پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاتون زدن چیست | علائم شاتون زدن | علت شاتون زدن ماشین | هزینه و فیلم شاتون زدن

شاتون زدن چیست

شاتون زدن ماشین یکی از ایرادات و مشکلاتی است که در صورت بروز در خودرو و عدم توجه به علائم شاتون زدن آسیب جدی به ماشین تان وارد میشود. اگر نمیدانید شاتون زدن چیست، علت و علائم شاتون زدن چیست در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

در صورتی که خودرو شما ایرادی پیدا کرده و به دنبال تعمیرگاه معتبری در نزدیکی منطقه مورد نظر خود هستید میتوانید به صفحه تعمیرگاه ماشین مراجعه کنید تا لیستی از بهترین تعمیرگاه ها را در منطقه مورد نظرتان بیابید.

شاتون زدن چیست
شاتون زدن چیست

شاتون زدن چیست

شاتون به انگلیسی (Connecting Rod) میباشد که در واقع از اجزای اساسی و مهم موتور خودرو محسوب میشود و میتواند ارتباطی میان میل لنگ و پیستون ایجاد کند. جنس شاتون ماشین از فولاد میباشد زیرا باید در برابر ضرباتی که از پیستون به میل لنگ منتقل میکند مقاوم باشد.

اگر این سوال در ذهن شما جای گرفته است که نقش شاتون در خودرو چیست باید بگوییم در زمان احتراق در بخش داخلی خودرو نیرو به صورت رفت و برگشتی ایجاد میشود. در جریان انفجار در پیستون ها نیز نیرو به صورت رفت و برگشتی ایجاد میگردد و این نیرو ایجاد شده توسط شاتون به میل لنگ منتقل میگردد. میل لنگ میتواند این نیرو رفت و برگشتی را به نیرو دورانی تبدیل کند که منجر به حرکت چرخ ها میشود.

به این ترتیب نقش شاتون ماشین تبدیل این نیرو رفت و برگشتی به نیرو دورانی میباشد و میتواند نیروی میان میل لنگ و پیستون را بین این دو بخش منتقل کند.

پس در باب آشنایی با نقش شاتون در خودرو و علائم شاتون زدن و اینکه شاتون زدن ماشین یعنی چی باید بگوییم شاتون زدن اصطلاحی میباشد که در نهایت به فرایندی اطلاق میشود.

در پاسخ به شاتون چیست باید گفت زمانی که روغن موتور کاهش پیدا میکند و یا به هر دلیلی روانکاوی میان قطعات داخلی انجام نمیشود، پیستون خشک میشود و افزایش دما در آن رخ میدهد که سبب منبسط شدن پیستون میشود.

در پی انبساط پیستون گژن پین قفل میشود و فشاری به پیستون وارد میگردد که باعث تغییر شکل و شکستن شاتون میشود.

خمیده و یا شکسته شدن شاتون سبب میشود فشاری به سیلندرها وارد گردد و دیواره های آن ها ترک برمیدارد. به مجموعه این فرایند شاتون زدن ماشین گفته میشود.

برای توضیح شاتون زدن چیست به زبان ساده میتوان گفت سایش قطعات در اثر عدم وجود روغن کافی و تغییر شکل و شکستن شاتون و وارد شدن آسیب به سیلندرها در اثر فشار وارد شده، شاتون زدن ماشین میباشد.

شاتون زدن چیست موتور سیکلت

یکی از سوالاتی که کاربران از ما میپرسند این است که شاتون زدن چیست موتور سیکلت و یا شاتون زدن یعنی چه که میتوان گفت در زمان ایجاد خلاصی میان میل لنگ و پین لنگ صداهای عجیبی ایجاد میگردد و نیرویی که باید به میل لنگ وارد شود کاهش میابد.

شاتون زدن موتور سیکلت سبب میشود در زمانی که با موتور سیکلت گاز هم نمیدهید صدای تق تق شنیده میشود و زمانی که دور موتور بیشتر میشود این صدا کمتر به گوش میرسد و قطع میشود. در این زمان گفته میشود موتور سیکلت شاتون زده است.

فیلم شاتون زدن

در این قسمت از مقاله برای آن که اطلاعات بیشتری در مورد اینکه اصطلاح شاتون زدن چیست و علت شاتون زدن موتور چیست کسب کنید فیلم شاتون زدن را قرار داده ایم. در فیلم شاتون زدن شما میتوانید با علت و نشانه شاتون زدن موتور خودرو آشنا شوید و به سرعت علائم خرابی شاتون را تشخیص داده و برای رفع ایراد آن اقدام کنید.

یکی از قطعاتی که میتوان به خودرو اضافه کرد تا شتاب و قدرت موتور بهبود یابد هدرز میباشد. اگر نمیدانید هدرز چیست و چه مزایا و معایبی دارد میتوانید با مراجعه به صفحه هدرز چیست اطلاعات لازم را کسب کنید.

علائم شاتون زدن
علائم شاتون زدن

علائم شاتون زدن

شما تا این قسمت از مقاله متوجه شدید که منظور از شاتون زدن خودرو چیست اما در این بخش از مقاله میخواهیم شما را با علائم خرابی شاتون موتور و به طور کلی علائم شاتون زدن آشنا کنیم.

از دلایل خرابی شاتون میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تصادف شدید ماشین

این تصادفات شدید میتواند سبب شکستن شاتون های خودرو شود و این خرابی شاتون میزان خرابی ها و هزینه های تعمیرات خودرو را نیز بیشتر کند.

  • نامرغوب بودن شاتون

شاتون ها در سطح های کیفی مختلف در بازار موجود میباشند که خرید شاتون بی کیفیت به خراب شدن سریع تر آن منجر میشود.

  • تنظیمات غیر استاندارد شاتون

در صورتی که اتصالات و تنظیمات شاتون مطابق با استانداردها انجام نشده باشد در زمان کوتاهی خراب خواهد شد.

  • دنده معکوس کشیدن در سرعت بالا

در صورتی که در سرعت بالا و دور موتور بالا دنده معکوس غیر اصولی کشیده شود شاتون ها ایراد پیدا میکنند.

  • ایجاد ضربات شدید در پیستون خودرو

این ضربات میتواند به دلیل احتراق غیر معمول در سیلنندر ماشین رخ دهد.

  • مختل شدن سیستم روانکاری خودرو

در صورتی که روغن به مقدار کافی وجود نداشته باشد میان قطعات سایش ایجاد میشود و احتمال خرابی شاتون بسیار بیشتر از قبل میشود.

  • احتراق نامناسب

احتراق غیر معمول و زودرس در سیلندر میتواند فشار مضاعف به پیستون وارد کند و شاتون را از وضعیت عادی تغییر دهد.

در پاسخ به سوال نشانه‌های شاتون زدن خودرو کدامند باید گفت یکی از مهمترین علائم شاتون زدن ایجاد صدای تق تق و صدای غیر عادی در موتور ماشین میباشد.

از دیگر علائم شاتون زدن روغن ریزی خودرو میباشد که در این زمان ممکن است چراغ چک فشار روغن روشن شده باشد که نشان دهنده پایین بودن فشار روغن میباشد. در این زمان به سرعت مسئله روغن ریزی را رفع کنید زیرا ممکن است ساییدگی و اصطکاک شاتون را به همراه داشته باشد. برای رفع این ایراد پیشنهاد میکنیم حتما مقاله چشمک زدن چراغ چک را مطالعه کنید.

ایجاد خمیدگی شاتون از دیگر علائم شاتون زدن ماشین میباشد که این ایراد باید توسط تعمیرکار رفع گردد.

از دیگر نشانه‌های شاتون زدن شنیدن صدای پرت شدن قطعات فلزی میباشد.

در صورت مشاهده هریک از علائم شاتون زدن خودرو باید به یک تعمیرکار حرفه ای و خبره مراجعه کنید تا در سریع ترین زمان ایراد ایجاد شده را رفع کند.

علائم شاتون زدن موتور سیکلت

یکی از علائم خرابی شاتون موتورسیکلت این است که در زمان سرد بودن موتور صداهایی از موتور شنیده میشود که نشان دهنده وارد شدن آسیب به شاتون موتور سیکلت میباشد.

در صورت مشاهده این مورد از علائم شاتون زدن موتور سیکلت باید شاتون مورد بررسی قرار گیرد و کلیه اتصالات آن بررسی شود تا هیچ گونه آسیبی به دیگر قطعات وارد نشود.

سنسور اکسیژن یکی از سنسور های مهم در خودروها میباشد که در صورت خرابی و عدم رسیدگی به آن خسارات زیادی به بار میاید. برای آشنایی با نشانه های خرابی این سنسور و اقدام برای رفع ایرادات آن میتوانید مقاله علائم خرابی سنسور اکسیژن را مطالعه کنید.

کدام ماشین بیشتر شاتون میزند

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که کدام ماشین بیشتر شاتون میزند، در پاسخ میتوان گفت ماشین خاصی که شاتون زدن برای آن بیشتر از سایر ماشین ها گزارش شده باشد وجود ندارد اما به طور کلی در صورتی که نکاتی رعایت شود میتوان از بروز شاتون زدن ماشین پیشگیری کرد.

در صورتی که سعی شود تا فشار زیادی به ماشین وارد نگردد، به صورت معقول دنده معکوس کشیده شودف در زمان مناسب سرویس روغن موتور و تنظیم آب خودرو انجام گیرد تا حد زیادی به شاتون نزدن خودرو کمک کرده اید.

به طور کلی در پاسخ به سوال کدام ماشین بیشتر شاتون میزند میتوان گفت خودرو های توربو شارژ به دلیل آن که فشار زیادی به شاتون ها وارد میکند و دمای بالایی دارند بیشتر با مقوله شاتون زدن ماشین درگیر هستند.

در صورتی که از روغن موتور باکیفیت و مرغوب در خودرو استفاده نشود احتمال شاتون زدن بالا میرود.

خودرو دنا پلاس توربو یکی از خودروهایی است که تعداد بیشتری گزارش شاتون زدن داشته است و این مورد جز معایب آن به شمار میرود.

اگر میان خرید دنا پلاس و تارا با تردید رو به رو شده اید و نمیدانید که آیا خرید این خودرو به نفع شماست یا نه حتما مقاله تارا دستی بخرم یا دنا پلاس را مطالعه کنید.

علت شاتون زدن ماشین
علت شاتون زدن ماشین

علت شاتون زدن ماشین

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که چرا ماشین شاتون میزند و دلایل خرابی شاتون چیست. در واقع مهمترین علت شاتون زدن ماشین کمبود روغن موتور و یا نامرغوب بودن روغن موتور است.

در واقع روغن موتور باعث ایجاد سیستم روان کنندگی سایر قطعات داخلی خودرو را به عهده دارد و سبب میشود بدون اصطکاک قطعات بتوانند حرکت روان داشته باشند.

در صورتی که روغن باکیفیت به هر دلیلی به پیستون، میل لنگ و یاتاقان ها نرسد اختلال شاتون زدن ماشین رخ میدهد.

در واقع اصطک این قطعات سبب میشود فشار مضاعفی به شاتون وارد شود و همچنین باعث ایجاد حرارت بالا میگردد که افزایش دما سبب خم شدگی و شکستن شاتون ها میشود.

از نشانه‌های شاتون زدن خودرو شکستن شاتون و پیستون، ایراد در میل لنگ و و شکستن پوسته موتور میباشد.

مهمترین علت شاتون زدن ماشین نرسیدن روغن به قطعات پیستون، میل لنگ و یاتاقان ها میباشد.

دیگر مواردی که میتوان به عنوان علت شاتون زدن موتور خودرو بررسی کرد خراب شدن پمپ روغن خودرو، وجود ناخالصی در روغن موتور، آلودگی زیاد روغن موتور، نامرغوب بودن فیلتر روغن، سوراخ شدن کارتر روغن، روغن ریزی و نشتی روغن و همچنین روغن سوزی میباشد.

دیگر موارد علت شاتون زدن ماشین نیز مربوط به احتراق نامناسب، داغ کردن موتور خودرو و ایراد در یاتاقان ها میباششد.

در صورتی که ماشین شما روغن سوزی دارد و به دنبال علت بروز این مشکل و روش های رفع و پیشگیری از بروز مجدد آن هستید حتما مقاله علت روغن سوزی بعد از تعمیر موتور را مطالعه کنید.

علت شاتون زدن ef7

شاید شما هم به دنبال علت شاتون زدن ef7 باشید و بخواهید بدانید چرا موتورهای EF7 شاتون می زنند. علت اصلی شاتون زدن موتور ای اف ۷ ضعف در یاتاقان های متحرک این خودروها میباشد. متاسفانه بعضی از تولید کنندگان یاتاقان های متحرک ضعیفی را تولید میکنند که بعد از نصب روی خودرو ها در دور موتور های بالا به آن فشار وارد میشود و دمای یاتاقان ها بالا میرود.

در ای زمان تعدادی از شاتون ها به دلیل آن که یاتاقان های متحرک ذوب شده اند قفل میشوند و میل لنگ در دور بالا شاتون را به سمت سیلندر هل میدهد.

در این زمان شاتون به دیواره سیلندر فشار وارد میکند و در نهایت خود شاتون و یا دیواره سیلندر میشکند. در این لحظه گفته میشود موتور شاتون زده و باید برای تعمیر آن اقدام کنید.

در صورتی که ایرادی در دور موتور خودرو مشاهده میکنید و شک دارید که این بخش از خودرو آسیب دیده است پیشنهاد میکنیم با مطالعه مقاله علائم خرابی سنسور دور موتور از سالم و یا خراب بودن این قطعه مطمئن شوید.

علت شاتون زدن موتور دیزل

علت شاتون زدن موتور دیزل نیز مانند سایر عللی که در این مقاله بررسی کردیم میباشد و علت خاص و جداگانه ای از این موارد نیست. به طور کلی میتوان علت شاتون زدن موتور دیزل را میتوان در کمبود روغن موتور و یا به هر دلیل نرسیدن روغن موتور به قطعات داخلی موتور و سیلندرها و یاتاقان و میل لنگ میباشد.

اگر سوالی در مورد علت شاتون زدن موتور دیزل دارید که در این بخش به آن پاسخ داده نشده است میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

هزینه شاتون زدن ماشین

هزینه شاتون زدن ماشین بسته به میزان آسیب وارد شده به شاتون و ایراد ایجاد شده در قطعات دیگر میباشد. شما میتوانید با مراجعه به هر یک از مراکز معرفی شده در سایت اتوصافکار با کمترین هزینه ایرادات شاتون خودرو را تعمیر کنید.

دقت داشته باشید در صورتی که شاتون شکسته شده باشد و نیاز به تعویض باشد شما میتوانید با خیالی آسوده از نمایندگی های اتوصافکار با اطمینان از باکیفیت و مرغوب بودن جنس شاتون و اصالت آن اقدام به تعویض شاتون خودرو کنید.

دقت داشته باشید در تمام تعمیرگاه های اتوصافکار از باکیفیت ترین شاتون ها استفاده میشود و بهترین تعمیرکاران در سریع ترین زمان ایراد شاتون ماشین شما را رفع میکنند و هزینه ای معقول و مناسب از شما دریافت میکنند.

کنیستر یکی از قطعات مهم در خودرو است که میتواند بخار بنزین در باک را جذب کرده و مجدد آن را به بنزین مایع تبدیل کند. برای آشنایی با این قطعه و علائم خرابی و وظایف آن میتوانید به صفحه کنیستر چیست مراجعه کنید.

 ساختار و اجزای سازنده شاتون

در این قسمت برای آن که بیشتر با شاتون زدن آشنا شوید قصد داریم  ساختار و اجزای سازنده شاتون را بررسی نماییم. شاتون از قسمت هایی تشکیل شده است که میتوان به صورت خلاصه به موارد زیر اشاره کرد.

سر (یاتاقان) کوچک

این قسمت از شاتون با پیستون در ارتباط است و با استفاده از گژن پین به آن وصل شده است. سر کوچک میتواند یاتاقان را ایجاد نماید و در آن بوش هم تعبیه میشود که جنس بوش مسی یا برنجی است و از ایجاد ساییدگی در داخل یاتاقان جلوگیری میکند.

بدنه شاتون

این بخش از شاتون با قسمت سر کوچک و بزرگ به صورت یکپارچه و یک تکه ساخته میشود. زمانی که نیرویی به شاتون وارد میشود در ابتدا این نیرو به سر کوچک سپس بدنه و در نهایت به سر بزرگ انتقال میابد.

سر (یاتاقان) بزرگ

این قسمت از شاتون به میل لنگ وصل میشود و میتواند نیروی پیستون را به میل لنگ منتقل کند.

انواع شاتون ها

شاتون ها در انواع مختلفی تولید میشوند که اکثرا از جنس فولاد ریخته گری ساخته میشوند و تفاوت آن ها در موتور های کارگذاشته شده در آن هاست. انواع شاتون ها را میتوان در موارد زیر طبقه بندی کرد.

  • شاتون موازی

این نوع شاتون معمولی است و روی میل لنگ کار گذاشته میشود و رای هر سیلندر شاتونی نصب میشود که یاتاقان متحرک مربوط به خود را دارد.

  • شاتون ضربدری

در این نوع شاتون ها سیلندر ها به صورت ضربدری رو به روی هم قرار گرفته اند و شاتون ها از سیلندرها خارج میگردند و روی میل لینگ سوار میشوند و این تفاوت در آن ها وجود دارد که یاتاقان های متحرک روی شاتون مقابل سوار میگردد و یاتاقان متحرک شاتون دوم نیز روی میل لنگ نصب میشود. در این نوع شاتون ها انتهای شاتون اول به صورت باریک تر از شاتون های معمولی میباشد و انتهای شاتون دوم نیز به صورت دو شاخه میباشد.

  • شاتون لولایی

شاتون لولایی نمونه ای از انواع شاتون میباشد که شاتون هایی که مقابل هم قرار گرفته اند روی میل لنگ سوار میگردند و یک شاتون روی میل لنگ بوده و شاتون دوم با استفاده از پین به بدنه شاتون اول وصل میگردد.

سوالات متداول

شاتون زدن چیست؟

در صورتی که روغن کافی در خودرو وجود نداشته باشد میان قطعات داخلی سایش و اصطکاک ایجاد میشود و در نهایت به شاتون که نیرو میان سیلندرها و میل لنگ را انتقال میدهد آسیب وارد میشود. به این فرایند شاتون زدن ماشین گفته میشود.

علائم شاتون زدن چیست؟

مهمترین علائم شاتون زدن ایجاد صدای تق تق و صداهای غیر معمول از موتور خودرو میباشد و معمولا با بالا رفتن دور موتور این صدا قطع میشود. سایر علائم شاتون زدن در مقاله بررسی شده است.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید