پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو |روشن شدن چراغ چک و افت شتاب

روشن شدن چراغ چک خودرو

یکی از مشکلات رایج در خودرو ها روشن شدن چراغ چک است که گاهی علت آن چندان مهم نیست و به راحتی میتوان آن را خاموش کرد اما گاهی علت آن جدی است و باید به سرعت به تعمیرگاه مراجعه کرد. در این مقاله دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو را بررسی کرده ایم.

اگر میخواهید به یک تعمیرگاه معتبر در نزدیکی محل خود مراجعه کنید و خدمات باکیفیت دریافت کنید میتوانید با مراجعه به صفحه تعمیرگاه لیست تعمیرگاه های نزدیک و معتبر را پیدا کنید و به آن ها مراجعه کنید.

دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ چک خودرو دلایل زیادی میتواند داشته باشد که در این بخش به بررسی این دلایل پرداخته ایم.

  • خرابی انژکتور

اولین علت روشن شدن چراغ چک خودرو خرابی انژکتور ماشین میباشد. وقتی این قطعه خراب شود چراغ check روشن میشود و شما باید آن را تعویض کنید. معمولا اگر فیلتر بنزین به موقع تعویض نشود و یا از سوخت بی کیفیت استفاده شود انژکتور خراب میشود.

  • ایراد سنسور اکسیژن

رایج ترین علت روشن شدن چراغ چک خودرو خرابی سنسور اکسیژن میباشد. خوشبختانه اگر علت این مورد باشد شما میتوانید با هزینه کمی ایراد را برطرف کنید و سنسور را تعویض کنید.

لازم به ذکر است که اگر این سنسور خراب شده باشد مصرف سوخن ماشین افزایش پیدا میکند و همین امر باعث میشود سایر قسمت های ماشین مانند شمع ها و مبدل کاتالیزور نیز ایراد پیدا کنند.

اگر نمیدانید خراب شدن سنسور اکسیژن چه نشانه ها و علائمی میتواند داشته باشد و در زمان خرابی این سنسور چه اقدامی باید داشته باشید حتما مقاله علائم خرابی سنسور اکسیژن را بخوانید.

دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو
دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو
  • لق شدن درب باک بنزین

گاهی اوقات دلیل روشن شدن چراغ چک به لقی درب باک بنزین برمی گردد که این لق شدن میتواند به تبخیر سوخت کمک کند و به این ترتیب فشار سیستم سوخت را تحت تاثیر قرار میدهد. با تعویض این قطعه میتوانید ایراد را برطرف کنید.

یکی از علل روشن شدن چراغ چک خودرو خرابی قطعه کنیستر برای جذب بخار بنزین در باک میباشد. اگر نمیدانید کنیستر چیست و چه کاربرد و وظیفه ای دارد میتوانید به صفحه کنیستر چیست مراجعه کنید.

  • خالی شدن باتری ماشین

از دیگر دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو خالی شدن باتری ماشین است که در این صورت شما نمیتوانید ماشین را استارت بزنید. در این هنگام یا باید باتری ماشین را شارژ کنید و یا برای تعویض آن اقدام کنید.

اگر باتری خودرو شما خراب شده و دلیل روشن شدن چراغ باتری خود را نمی دانید پیشنهاد می کنیم به صفحه روشن شدن چراغ باتری خودرو مراجعه کرده تا با دلایل و راه کارهای روشن شدن چراغ باتری اشنا شوید.

  • ایراد در مبدل کاتالیزور

مبدل در محلی که گاز های اگزوز میخوناهند خارج شوند قرار دارد و گاز مونوکسید کربن را به گار دی اکسید کربن تبدیل میکند و اگر دچار ایراد شود چراغ چک ماشین روشن میشود. با سرویس به موقع ماشین میتوانید از بروز این ایراد جلوگیری کنید.

اگر نمیدانید کاتالیزور چیست و چه کاربردی در خودرو دارد میتوانید به صفحه کاتالیزور چیست مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

  • خرابی شمع و وایر ها

در صورتی که این قطعات خراب شده باشند کارکرد موتور با اختلال رو به رو میشود. بهتر است بدانید این ایراد بیشتر در زمانی که ماشین در حال شتاب گرفتن است رخ میدهد. با تعویض به موقع شمع های ماشین میتوانید از روشن شدن چراغ چک پیشگیری کنید.

  • خرابی کوئل

این قطعه برق لازم را برای جرقه شمع ها فراهم میکند و اگر خراب شود به طبع شمع ها به درستی کار نمیکند و عملکرد موتور ماشین با اختلال رو به رو میشود. اگر علت روشن شدن چراغ check ماشین خرابی کوئل باشد باید برای تعمیر آن اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه > دلیل لرزش فرمان خودرو

  • ایراد در سنسور هوا

وجود ایراداتی در سنسور هوا از دیگر علت روشن شدن چراغ چک محسوب می شود. این سنسور میزان هوایی که به موتور ماشین وارد میشود را کنترل میکند و اگر خراب شود کارکرد موتور با اختلال رو به رو میشود و به درستی کار نمیکند. در این مواقع باید به تعمیرگاه مراجعه شود تا این قطعه تعمیر و در صورت نیاز تعویض شود.

  • خرابی سیستم چرخش گاز اگزوز

این سیستم بخشی از گاز هایی که باید از ماشین خارج شوند را به داخل ماشین وارد میکند تا عملیات احتراق سوخت راحت تر انجام شود. این سیستم میتواند میزان اکسیژن نیتروژن را کاهش دهد و به جلوگیری آلودگی هوا کمک کند. این قطعه اگر خراب شده باشد باید برای تعمیر و تعویض آن اقدام کنید.

یکی از مشکلاتی که رانندگان با آن رو به رو میشوند شنیدن صدای انفجار از اگزوز میباشد. اگر اگزوز ماشین تان خراب شده و به دنبال بررسی علت و راه حلی برای جلوگیری از این امر هستید، به صفحه علت صدای اگزوز ماشین مراجعه کنید.

  • خرابی ترموستات ماشین

ترموستات از قطعات مهم در ماشین است که می توان بعوان یکی از دلایل روشن و خاموش شدن چراغ چک نام برد.این قطعه وظیفه خنک کردن موتور را برعهده دارد و اگر خراب شود دمای موتور ماشین بالا میرود و چراغ چک روشن میشود. در این مواقع شما باید برای تعویض آن اقدام کنید.

  • نشتی خلاء

سیستم خلا میتواند به کاهش آلودگی هوا و تقویت ترمز ماشین کمک کند. اگر ماشین شما با دور بالا کار میکند و سرع شما زیاد میشود این نشان میدهد مشکلی در نشتی خلا ایجاد شده است. معمولا ایراد در این بخش به دلیل قرار گرفتن شلنگ های خلا در معرض سرما و گرما ایجاد میشود و شما باید برای رفع این ایراد به سرعت اقدام کنید.

  • ایراد سیستم دزدگیر ماشین

دزدگیر ماشین میتواند باعث خالی شدن باتری ماشین شود و از روشن شدن آن جلوگیری کند. اگر متوجه شدید علت روشن شدن چراغ check خرابی سیستم دزدگیر است باید برای رفع این ایراد حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا از روشن شدن چراغ چک جلوگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه > کار نکردن برف پاک کن ماشین

خاموش کردن چراغ چک خودرو

برای خاموش کردن چراغ چک خودرو شما باید ابتدا علت را متوجه شده باشید و باتوجه به علت روشن شدن چراغ چک برای خاموش کردن آن اقدام کنید. روش های مختلفی برای خاموش کردن چراغ چک خودرو وجود دارد که بهترین کار برای خاموش شدن چراغ چک مراجعه به یک تعمیرگاه میباشد. راه های دیگر را در ادامه با هم بررسی میکنیم.

  • ادامه به رانندگی

گاهی باید مشکل را به حال خود رها کنی تا خود به خود برطرف شود مثل این مورد! بله درسته اگه شما به رانندگی ادامه دهید با پایین آمدن دمای موتور خود به خود این چراغ خاموش میشود. همچنین شما میتوانید برای مدت کوتاهی ماشین را خاموش کنید تا دما پایین بیاید و مشکل داغ شند موتور نیز برطرف شود. اگر مشکل برطرف شنود سایر راه ها را امتحان کنید.

  • روشن و خاموش کردن ماشین

روشن شدن چراغ چک گاهی اوقات با روشن و خاموش کردن ماشین برطرف میشود و در واقع شما با ریست کردن ماشین مشکل را برطرف کنید. معمولا با ۲ ۳ بار روشن و خاموش کردن ماشین چراغ چک خاموش میشود. البته این راه هم در بعضی ماشین ها و گاهی جواب میدهد و شما برای رفع این ایراد در همه ماشین ها راه هی دیگر و در نهایت رفتن به تعمیرگاه را امتحان کنید.

خاموش کردن چراغ چک خودرو
خاموش کردن چراغ چک خودرو
  • قطع و وصل باتری ماشین

از دیگر راه های خاموش کردن چراغ check ماشین جدا کردن باتری ماشین و اتصال مجدد میباشد. این روش کمی سخت است ولی اگر روش های بالا جواب نداد بهتر است این روش را هم امتحان کنیدتا برق در خازن ها خالی شود. برای این کار بهتر است که چراغ های ماشین را روشن بذارید و سپس مجدد کابل باتری را وصل کنید و استارت بزنید.

  • دیاگ ماشین

آخرین کاری که باید انجام دهید دیاگ ماشین میباشد. به این ترتیب به صورت کامپیوتری میتوانید به عیب یابی ماشین بپردازید و بخش های مختلف ماشین را بررسی کنید و ایرادات ماشین را پیدا کنید.

اگر می خواهید بدانید سیستم برق خودرو چیست و از چه قطعاتی تشکیل شده و چرا در بعضی مواقع بسیاری از رانندگان با مشکل نوسان برق خودرو مواجه می شوند، مقاله علت نوسان برق خودرو را مطالعه کنید.

روشن شدن چراغ چک پراید نشانه چیست

پراید یکی از ماشین های رایج در ایران است که روشن شدن چراغ چک میتواند به علت یکی از دلایل بالا باشد ولی رایج ترین علت آن گرم شدن موتور میباشد که با خاموش کردن ماشین برای چند دقیقه میتوانید این مشکل را برطرف کنید. در صورتی که چراغ چک خاموش نشد علت آن جدی است و باید برای رفع ایراد به تعمیرگاه مراجعه کنید.

یکی از علت روشن شدن چراغ چک پراید وجود ایراداتی در کوئل خودرو می باشد. اگر در هنگام جرقه زدن، شمع یا کوئل خودرو دچار مشکل شود باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شود.

وجود هر گونه ایراد در این بخش باعث می شود جریان برق به طور ضعیف به سمت شمع ها ارسال شده که در نتیجه این امر باعث از کار افتادن در سیلندر ها و اختلال در سیستم سوخت و ساز می شود.

اقدامات زمان روشن شدن چراغ چک پژو 206 و پژو 405

اصلی ترین دلیل روشن شدن چراغ چک 206 روشن ماندن زیاد ماشین میباشد. وقتی ماشین زیاد روشن میماند دمای موتور بیش از حد طبیعی افزایش پیدا میکند و همین امر باعث روشن شدن چراغ چک 206 میشود.

یکی از رایج ترین علت روشن شدن چراغ چک پژو 405 خرابی ترموستات خودرو می باشد. ترموستات وظیفه چرخاندن مایع خنک کننده درون موتور را برعهده دارد. حال اگر این قطعه مهم خراب شود نمی تواند به دذستی وظیفه خود را انجام دهد و باعث روشن شدن چراغ چک می شود.

در این حالت بهترین کار خاموش کردن ماشین و استراحت دادن به موتور میباشد. البته باید ان نکته را هم در نظر داشته بایشد که اگر بعد از مدت کمی از روشن کردن 206 چراغ چک روشن شد این نشان میدهد علت آن یکی از مواردی است که در بالا به آن اشار کردیم وباید طبق آنچه برای هر مورد گفتیم برای خاموش شدن چراغ چک اقدام کنید.

مقاله پیشنهادی : روشن نشدن ماشین

علت روشن شدن چراغ چک دنا

اصلی ترین علت روشن شدن چراغ چک دنا خرابی سنسور اکسیژن میباشد. خوشبختانه خرابی سنسور اکسیژن هزینه زیادی به همراه ندارد و شما میتوانید با مراجعه به یک تعمیرگاه به راحتی مشکل را بررسی کنیم.

برای جلوگیری از این امر راه های مختلفی وجود دارد که می توانید با انجام دادن این راهکارها از بروز روشن شدن چراغ چک خودرو پیشگیری کنید.

یکی از علت روشن شدن چراغ چک دنا خرابی انژکتورها می باشد. انزکتور زمانی خراب می شود که توسط مواد زائد مسدود شده و در صورت رانندگی با سوخت کم یا بی کیفیت و یا عدم تعویض فیلتر سوخت اتفاق می افتد. یکی از اقداماتی که می توانید در راستای این امر انجام دهید انجام دهید تعویض انزکتور می باشد که باید در اولین فرصت انجام شود.

از دیگر اقداماتی که باعث جلوگیری از روشن شدن چراغ چک دنا می شود انجام سرویس های دوره ای و بررسی مستمر قطعات مهمی از جمله ترموستات، شمه و کوئل، سنسور اکسیژن و باک خودرو می باشد.

دلیل روشن شن چراغ چک تیبا و ساینا

ساینا و تیبا دوتا از ماشین های رایج در خیابان های ایران میباشند و در صورتی که این ماشین ها زیاد کار کرده باشند و موتور آن ها گرم شده باشد چراغ چک ساینا و تیبا روشن میشود.

اگر خودرو شما تیبا است و به دنبال علت روشن شدن چراغ چک تیبا هستید، باید بگوییم که یکی از دلایل آن مربوط به نقص در وایرهای شمع خودرو می باشد. درواقع سالم بودن شمع تاثیر بسزایی در عملکرد درست خودرو دارد و هر گونه خرابی در این قطعه باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور شده که یکی از علائم ان روشن شدن چراغ چک خود می باشد.

از دیگر علت اصلی روشن شدن چراغ چک تیبا و روشن شدن چراغ چک ساینا کارکرد زیاد موتور میباشد که در این حالت برای خاموش شدن چراغ چک باید ماشین را خاموش کرده و به ان استراحت دهید.

روشن شدن چراغ چک و افت شتاب

همان طور که در بالا علت روشن شدن چراغ چک ماشین را بررسی کردیم میدانید که علل این ایراد ارتباط مستقیم با عملکرد موتور دارد و وقتی در عملکرد موتور ماشین ایرادی مشاهده شود چراغ چک روشن میشود.

یکی از رایج ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خرابی سنسور هوا و شمع ها میباشد و زمانی که این خرابی رخ دهد توان موتور دچار افت میشود و روی شتاب ماشین تاثیر مستقیم میگذارد و همین امر باعث میشود شتاب کاهش پیدا کند.

شل بودن درپوش سوخت یکی دیگر از علت روشن شدن چراغ چک است که لازم است جدی گرفته شود. درپوش قطعه مهمی از سیستم تحویل سوخت خودرو می باشد که وظیفه آن جلوگیری از خروج گازهای بنزین از مخزن سوخت است. زمانی که چراغ چک موتور خودرو شما بعد از بنزین زدن سریع روشن می شود خودرو را متوقف کرده و از محکم بودن درپوش سوخت مطمئن شوید.

روشن شدن چراغ چک و افت شتاب
روشن شدن چراغ چک و افت شتاب

روشن شدن چراغ چک ماشین قبل استارت

گاهی ممکن است که قبل از آن که ماشین را استارت بزنید با روشن شدن چراغ چک ماشین رو به رو شوید. در واقع زمانی که شما قصد استارت زدن دارید چراغ های آمپر روشن میشود و وقتی ماشین استارت میخورد چراغ های هشدار خاموش میشوند.

در صورتی که این چراغ قبل استارت روشن شد و بعد از استارت نیز همچنان روشن ماند باید برای بررسی ماشین به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید اما به طور کلی روشن شدن چراغ چک قبل استارت و خاموش شدن آن بعد از استارت اهمیت چندانی ندارد و موضوع مهمی نیست.

به این نکته توجه داشته باشید که در صورت خرابی جدی حتما به تعمیرکاری مراجعه کنید که مهارت و دانش لازم در این زمینه را داشته باشد چرا که هر گونه اشتباهی می تواند به دیگر قسمت های خودرو اسیب وارد کرده و هزینه گزافی برای شما در بر داشته باشد.

علت چشمک زدن چراغ چک خودرو

گاهی ممکن است چراغ چک روشن نشود بلکه به صورت چشمک زن باشد که متاسانه این موضوع خطرناکی است و باید به سرعت به آن رسیدگی شود.

وقتی چراغ چک ماشین روشن میشود نشان این است که مشکلی در قطعات داخلی ماشین رخ داده است اما وقتی چراغ چک خودرو چشمک میزند و یا به عبارتی روشن و خاموش میشود این نشان دهنده آن است که احتراق در ماشین به صورت نامنظم انجام میشود.

احتراق نامنظم ماشین میتواند به دلیل داغ شدن زیاد کاتالیزور باشد و همین امر میتواند باعث آتش سوزی و حریق در ماشین شود.

اگر چشمک زدن چراغ چک خودرو برای شما اتفاق افتاد باید به سرعت ماشین را خاموش کنید و از یک تعمیرکار متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

علت چشمک زدن چراغ چک خودرو
علت چشمک زدن چراغ چک خودرو

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل علت روشن شدن چراغ چک خودرو را بررسی کردیم و راه هایی که میتوانید برای خاموش کردن چراغ چک ماشین انجام دهید را توضیح داده ایم.

اگر شما هم با مشکل روشن شدن چراغ چک پژو 405، روشن شدن چراغ چک 206، علت روشن شدن چراغ چک پژو پارس، روشن شدن چراغ چک تیبا، روشن شدن چراغ چک ساینا، روشن شدن چراغ چک و افت شتاب رو به رو شده اید و به دنبال یافتن علت روشن شدن چراغ چک سمند و هر ماشین دیگری هستید این مقاله قطعا برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

اگر سوالی دارید میتوانید در بخهش نظرات سوال تان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند و ایراد را برطرف کنند.

علت روشن شدن چراغ چک چست؟

دلایل زیادی باعث روشن شدن چراغ چک می شود. خرابی سنسور اکسیژن از مهم ترین و اصلی ترین علت روشن شدن چراغ چک خودرو می باشد. وجود هر گونه ایرادی در این بخش می تواند در عملکرد سوخت خودرو اختلال ایجاد کند. اگر به دنبال راخ حلی برای جلوگیری از این امر هستید، بهتر است هر چند وقت یکبار این قطعه را چک کنید.

روشن شدن چراغ چک پژو به چه معناست؟

زمانی که چراغ چک خودرو پژو شما روشن می شود به این معناست که در یکی از سیلندر ها ایرادی وجود دارد؛همچنین وجود اشکالاتی در سنسور اکسیژن خودرو یا وجود مشکل در سیستم احتراق داخل موتور باعث روشن شدن چراغ چک خودرو میشود.

علت روشن شدن چراغ چک پراید چیست؟

همانطور که در مقاله به طور کامل توضیح دادیم دلایل زیادی باعث روشن شدن چراغ چک پراید می شود اما یکی از اصلی ترین دلایل آن وجود ایراداتی در کوئل خودرو می باشد. اگر در هنگام جرقه زدن، شمع یا کوئل خودرو دچار مشکل شود باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شود.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید