پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
علت گیرپاژ یا قفل شدن موتور ماشین چیست | علت، راهکار و رفع گیرپاژ

علت گیرپاژ یا قفل شدن موتور ماشین چیست

قفل شدن موتور خودرو یا به عبارتی دیگر گیرپاژ یکی از مشکلات کمیابی است که ممکن است رانندگان خودرو با آن مواجه شوند. اگر چه این مشکل به ندرت اتفاق می افتد اما در صورت بی توجهی به آن ممکن است برای شما دردسر ساز شود. اگر نمی دانید علت گیرپاژ یا قفل شدن موتور ماشین چیست و چه علائمی دارد تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا با گیرپاژ موتور خودرو و هر آنچه راجب به آن باید بدانید آشنا شوید.

یکی از خدماتی که مجموعه اتوصافکار به شما مشتریان عزیز در سراسر تهران ارائه می دهد، خدمات صافکاری و نقاشی در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه می باشد که توسط افراد مجرب و متخصص انجام می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه ها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

گیرپاژ کردن ماشین به چه معناست

گیرپاژ کردن ماشین را نمی توان به عنوان یکی از مشکلات رایج خودرو نام برد اما همین مشکل نادر در صورت بی توجهی و عدم رسیدگی بموقع می‌تواند برای شما مشکلات بزرگ تری را بوجود آورد.

شاید اصطلاح گیرپاژ را در تعمیرگاه ها و مکانیک ها به وفور شنیده باشید که این اصطلاح درواقع همان قفل کردن موتور ماشین است که باید جدی گرفته شود.

این اتفاق بیانگر این است که موتور اتومبیل شما سوخته و زمانی این مشکل ایجاد می شود که دمای موتور بالا برود و سیلندرها خنک نشوند. این اتفاق باعث منبسط شدن پیستون شده و منجر به گیرپاژ کردن می شود.

از دیگر علائم سوختن موتور ماشین می توان به نشتی روغن اشاره کرد. در این حالت در اثر نرسیدن روغن میان قطعات باعث فرسایش آن ها شده و باعث خرابی موتور می شود. حال سوال اینجاست که چطور بفهمیم که موتور اتومبیلمان قفل شده است.

یکی از روش های ساده برای دانستن اینکه موتور اتومبیل قفل شده یا خیر این است که اگر خودرو شما دنده دستی دارد آن را روی دنده ۵ قرار دهید. سپس ماشین را هل دهید اگر خودرو شروع به حرکت کرد به آن معناست که موتور خودرو شما قفل نشده است اما اگر نتوانستید خودرو را هل بدهید نشان می دهد که موتور اتومبیل شما سوخته است.

اگر موتور خودرو شما آسیب دیده و به دنبال بهترین و نزدیک ترین تعمیرگاه خودرو در منطقه مورد نظر خود هستید میتوانید به صفحه تعمیرگاه ماشین مراجعه کرده و لیست معتبرترین تعمیرگاه های مناطق مختلف تهران را دریافت کنید.

دلایل قفل شدن موتور خودرو

  • پایین بودن میزان روغن موتور

یکی از دلایل قفل شدن موتور خودرو کم شدن میزان روغن موتور است که بسیار خطرناک می‌باشد و باید سریعا بررسی شود. زمانی که سطح روغن پیستون ها کم شده و در شرایط خشک کار می‌کنند باعث می‌شود که پیستون ها داغ شده و در نتیجه شاتون در رینگ پیستون گیر می کند.

در چنین شرایطی فشارهای زیاد باعث می شود که شاتون و سیلندرها دچار آسیب شوند. سرعت زیاد باعث کج شدن شاتون شده و درنهایت شما باید برای جلوگیری از آسیب بیشتر سیلندر، شاتون، میل لنگ و یاتاقان ها را تعویض کنید.

موتور یکی از مهم ترین اجزای خودرو می باشد که هر گونه خرابی یا ایرادی در آن باید توسط یک متخصص برطرف شود و این شغل امروزه از محبوبیت و بازار کار خوبی برخوردار است. اگر می خواهید در این حوزه کاری تبدیل به یک متخصص شوید و درآمد عالی کسب کنید، دوره های آموزش تعمیر موتور خودرو اتوصافکار را از دست ندهید.

از طرفی دیگر اگر سرعت کم باشد شاتون کمتر آسیب می بیند اما به هر حال برخوردهای شاتون با سیلندر باعث شده صداهایی در موتور ایجاد شود و از قدرت موتور کاسته شود. به چنین حالاتی اصطلاحا شاتون زدگی موتور گفته می شود. رمانی که با چنین شرایطی روبرو می شوید باید پیستون و شاتون را تعویض کرده و سیلندر را هم به تراشکاری ببرید و تعمیر کنید.

اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید و برای اطمینان حاصل کردن از سالم بودن خودرو به دنبال معتبرترین سرویس کارشناسی خودرو هستید، می توانید همین حالا به لینک زیر مراجعه کنید و درخواست کارشناسی خود را ثبت کنید.

کارشناسی خودرو
  • کیفیت پایین روغن موتور

بعضی از قطعات خودرو از جمله پیستون ها، یاتاقان، سوپاپ و… به مرور زمان فرسوده شده و باید آن ها را تعویض کنید اما اگر به خوبی از موتور خودرو مراقبت کنید شاتون ها هیچگاه به تعویض نیاز پیدا نمی کنند.

یکی از عواملی که باعث عمر طولانی موتور خودرو شما می شود، بالابودن کیفیت روغن موتور است. بهتر است از روغن موتورهای استاندارد استفاده کنید و در هنگام خرید حتما به تاریخ تولید دقت داشته باشید تا به مرور زمان شاتون آسیب نبیند.

در صورتی که نمیدانید شاتون چه قطعه ای در خودرو است و چه وظایفی به عهده دارد و علائم خراب شدن آن چیست پیشنهاد میکنیم مقاله شاتون زدن چیست را مطالعه کنید.

  • کم بودن سطح آب رادیاتور خودرو

کاهش سطح آب رادیاتور یکی دیگر از علت سفت شدن موتور ماشین است. یکی از وظایف مهم رادیاتور خنک کردن موتور است به همین دلیل سطح آب رادیاتور باید به طور مرتب بررسی شود تا بتوانید از داغ شدن بی دلیل موتور جلوگیری کنید.

اگر چه عوامل زیادی در قفل شدن موتور تاثیر دارد اما مراقبت از سطح آب رادیاتور می تواند در کاهش قفل شدن موتور و تاثیرگذار باشد.

مقاله پیشنهادی : مشکلات رایج رادیاتور ماشین

  • روانکاری نامناسب قطعات

روانکاری نامناسب از اصلی ترین دلایل قفل شدن موتور خودرو می باشد چرا که این امر موجب می شود لایه روغنی که در بین یاتاقان قرار گرفته از بین برود و در بین آن ها و شاتون اصطکاک ایجاد شود.

این اصطکاک موجب قفل شدن دسته شاتون دور میل لنگ می شود و در نتیجه شاتون نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد و در این شرایط به جای اینکه شاتون به درستی از ناحیه یاتاقان ها دور میل لنگ دوران کند و پیستون را به صورت خطی به بالا و پایین حرکت دهد، دور میل لنگ نمی‌تواند به درستی بچرخد و این امر باعث می شود که پیستون ها را به بغل ها و جداره سیلندر بکوبد.

این برخوردها و ضربه هایی که شاتون به میل لنگ و یاتاقان می زند باعث شده صداهای شدیدی ایجاد شود و در این شرایط اگر موتور به سرعت خاموش نشود و یا هیچ اقدامی صورت نگیرد باعث می شود که دسته شاتون به دلیل ضربه ها و فشارهای زیاد شکسته و یا خارج شود که به این حالت شاتون زدن گفته می‌شود.

بطور کلی اگر خودرو شما به درستی روانکاری نشود باعث گیرپاژ موتور شده که تعمیر آن هزینه های زیادی برای شما در بر خواهد داشت.

یکی از دلایل دیگری که باعث روانکاری نادرست در موتور می‌شود، آب موجود در سیستم روانکاری است که علت آن هم سوختن واشر سرسیلندر می‌باشد. وجود آب در روغن موتور باعث شده تا لایه روغن بوجود آمده روی یاتاقان به ناگهانی از بین برود و مشکلاتی که در بالا ذکر شد بوجود آید‌.

بالا رفتن آمپر خودرو یکی از علائم خرابی خودرو و اتفاق رایجی است که در فصل گرما بسیاری از رانندگان خودرو با آن مواجه هستند. برای بررسی این علت، مقاله علت بالا رفتن آمپر ماشین را مطالعه کنید.

  • خالی بودن مخزن سوخت

روشن شدن چراغ مخزن شاید امری ساده بنظر برسد اما همین مشکل ساده در صورت بی توجهی می‌تواند برای شما مشکل ساز شود. همانطور که می‌دانید زمانی‌که سوخت خودرو تمام می شود خودرو هم خاموش می‌شود. حال رانندگی با سوخت کم می تواند به موتور خودرو شما آسیب جدی وارد کند.

هنگامی‌که موتور با مخزن سوخت خالی کار می‌کند باعث جذب هوا توسط پمپ شده و پیشرانه نمی‌تواند سوخت مورد نیاز خود را دریافت کند. در صورت بی اهمیتی به این‌ مورد می‌تواند آسیب های زیادی به موتور خودرو شما وارد کند.

دلایل قفل شدن موتور خودرو
دلایل قفل شدن موتور خودرو
  • احتراق ناقص

به مخلوط نادرست سوخت خودرو که می تواند در اثر مشکلات سیستم سوخت رسانی ایجاد شود احتراق ناقص گفته می شود که یکی از دلایل قفل شدن موتور خودرو می باشد. زمانی‌ که سوخت به اندازه کافی متراکم نشود باعث شده پیستون ها و سوپاپ ها آسیب ببینند و در نهایت خودرو به طور متناوب متوقف می شود.

  • پمپ بنزین معیوب

پمپ بنزین یکی از مهم ترین قطعات خودرو می باشد که هر گونه خرابی و نقص در آن باعث می‌شود که نتواند سوخت را به خوبی به درون سیلندرها منتقل کند و در نهایت این امر موجب گیرپاژ کردن موتور می شود. این قطعه به علت فرسودگی در اثر کارکردهای طولانی و یا خرابی سوکت و سوختن فیوز ها خراب می شود که نباید نادیده گرفته شود.

در صورتی که پمپ بنزین خودرو خراب شده باشد اختلالاتی در عملکرد کلی خودرو ایجاد میشود و می تواند هزینه زیادی برای شما به همراه داشته باشد. اگر می خواهید در رابطه با تمامی علائم خرابی پمپ بنزین، بهترین راهکارها در زمان خرابی پمپ بنزین خودرو و جلوگیری از ایجاد ایرادت اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله علائم خرابی پمپ بنزین را مطالعه کنید.

  • بالارفتن بیش از حد دور موتور

زمانی‌ که خودرو روشن است بالابودن دور موتور که در اثر عملکرد نادرست موتور ایجاد می شود، می تواند به قطعات خودرو آسیب های جدی وارد کند.

رمانی که با چنین شرایطی روبرو شدید که خودرو به طور شدید گاز می‌خورد سریعا به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا از آسیب های بعدی خودرد و موتور جلوگیری کنید.

  • عملکرد نادرست دینام

همانطور که می دانید یکی از وظایف مهم دینام تایم شارژ باتری می باشد. حال اگر دینام خراب شود ماشین هم خاموش می شود.

از آنجایی که دینام ناگهانی خراب نمی شود نشانه هایی مانند کم شدن نور چراغ ها یا عملکرد بد باتری به شما نشان می دهد که دینام خراب شده است. اگر با چنین شرایطی روبرو شدید برای جلوگیری از گیرپاز موتور می توانید دینام را سریعا تعویض کنید.

  • کثیف بودن فیلتر هوا

فیلترها نقش مهمی در خودرو ایفا می‌کنند و از لوازم مصرفی خودرو محسوب می شوند که کثیفی آن ها یکی از دلایل قفل شدن موتور خودرو می باشد. تعویض این قطعات در دوره ای مشخص امری بسیار ضروری است چرا که این قطعه از واردشدن الودگی ها، گرد و غبار، حشره و… به داخل پیشرانه جلوگیری می‌کند و ترکیب مناسب اکسیژن و سوخت را برای عملکرد بهتر پیشرانه فراهم می کند.

همانطور که شما نیاز به تنفس دارید، خودرو شما هم نیاز به تنفس دارد بنابراین به طور دوره ای فیلترهای خودرو خود را تعویض‌کنید تا از هزینه های گزاف تعمیرات جلوگیری‌ کنید.

دلایل قفل شدن موتور خودرو
دلایل قفل شدن موتور خودرو
  • باتری

یکی از قطعات مهم خودرو که باعث روشن شدن خودرو می‌شود و بدون هیچ نشانه ای خراب می شود. این قطعه وظیفه مهمی در تامین برق مورد نیاز قطعات خودرو دارد که به کمک دینام این برق را به سایر قطعات می رساند.

خرابی ابن قطعه باعث استارت نخوردن ماشین و همچنین کاهش سطح آب رادیاتور خودرو می شود. معمولا عمر باتری ۳ تا ۵ سال می باشد و بهتر است هر ۴ سال یکبار باتری خودرو تعویض شود.

بسیاری از خودرو سواران از این موضوع شکایت دارد که روشن شدن چراغ خودرو چه دلایلی دارد و زمانی که با چنین مشکلی روبرو می شویم چه کاری باید انجام دهیم؟ برای پاسخ به این سوال می توانید به صفحه روشن شدن چراغ باتری خودرو مراجعه کنید تا با دلایل روشن شدن چراغ باتری ماشین و راه حل رفع مشکلات باتری آشنا شوید.

  • فشار پایین سوخت

زمانی‌که خودرو بطور ناگهانی در سرازیری ها متوقف می شود نشان دهنده فسار پایین سوخت است که در اثر گرفتگی انژکتورها اتفاق می‌افتد. بهتر است از انژکتورشورهای موجود در بازار خریداری کرده و در زمان مناسب از آن استفاده کنید.

  • تسمه های فرسوده

بعضی از قطعات خودرو از جمله تسمه ها که وظیفه انتقال نیروی محرکه در خودروها را بر عهده دارند بعد از مدتی در اثر کارکردهای طولانی فرسوده شده و باید تعویض شوند. خرابی این قطعه باعث عملکرد نادرست قطعات موتوری خودرو شده که یکی از علت سفت شدن موتور ماشین محسوب می شود و بسیار خطرناک است؛ بنابراین به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

علائم قفل شدن موتور

اگر شما با علائم قفل شدن موتور آشنا شوید در هنگام مواجه با چنین شرایطی می‌توانید علت آن را بررسی کرده و سریعا اقدام به تعمیر کنید تا از هزینه ها و مشکلات جدی تر جلوگیری کنید.

  • روشن شدن چرا چک

روشن شدن چراغ چک هشدار از اصلی ترین دلایل گیرپاژ موتور و یکی از علائم قفل شدن موتور می باشد که علت آن هم به نبود روغن یا روغنکاری نادرست سیلندر برمی‌گردد. هنگامی‌که روغن موتور کم می شود شما می توانید با آمپر آن را تشخیص دهید و زمانی‌که چراغ چک روشن می شود نشان می دهد که در موتور ایرادی وجود دارد که باید سریعا برطرف شود.

یکی از مشکلات رایج در خودرو ها روشن شدن چراغ چک است که نباید نادیده گرفته شود. اگر می خواهید تمامی دلایل مربوط به روشن شدن چراغ چک خودرو را بررسی کنید مقاله روشن شدن چراغ چک خودرو را از دست ندهید.

  • یاتاقان زدن موتور خودرو

یاتاقان زدن به معنای از بین رفتن قطعاتی از خودرو که مانع اصطکاک اجزای موتور می‌شوند. زمانی‌ که این اتفاق می‌افتد قطعات موتور در هنگام حرکت با هم برخورد می‌کنند و آسیب می‌بینند. اگر با چنین شرایطی مواجه شدید باید سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل خودرو شما را حل کند.

  • خروج دود سفید مایل به آبی از اگزوز

زمانی که رینگ های روغنی خراب می شود این مایع به قسمت احتراق می رود و در آن جا می سوزد و سپس از مسیر اگزوز از موتور خارج می شود. در هنگام خارج شدن دود اگزوز شما یک دود سفید رنگ مایل به آبی می بینید که باید سریعا بررسی و رفع شود تا از سوختن موتور جلوگیری شود.

مقاله پیشنهادی : انواع رنگ دود اگزوز

علائم قفل شدن موتور
علائم قفل شدن موتور

چه عواملی باعث جلوگیری از قفل شدن موتور می شود؟

در ادامه راه های جلوگیری از قفل شدن موتور شرح داده شده است تا بتوانید با انجام اقداماتی ساده از بوجود آمدن آسیب های جدی تر به خودرو و هزینه های‌گزاف جلوگیری کنید.

  1. جلوگیری از خالی بودن باک خودرو
  2. انجام سرویس های دوره ای خودرو برای اطمینان از سلامت قطعات خودرو
  3. تعویض قطعات خراب خودرو برای جلوگیری از خراب شدن قطعات دیگر
  4. تعویض دوره ای فیلتر بنزین و فیلتر هوا
  5. کنترل سطح مایعات موتور
  6. توجه به نشتی روغن
  7. ریختن آب به اندازه کافی در داخل موتور
  8. رانندگی‌ با سرعت استاندارد
  9. تعویض به موقع روغن موتور
  10. سرویس های دوره ای سیستم خنک کننده و رادیاتور خودرو
  11. بررسی واشر سر سیلندر برای جلوگیر یاز نشت روغن درون موتور

هزینه سوختن موتور ماشین

همانطور که می دانید موتور خودرو از قطعات محرک زیادی تشکیل شده که هر کدام با هم در تماس و همکاری هستند و خرابی هر یک می‌تواند بر قطعه دیگری تاثیرگذار باشد و در صورتی که هر یک از این قطعات خراب تعمیر نشود می تواند به دیگر قطعات خودرو آسیب وارد کند.

از طرفی دیگر پیشرانه از یک سری ریزه کاری ها و حساسیت هایی تشکیل شده که در صورت بی توجهی و بررسی بموقع باعث خرابی این قطعات می شود.

قفل شدن موتور یکی از بدترین حالاتی است که می‌تواند برای پیشرانه رخ دهد چرا که این اتفاق اگر چه به ندرت اتفاق می افتد اما در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی هزینه قفل شدن موتور ماشین بسیار سنگین است و در این حالت خودرو به طور کامل از حالت اولیه خارج شده و باید به طور راساسی تعمیر شود.

رانندگی با سرعت استاندارد و مناسب، تعویض بموقع قطعات خراب، استفاده از روغن باکیفیت، کنترل سطح مایعات خودرو و… همه عواملی است که می توانند در جلوگیری از قفل شدن موتور ماشین تاثیرگذار باشند.

علت قفل شدن موتور سیکلت

یکی از علت قفل شدن موتور سیکلت می تواند در اثر دمای بالای پیشرانه و عدم دفع این حرارت باشد. این مشکل می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • خرابی سیستم خنک سازی

سیستم خنک سازی موتور همانند ماشین برای دفع حرارت از آب استفاده می‌کند. اگر‌شیلنگ ها و اتصالات انتقال دهنده آب پاره شود و مقدار زیادی آب تخلیه شود، رادیاتور دیگر نمی‌تواند پیشرانه را خنک کند و در نتیجه منجر به قفل شدن موتور سیکلت می شود.

  • سوختن واشر سرسیلندر

یکی دیگر از علت قفل شدن موتور سیکلت سوختن واشر سرسیلندر می باشد. سوختن این قطعه باعث می‌شود کمپرس سیلندر به سیستم خنک سازی وارد شود و در نهایت فشار به اتصالات و شیلنگ ها می آید و باعث پاره شدن آن ها می‌شود. در نتیجه این امر باعث می‌شود که رادیاتور نتواند به خوبی موتور را خنک کند.

علت قفل شدن موتور سیکلت
علت قفل شدن موتور سیکلت
  • روانکاری نامناسب قطعات موتور

از دیگر علت قفل شدن موتور سیکلت می‌توان به روانکاری نامناسب قطعات پیشرانه اشاره کرد. این اتفاق به دلیل روانکاری نامناسب یاتاقان ها و کم بودن سطح روغن موتور‌ رخ می دهد. در چنین شرایطی اصطکاک بین شاتون ها بالا می رود و دسته شاتون دور میل لنگ قفل می شود. در این شرایط باید سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا از آسیب های بعدی جلوگیری کنید.

انتخاب رنگ ماشین کار آسانی به نظر نمی رسد. اگر قصد خرید خودرو دارید و در انتخاب رنگ به مشکل برخوردید و می خواهید لیستی از هزینه رنگ کامل خودرو داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه هزینه رنگ کامل خودرو مراجعه کنید.

علت قفل شدن میل سوپاپ

معمولا علت قفل شدن میل سوپاپ و خرابی آن به نوع آلیاژ و همینطور نرسیدن روغن به این قطعه می باشد. علائم زیادی وجود دارد که به شما نشان می دهد که این قطعه خراب شده تا بتوانید سریعا رفع کنید و از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

  • زمانی که موتور به آسانی گاز نمی خورد.
  • شنیدن صدای چق چق از بخش سر سیلندر موتور.
  • کم شدن نفس موتور با توجه به اینکه سایر بخش های موتور سالم است.
  • شنیدن صدای انفجار از منی فولد هوا یا اگزوز، به دلیل باز و بست نادرست سوپاپ ها.
  • لرزش اضافی موتور با توجه به این که موتور، دسته موتور و سایر بخش های دیگر تنظیم است.
  • خرابی میل سوپاپ، اگر میل سوپاپ از قسمت نشیمن گاه خود روی سر سیلندر ایراد پیدا کرده باشد به دو صورت شما را متوجه خرابی خود می کند:

در حالت اول کارکرد موتور تغییری نکرده اما زمانی که گاز می دهید و سپس رها میکنید در حین برگشت دور موتور، صدای چلق چلق به گوشتان می رسد.

در حالت دوم اصطکاک بین میل سوپاپ و سر سیلندر بیش از حد استاندارد است و ممکن است به زودی میل سوپاپ بریده شود و یا در همان جایی که قرار دارد قفل شود. در این شرایط موتور قفل شده و دیگر روشن نخواهد شد.

علت پیستون گرفتن ماشین سنگین

یکی‌ از علت خرابی پیستون ماشین به لب پر شدن تاج پیستون بر می‌گردد که زمانی این اتفاق می افتد که مایع خنک کننده از واشر سرسیلندر نشت کرده و باعث شود که مایع خنک کننده وارد محفظه احتراق شود‌ که این امر باعث شکسته شدن آلومینیوم و ترک خوردن آن می شود.

در زمان های شدیدتر این امکان وجود دارد که باعث خوردگی لبه سرسیلندر و قسمت مربوطه در سرسیلندر شود‌، زمانی که مایع نشت کرده کم باشد به صورت یک لکه سیاه کوچک روی واشر سیلندر نمایان می شود‌.

تحت فشار قرارگرفتن آب رادیاتور و خارج شدن با فشار مایع از لوله و سرریز شدن آن نشان دهنده وجود نشتی در واشر سرسیلندر است که برای برطرف کردن این مورد باید سریعا واشر سرسیلندر تعویض شود و در بعضی مواقع هم نیاز است که سطح زیر سرسیلندر تراش داده شود.

به این نکته توجه داشته باشید که تراش دادن واشر سرسیلندر کار هر کسی نیست و این کار نیاز به دقت و دانش کافی دارد چرا که وجود هر نوع اشتباهی می تواند مشکلات جدی تری از جمله داغ شدن موتور را به همراه داشته باشد.

براده های خرد شده را می توان بعنوان یکی دیگر از علت پیستون گرفتن ماشین سنگین زمانی که ذرات ریز و اشغال از جمله شن و… وارد موتور می شود باعث آسیب رسیدن به تاج پیستون می شود.

آسیب وارد شده باعث خرد شدن قطعات ریز بین پیستون و سرسیلندر می‌شود و گاهی اوقات ممکن است این آسیب وارد شده موجب شکسته شدن رینگ شود و به دنبال آن مشکلات بزرگتری ایجاد شود. زمانی که با این شرایط روبرو می شوید در قدم اول مبنع این ذرات و اشعال های وارد شده به موتور را پیدا کرده و سپس مارتل موتور را باز کنید و آن را تمیز‌ کنید تا مشکل حل شود.

همانطور که گفتیم خرابی پیستون ماشین دلایل زیادی می تواند داشته باشد. از دیگر دلایل آن می‌توان به شکسته شدن پیستون، شکسته شدن حاشیه پیستون، گرفتگی پیستون در چندین نقطه، گیرکرده از قسمت ورودی هوا و گیرکرده پیستون در چهار گوشه اشاره کرد.

جمع بندی

همانطور که گفتیم گیرپاژ موتور یا قفل سدن موتور خودرو جزو یکی از اتفاقات نادری است که ممکن است برای یک خودرو اتفاق بیفتد اما همین اتفاق ساده در صورت بی توجهی و عئم رسیدگی به موقع می تواند برای شما مشکل ساز شود و هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد.

به همین منظور ما در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم که علت گیرپاژ یا قفل شدن موتور ماشین چیست و برای رفع و جلوگیری از این اتفاق چه کارهایی باید انجام داد.

دلایل قفل شدن موتور خودرو چیست؟

یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل قفل شدن موتور خودرو روانکاری نامناسب قطعات می باشد که در مقاله به طور کامل به آن پرداخته ایم. از دیگر دلایل قفل شدن موتور خودرو می توان به کم بودن سطح آب رادیاتور خودرو، کیفیت پایین روغن موتور، خالی بودن مخزن سوخت و… اشاره کرد.

هزینه سوختن موتور ماشین چقدر است؟

از آنجایی که موتور خودرو یکی از قطعات اصلی و مهم خودرو می باشد هر گونه خرابی در این قطعه نشان دهنده وجود خرابی در خودرو شماست که اگر سریع برطرف نشود می تواند میشکلات جدی تری به همراه داشته باشد. قفل شدن موتور خودرو یکی از بدترین اتفاقی است که به ندرت برای خودرو بوجود می آید و از طرفی دیگر تعمیر آن بسیار پر هزینه است.

عوامل سوختن موتور ماشین چیست؟

همانطور که گفتیم یکی از مهم ترین دلایلی که باعث سوختن موتور ماشین می شود رانندگی در دور موتور بالاست چرا که در این حالت تمام اجزا و قطعات تحت فشار و تنش بالا کار می کنند و این باعث بروز هیب و ایراد در خودرو می شود. از دیگر عوامل سوختن موتور ماشین می توان به بی توجهی در تعویض بموقع روغن موتور، خرابی در سیستم خنک کننده، نشتی روغن و… اشاره کرد.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید