی تعبیه شده است.

علل خرابی سنسور دریچه گاز
علل خرابی سنسور دریچه گاز
  • فشار زیاد به خودرو و گاز دادن زیاد

در صورتی که به ماشین تان بیش از حد فشار وارد کنید و بیش از حد معمول گاز دهید سنسور دریچه گاز در معرض خرابی قرار خواهد گرفت. برای جلوگیری از این این آسیب بهتر است خودرو را تا حد دور موتور بالا نگه ندارید و سعیی کنید دور موتور خودرو زیاد بالا نباشد و دنده را در زمان مناسب تعویض کنید. در این حالت میتوانید از خرابی سنسور دریچه گاز پیشگیری کنید. به طور کلی برای آن که از خراابی قطعات فابریک خودروتان جلوگیری کنید بهترین کار این است که از ایجاد فشار زیادی به خودروتان جلوگیری کنید.

  • آلودگی و کثیف بودن دریچه گاز

در صورتی که دریچه گاز آلوده باشد بعد از مدتی سنسور دریچه گاز خراب میشود. این آلودگی ها در مدت زمان طولانی باعث ایجاد جرم و رسوب در دریچه گاز میشوند و همین امر باعث میشود پولکی باز بماند. باز ماندن پولکی باعث میشود زاویه سنسور دریچه گاز به میزان 1 الی 2 درجه انحراف پیدا کند و باز بماند. باز ماندن سنسور دریچه گاز برای مدت زمان طولانی باعث میشود مقاومت متغیر خراب شود و در این مرحله دیگر با شستن و رفع آلودگی ها سنسور به حالت قبل خود برنمیگردد و باید این قطعه تعویض گردد.

  • نقص در ECU یا همان کامپیوتر موتور خودرو

کامپیوتر خودرو مانند مغز میباشد که فرمان ها را باید در زمان درست صادر کند و در صورتی که اختلالی در کارکرد آن وجود داشته باشد فرمان ها به درستی صادر نمیشوند و همین امر باعث سوختن قطعات به خصوص سنسور دریچه گاز میشود.

  • ایراد در برق خودرو و سیم کشی ها

از دیگر عوامل خرابی سنسور دریچه گاز خودرو این است که در سیم کشی خودرو نوسان و اتصالی وجود داشته باشد و همین امر میتواند سبب شود اطلاعات درست به کامپیوتر خودرو ارسال نشود و در نتیجه فرمان هایی که توسط کامپیوتر ارسال میشود غلط میباشند و همین فرمان های غلط میتواند باعث سوخت سنسور دریچه گاز شود.

  • شستشو داخل موتور خودرو

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای سنسور دریچه گاز ایجاد شود این است که آب به آن بخورد. شستشو موتور یکی از عواملی است که باعث نفوذ آب به سنسور دریچه گاز میشود و همین امر باعث خرابی و اتصالی سنسور دریچه گاز میشود.

  • خرابی پولکی دریچه گاز ماشین

پولکی دریچه گاز یکی از قطعات مکانیکی در خودرو میباشد که حساس بوده و در صورتی که به آن ضربه وارد شود امکان شکستن آن وجود دارد. شما میتوانید این قطعه را مدام بررسی کنید تا از شکسته شدن آن و ایراد در آن پیشگیری کنید.

وظیفه سنسور دریچه گاز خودرو

تا اینجای مقاله متوجه شدید سنسور دریچه گاز چیست و علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو چیست اما در این بخش میخواهیم شما را با عملکرد سنسوردریچه گاز آشنا کنیم و در مورد وظیفه و مسئولیت این قطعه به شما توضیح دهیم.

به طور کلی اجزای اصلی سنسور دریچه گاز عبارت است از:

  • پین ۱: مثبت ۵ ولت
  • پین ۲: سیگنال
  • پین ۳: اتصال منفی

به محض استارت خوردن ماشین اطلاعات از پین 1 و پین 3 ارسال میشود. زمانی که راننده پدال گاز را فشار میدهد مقاومت متغیر میتواند مقداری که دریچه گاز باز میشود را به وسیله پولکی تبدیل به ولتاژ نماید که این ولتاژ تولید شده به وسیله پین 2 به کامپیوتر ماشین ارسال میشود.

همان طور که میدانید در اثر وارد شدن فشار به پدال گاز زاویه سنسور دریچه گاز تغییر پیدا میکند و در نتیجه ولتاژ تولیدی نیز تغییر میکند. در این حالت کامپیوتر ماشین میتواند هوایی که به منیفولد وارد میشود را اندازه گیری کند و میزان سوخت رسانی به خودرو را تنظیم کند.

به طور کلی میتوان گفت انواع مختلفی سنسور دریچه گاز وجود دارد که بر اساس نوع خودرو از انواع متفاوتی استفاده میشود که نوع سنسور دریچه گاز به کامپیوتر ماشین بستگی دارد و در صورتی که سنسور دریچه گاز با کامپیوتر ماشین همخوانی نداشته باشد ماشین ریپ میزند.

اگر ماشین شما هم با مشکل ریپ زدن رو به رو شده است میتوانید دلیل بروز این ایراد را در مقاله علت ریپ زدن ماشین مطالعه کنید.

عیب یابی سنسور دریچه گاز خودرو

بهترین کاری که میتوان برای رفع سریع ایراد در سنسور دریچه گاز انجام داد این است که عیب یابی سنسور دریچه گاز خودرو به درستی انجام شود و در صورتی که این قطعه ایرادی دارد به سرعت ایراد آن تشخیص داده شده و رفع آن با کمترین هزینه انجام شود.

برای عیب یابی سنسور دریچه گاز ماشین شما باید ابتدا سوکت سنسور را جدا کنید و سالم بودن آن را با استفاده از لامپ کوچک تست کنید. البته بهترین راه برای تست سالم بودن آن استفاده از دیاگ میباشد. شما با استفاده دیاگ باید بتوانید کد خطا را متوجه شوید و با توجه به این که این کد خطا موقتی و یا دائمی است آن را پاک کنید.

عیب یابی سنسور دریچه گاز خودرو
عیب یابی سنسور دریچه گاز خودرو

به ترتیب مراحل عیب یابی سنسور دریچه گاز را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بررسی وضعیت دریچه گاز ماشین. در صورتی که دریچه گاز بسته باشد میتوانید متوجه شوید سالم است اما اگر دریچه گاز باز باشد نشان میدهد سنسور دریچه گاز دچار خرابی شده است.
  • بررسی زاویه سنسور دریچه گاز. به طور کلی زاویه سنسور دریچه گاز باید 0 درجه باشد و در صورتی که این سنسور خراب شده باشد زاویه از 0 درجه انحراف پیدا میکند.
  • بررسی میزان ولتاژ دریچه گاز خودرو. آخرین مرحله برای عیب یابی سنسور دریچه گاز برای تست سالم بودن سنسور دریچه گاز این است که ولتاژ استاندارد بین 400 الی 600 ولت باشد. ولتاژ کمتر از این مقدار بین 1000 تا 1300 از علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو میباشد و در صورتی که ولتاژ 4900 باشد شما میتوانید متوجه شوید یکی از سیم هایی که ممکن است به سوکت وصل باشد قطع است. در صورتی که قطعی در سیم ها نباشد شما میتوانید برای تعویض سنسور اقدام کنید.

سوالات متداول

علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو چیست؟

علائم زیادی که نشان دهنده خرابی سنسور دریچه گاز باشد وجود دارد که در این مقاله به صورت جامع تمام این دلایل بررسی شده است.

عوامل خرابی سنسور دریچه گاز ماشین چیست؟

یکی از رایج ترین علل خرابی سنسور دریچه گاز ورود آب به این سنسور است که در صورت شستشو داخل موتور این ایراد رخ میدهد. سایر عوامل به طور کامل در مقاله بررسی شده اند.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید