پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
علائم خرابی گیربکس | 11 علامت خرابی گیربکس که باید جدی بگیرید

علائم خرابی گیربکس

گیربکس خودرو یکی از قطعات بسیار مهمی است که وظیفه مهمی در حرکت خودرو، تنظیم سرعت موتور و همچنین انتقال قدرت موتور به چرخ ها دارد. در انتهای این مقاله شما با مهم ترین علائم خرابی گیربکس خودرو؛ علت خرابی و نحوه رفع آن آشنا خواهید شد تا بتوانید در کوتاه ترین زمان علت خرابی گیربکس را شناسایی کنید.

در صورتی که گیربکس خودرو شما خراب شده و میخواهید به بهترین و نزدیک ترین تعمیرگاه خودرو در منطقه مورد نظر خود مراجعه کنید میتوانید به صفحه تعمیرگاه ماشین مراجعه کرده و لیست معتبرترین تعمیرگاه های مناطق مختلف تهران را دریافت کنید.

علائم خرابی گیربکس

  • شنیدن صدای وزوز یا دنگ دنگ در هنگام حرکت خودرو

اگر در هنگام حرکت ماشین صداهای عجیب و غریبی به گوشتان می‌رسد نباید ساده از آن عبور کنید و حتما بررسی کنید. شنیدن صدای وزوز یا دنگ دنگ در هنگام حرکت خودرو یک صدای طبیعی نیست و  می تواند یکی از علائم خرابی گیربکس باشد که باید سریعا آن را رفع کنید زیرا که در صورت نادیده گرفتن می تواند آسیب های جدی تری به خودرو وارد کند.

این مشکل می تواند از آسیب دیدن چرخ دنده ها یا یاتاقان بوجود بیاید یا می تواند نشان دهنده این باشد که روغن گیربکس شما کم شده به دیگر اجزای آن نمی رسد.

  • عملکرد نادرست گیربکس

یکی از وظایف گیر بکس این است که به شما این اجازه را می دهد که بتوانید به راحتی و به سرعت دلخواه دنده ها را عوض کنید. حال اگر در هنگام تغییر دنده ها گیر بکس به خوبی عمل نکند یا کند عمل کند این مشکل یکی از علائم خرابی کشویی گیربکس خودرو است که نشان می دهد نیاز به تعمیر دارد.

این مشکل می تواند به دلایلی از جمله عدم نگهداری درست از گیربکس، نشت یا آلوده بودن روغن گیربکس و همینطور نفوذ ناگهانی آب در قطعات آن در اثر افتادن خودرو در سیلاب ایجاد شود. شما باید سریعا این مشکل را به دست یک متخصص بسپارید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

  • وقتی که در حالت خلاص از ماشین صداهایی به گوش می رسد

این حالت می تواند نشان دهنده این باشد که گیربکس شما دچار خرابی شده که گاهی می توان با یک عملکرد ساده مثل تعویض روغن گیربکس این مشکل را حل کرد. اما در صورت عدم رفع مشکل باید آن را به یک تعمیرگاه بسپارید.
از دلایل این مشکل می توان به کم بودن میزان روغن گیربکس، آسیب دیدگی چرخ دنده ها و قطعه های گیربکس اشاره کرد.

اگر به دنبال بهترین آموزشگاه تعمیر گیربکس خودرو ویژه بازار کار زیر نظر اساتید برتر کشور هستید و میخواهید به صورت عملی و تئوری این مهارت را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم دوره آموزش تعمیر گیربکس خودرو اتوصافکار را از دست ندهید.

  • زمانی که بوی سوختگی از خودرو احساس می‌کنید

حس کردن بوی سوختگی از خودرو می تواند علائم خوبی برای خودروی شما نباشد و باعث شود خودروی شما دچار آسیب های بسیاری شود اما در چنین شرایطی اولین چیزی را که باید بررسی کنید گیربکس خودرو است که داغ شدن بیش از حد روغن آن منجر به تولید چنین بویی می شود.

زمانی که روغن گیربکس نشت کند یا به موقع روغن آن تعویض نشود که سطح آن پایین بیاید و اجزای گیربکس را خنک کند، باعث تولید بوی سوختگی‌ می شود؛ در نتیجه بررسی دائم سطح و وضعیت روغن گیربکس یکی از مهم ترین وظایف شماست که بتوانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

  • نشت کردن مایع از زیر ماشین

نشت کردن مایع از زیر ماشین یکی از رایج ترین دلیل علائم خرابی گیربکس می باشد. حال شاید سوالتان این باشد که چطور متوجه بشویم که مایع نشت کرده از کجاست؟ به این منظور می‌توانید تعدادی مقوا را در زیر خودرویتان بگذارید و بعد از چند دقیقه مقوا را بیرون آورده و مایع نشتی را چک کنید.

اگر روی مقوا رنگ قرمز را مشاهده کردید، مشکل از نشتی روغن گیربکس می باشد که می تواند به دلایلی مانند خرابی چرخ دنده ها، آسیب دیدگی واشرها، کاهش روغن گیربکس باشد. اما به این نکته توجه داشته باشید که در بعضی مواقع رنگی که روی مقوا مشاهده می کنید به رنگ قرمز نیست که در این صورت برای تشخیص مایع نشتی باید خودرویتان را نزد یک مکانیک متخصص ببرید.

بهترین مقاله پیشنهادی در این زمینه به شما مقاله زمان تعویض روغن گیربکس میباشد که میتوانید متوجه شوید چه زمانی ماشین تان را برای تعویض روغن گیربکسبه تعمیرگاه ببرید.

علائم خرابی گیربکس
علائم خرابی گیربکس
  • زمانی‌که دنده به سختی جا می رود

اگر اتومبیل شما دارای دنده دستی می باشد و در هنگام عوض کردن دنده صداهایی به گوشتان می رسد با یه به سختی دنده جا می رود، می تواند نشانه این باشد که باید کلاچ خودرو را تعویض کنید.
اگر خودرو شما دارای دنده اتومات می باشد، و اگر با تغییر ناگهانی دنده به دنده دیگری روبرو شدید که نتوانستید آن را تشخیص دهید، این مشکل می تواند یکی از علائم خرابی گیربکس باشد.
این مشکل می تواند به دلایل متعددی از جمله: نشتی روغن گیربکس، فرسودگی یا شکستگی قطعات داخلی خودرو، کثیف بودن روغن گیربکس کابل یا دریچه گیربکس ایجاد شود.

یکی از خدماتی که دراتوصافکار به شما عزیزان ارائه میشود صافکاری و نقاشی میباشد. شما میتوانید برای دریافت خدمات صافکاری با ارزان ترین قیمت و با استفاده از بهترین تجهیزات به صفحه زیر مراجعه کنید و لیست بهترین صافکاری های تهران را دریافت کنید.

  • روشن شدن چراغ های چک موتور

روشن شدن چراغ های هشدار در داشبورد می تواند یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس باشد که بیانگر این است که در زیر کاپوت خودرو مشکلاتی بوجود آمده است که باید سریعا آن را بررسی کنید. در چنین شرایطی اولین قطعه ای که باید حتما بررسی شود گیربکس است که ممکن است داغ کرده باشد.

این داغی بیش از حد می تواند دلایل زیادی داشته باشد که از مهم ترین آن می توان به خرابی سنسورهای سرعت، اشکال در سلونوییدهای گیربکس یا لغزش در گیربکس باشد که باید توسط یک متخصص بررسی شود.

مقاله پیشنهادی : روشن شدن چراغ چک خودرو

  • عملکرد نادرست پدال کلاچ

خرابی کلاچ را می توان بعنوان علائم رایجی که بیانگر خرابی گیربکس خودرو است نام برد که در این صورت باید سیستم کلاچ به طور دقیق تنظیم شود زیرا که یکی از دلایل بوجود آمدن این مشکل تنظیم نبودن سیستم‌کلاچ می باشد.
در زمانی که کلاچ زیادی پایین قرار دارد، ممکن است در اثر نشتی مایعی به اسم هیدرولیک یا اشکالات فنی در سیستم اتصال هیدرولیک باشد.
اما در صورت بالا بودن زیادی کلاچ، باید دیسک یا صفحه کلاچ را تعویض کنید.

مقاله پیشنهادی : زمان تعویض صفحه کلاچ

  • حرکت نکردن خودرو زمانی که روی دنده است

شاید شما هم این اتفاق را تجربه کرده باشید که گاهی اوقات ماشین را روی دنده یک یا دنده درایو(در ماشین های اتومات) قرار می دهیم اما ماشین حرکت نمی کند که این مشکل یکی از علائم خرابی گیربکس می باشد و باید هر چه سریع تر توسط یک متخصص برطرف شود.

کاهش سطح روغن گیربکس، تعویض نکردن زود یه زود روغن و شکستن دریچه مخصوص از دلایل بوجود آمدن این مشکل است.

  • زمانی که اتومبیل قدرت کافی ندارد

یکی از علائم خرابی گیربکس خودرو که نشان می دهد نیاز به تعمیر دارد، عملکرد نادرست موتور خودرو است که باعث می شود خودرو شما قدرت کافی نداشته باشد.

این مشکل می تواند از فرسودگی قطعه های داخلی یا نشت کردن روغن گیربکس ایجاد شود یا ممکن است در اثر داغ شدن زیادی گیربکس بوجود آید که در این صورت روغن به دیگر بخش های نمی رسد و باعث خرابی گیربکس می شود.

اگر استپر موتور خودرو شما خراب شده و به دنبال علت خرابی مکرر استپر موتور، نشانه های خرابی استپر موتور و رفع مشکل استپر موتور هستیذ، به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه علائم خرابی استپر موتور مراجعه کنید.

  • لرزش ماشین و بالارفتن دور موتور

ممکن است گاهی در ماشین با لرزش هایی روبرو شوید، اگر قطعه های داخلی گیربکس دچار ساییدگی شوند این اتفاق رخ می دهد که در این شرایط باید سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید و این مشکل را برطرف کنید.

لرزش ماشین زمانی اتفاق می افتد که اجزای داخلی گیربکس دچار فرسودگی شده باشد یا روغن گیر بکس کم باشد؛ در نتیجه قسمت های مختلف گیربکس دچار ساییدگی شده و باعث ایجاد اصطکاک می شود. در این صورت شما با مشکل لرزش ماشین و بالارفتن دور موتور روبرو می شوید.

مقاله پیشنهادی : علت ریپ زدن ماشین

تشخیص صدای گیربکس

گاهی اوقات در هنگام رانندگی‌ ممکن است صداهایی به گوشتان برسد که یکی از دلایل این صدا می‌تواند از خرابی گیربکس باشد که اصطلاحا به آن زوزه کشیدن گیربکس هم می گویند.

دلایل متعددی می‌تواند باعث بوجود آمدن این صداها باشد که از مهم ترین آن ها خرابی چرخ دنده ها، خراب شدن دنده های دیفرانسیل، اشکال در دنده سیاره ای و ساییده شدن دنده ها می باشد.

اگر خودرو شما صفر است این صدا می تواند از پایین بودن کیفیت گیربکس، بدبودن کیفیت مونتاژ و عملکرد نادرست چرخ دنده ها باشد. اما در هر صورت بهتر است این مشکل را به دست یک کارشناس بسپارید که بتواند در تشخیص صدای گیربکس به خوبی عمل کند و مشکل شما را به طور جدی بررسی و رفع کند.

در برخی موارد تشخیص صدای گیربکس سخت بنظر می رسد، چرا که باید اول مطمئن شوید که این صدا از گیربکس است یا دیفرانسیل. اگر در هنگام تعویض دنده صدای زوزه به گوش می رسد و در نهایت دنده سبک می شود، این صدا متعلق به گیربکس است.

اگر در هنگام سرعت بالای ۸۰ کیلومتر صدای زوزه به گوش می رسد، این صدا متعلق به دیفرانسیل است. اگر در هنگام نگه داشتن کلاچ صدای زوزه به گوش می رسد، این صدا متعلق به دیفرانسیل است.

تشخیص صدای گیربکس
تشخیص صدای گیربکس

علائم خرابی بلبرینگ گیربکس ۴۰۵

بلبرینگ گیربکس، وسیله ای توپی شکل است که از ایجاد اصطکاک یا ساییده شدن چرخ های در حال چرخش جلوگیری می کند و می توان گفت جزء آن دسته از قطعات بسیار مهم و پرکاربردی است که در صنعت های مختلف از آن استفاده می کنند.

اگر خودروی 405 دارید ممکن است در بعضی مواقع در هنگام رانندگی‌ با صداها یا علائمی روبرو شوید که این صداها می تواند غیرطبیعی و از علائم خرابی بلبرینگ گیربکس باشد.

از علائم خرابی بلبرینگ گیربکس ۴۰۵ می توان به تولید صدای زیاد، نشت روغن گیربکس، لرزش خودرو و فرمان،لغزش چرخ دنده ها، احساس بوی سوختگی و… داشته باشد که در چنین شرایطی بهتر است سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل خودرو شما را برطرف کنند. در غیر اینصورت و عدم رسیدگی بموقع باعث می شود که به خوردی شما آسیب های جدی تری وارد شود و هزینه های گزافی را برای شما به همراه داشته باشد.

علائم خرابی گیربکس 206

همانطور که در بالا ذکر شد گیربکس یکی از قطعات بسیار مهمی است که وظیفه مهمی در حرکت خودرو، تنظیم سرعت موتور و همینطور انتقال قدرت موتور به چرخ ها را به عهده دارد. حال اگر این قطعه دچار خرابی یا آسیب شود می‌تواند به دیگر اجزای خودرو آسیب جدی تری وارد کند.

اگر خودروی 206 دارید و در هنگام حرکت صداهایی از جمله صدای وزوز یا دنگ دنگ به گوشتان می رسد، این مشکل را می توان بعنوان یکی از علائم خرابی گیربکس ۲۰۶ نام برد که از آسیب چرخ دنده ها بوجود می آید.

از دیگر علائم خرابی گیربکس ۲۰۶ می توان به احساس بوی سوختگی از خودرو اشاره کرد که این مشکل در اثر داغ شدن بیش از اندازه روغن گیربکس ایجاد می شود که سریعا باید تعمیر شود.

گاهی اوقات دنده به سختی جا می رود که این مشکل از علائم خرابی گیربکس ۲۰۶ می باشد که شما با تعویض کلاچ می توانید این مشکل را برطرف کنید.

وقتی که در حالت خلاص از ماشین صداهایی به گوش می رسد می تواند به شما این هشدار را بدهد که گیربکس ۲۰۶ شما دچار خرابی شده و باید سریع بررسی شود. دلایل متعددی وجود دارد که ما به مهم ترین آن اشاره کردیم.

استارت نخوردن ماشین ازجمله اتفاقات رایجی است که هر راننده ی خودرویی حداقل یکبار آن تجربه کرده است. اگر خودروی شما هم با این مشکل روبرو شده می توانید با مطالعه مقاله علت استارت نخوردن خودرو این مشکل را برطرف کنید.

علائم خرابی گیربکس 206
علائم خرابی گیربکس 206

علائم خرابی شفت گیربکس پراید

اینکه بلبرینگ شفت چیست و چه کارایی دارد سوالی است که ممکن است ذهن بسیاری از رانندگان را به خود درگیر کند. بلبرینگ گیربکس یا همان بلبرینگ هرزگرد است که به راننده در تعویض دنده هنگام کلاچ گرفتن کمک می کند. در بخش اتصال شفت ورودی گیربکس زمانی که موتور روشن یا در حال حرکت است باید عملکرد شفت ورودی به حالت هرزگرد باشد تا تعویض یا جا گذاری دنده صورت بگیرد.

حال اگر هر گونه اختلال در عملکرد بلبرینگ ایجاد شود باعث توقف خودرو می شود. خرابی شفت گیربکس علائم متعددی دارد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشار می کنیم.

  • زمانی که گیربکس نرم کار نمی کند

یکی از علائم خرابی شفت گیربکس پراید، سخت کارکردن گیربکس است که باعث می شود دنده به سختی جا برود. زملنی که دنده به راحتی جا نمی رود و تعویض دنده را برای راننده سخت می کند مشکل از بلبرینگ شفت است که باید توسط یک تعمیرکار ماهر تعمیر شود.

  • اختلال در حرکت و لرزش خودرو

از دیگر علائم خرابی شفت گیربکس پراید، اختلال در حرکت و لرزش خودرو است در حالت توقف و درجا کارکردن خودرو می باشد. باید به این نکته توجه داشته باشد که تشخیص علت خرابی شفت گیربکس و تعمیر آن کار یک متخصص است و هر گونه اشتباه می تواند خسارت جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

اگر خودرو شما هم در حین حرکت و یا در سرعت بالا با مشکل لرزش فرمان رو به رو است حتما مقاله علت لرزش فرمان در سرعت بالا را مطالعه کنید.

  • زمانی که گیربکس خودرو در هنگام حرکت صدا تولید می کند

شنیده شدن صدا در هنگام حرکت خودرو، می تواند یکی از علائم خرابی شفت گیربکس پراید باشد که در صورت ادامه دار بودن این صدا حتما باید خودرو خود را پیش یک تعمیرکار ماهر ببرید.

علائم خرابی هوزینگ گیربکس

هوزینگ گیربکس وسیله ای است که باعث می شود نیروی حاصل از موتور در هنگام حرکت خودرو بین چرخ های عقب به طور مساوی تقسیم شود.
اما در هنگام دور زدن یا چرخش به سمت چپ و در هنگام سرعت گیر نیروی موتور را به میزان نیاز بین چرخ های عقب خودرو تقسیم می کند.
یکی از قطعات مهمی که ممکن است به مرور زمان دچار خرابی شده گیربکس می باشد که این خرابی می تواند در اثر گرمای بیش از حد یا دلایل مختلف دیگری باشد که در این صورت حتما باید سریعا خودروی خود به یک تعمیرگاه معتبر ببرید.
از علائم خرابی هوزینگ گیربکس می توان به نشت روغن گیربکس، روشن شدن چراغ چک موتور، حس کردن بوی سوختگی و لرزش خودرو نام برد. که هر کدام از این علائم باید سریعا توسط یک کارشناس تعمیر شود.

صدای خرخر گیربکس پژو

شنیدن صدای خرخر گیربکس پژو اتفاق رایجی است که ممکن است بسیاری از رانندگان خودرو پژو را درگیر کرده باشد. باید بدانید که این صدا طبیعی نیست و ابتدا باید علت آن بررسی و سپس توسط یک تعمیرکار تعمیر شود. دلایل زیادی ممکن است باعث این مشکل شود که به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

  1. پایین بودن کیفیت قطعات
  2. کاهش روغن گیربکس و عدم تعویض بموقع
  3. عدم هماهنگی شفت ها
  4. برخورد دندانه های دو چرخ دنده به هم
  5. ساییدگی و شل بودن بلبرینگ های گیربکس
  6. شکستن فنر و ساچمه ماهک یا ساییدگی بیش از اندازه میل ماهک

این ها همه عواملی است که می توانند در بوجود آمدن صدای خرخر گیربکس پژو دخیل باشند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هر گونه عملکرد اشتباه در فرایند تعمیر یا تشخیص علت می تواند برای شما هزینه های اضافی به همراه داشته باشد پس در انتخاب تعمیرگاه دقت کافی داشته باشید.

جمع بندی

از آنجایی که گیربکس یکی از بخش های مهم خودرو می باشد، هر آسیبی هر چند ناچیز می تواند به دیگر قسمت های خودرو هم وارد شود و هزینه های گزافی را برای شما به همراه داشته باشد.
شاید سوالتان این باشد که خرابی گیربکس را چگونه متوجه شویم؟ یا اصلا علائم خرابی گیربکس چه هستند؟
برای افزایش سطح آگاهی شما و در جهت رفع این مشکل ما در این مقاله بطور کامل علائم خرابی گیربکس؛ ۱۱ نشانه وجود اختلال در گیربکس را توضیح داده ایم که در کوتاه ترین زمان بتوانید علت را تشخیص دهید.

سوالات متداول

علائم خرابی گیربکس چیست؟

نشانه های زیادی برای خرابی گیربکس وجود دارد که در این مقاله تمام این نشانه ها و علائم را بررسی کرده نموده ایم.

چطور بفهمیم گیربکس نیاز به تعمیر دارد؟

در صورتی که یکی از علائم خرابی گیربکس که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است را مشاهده کردید میتوانید باتوجه به راهکار گفته شده برای تعمیر و یا تعویض روغن گیربکس اقدام کنید.


مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید