پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
در این مقاله درباره تفاوت رینگ فولادی و آلومینیومی صحبت می کنیم و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار می دهیم، با ما همراه باشید.

تفاوت رینگ فولادی و آلومینیومی

شاید به نظر برسد که چرخ ها ساده ترین اجزای موجود در اتومبیل هستند، اما تولیدکنندگان بزرگ در این زمینه دائماً در حال تحقیق و توسعه آخرین و بهترین تکنیک های تولید و بررسی قوی ترین و در عین حال سبک ترین مواد برای پیاده سازی در فرایندهای تولید چرخ خود هستند.

رینگ های آلومینیومی

رینگ های آلومینیومی که گاهی با نام آلیاژ نیز شناخته می شوند بیشتر در اتومبیل ها استفاده می شوند چراکه زیبایی و  عملکرد را در کنار هم برای مشتریان فراهم می کند. بر خلاف رینگ های فولادی، آلیاژ آلومینیوم می تواند در بسیاری از طرح های مختلف استفاده شود.

این رینگ ها ظاهری منحصر به فرد را به اتومبیل می بخشد ودر نتیجه تعداد درخواست کننده ها را افزایش می دهد. آلیاژ آلومینیوم بسیار سبک تر از فولاد است و عملکرد سریع و شتاب بهتری را ایجاد می کند.

رینگ های آلومینیومی در اثر ضربه در جاده ها راحت تر از فولادها خم می شوند و اگر خیلی خم شوند ترک می خورند. میزان انعطاف پذیری یا شکنندگی رینگ آلومینیومی تا حد زیادی به میزان اضافه شدن نیکل به آلومینیوم برای ایجاد آلیاژ بستگی دارد.

نیکل وزن رینگ را بالاتر می برد و در نتیجه باعث شکننده شدن آن می شود ، این به این معنی نیست که چرخ سبک، نرم و متمایل تر است. همچنین چرخ های آلیاژی در معرض خراش های حاشیه ای و پاک کننده های اسیدی آسیب پذیر هستند.

رینگ های فولادی

رینگ های فولادی از رینگ های آلومینیومی سنگین ترهستند، بنابراین وقتی رینگ های فولادی را روی اتومبیلی می گذارید که دارای رینگ های آلیاژی است، متوجه  وزن اضافی خواهید شد که باعث کاهش سرعت و چابکی می شود، اما در فصل زمستان این ویژگی می تواند به یک مزیت تبدیل شود.

چرخ های سنگین تر باعث می شود لاستیک ها در برف راحت تر حرکت کنند.  هنگام رانندگی در برف ، داشتن اتومبیلی با شتاب و چابکی ، استحکام و سنگینی مناسب می تواند بسیار کمک کننده باشد.

چرخ های فولادی به طور قابل توجهی از چرخ های آلیاژی قوی ترند. برای خم شدن چرخ های فولادی نیروی زیادی لازم است و شکستن آنها تقریباً غیرممکن است.  صدمات فیزیکی و شیمیایی به این نوع جنس رینگ ها معمولاً مسئله اساسی نیست. روکش هایی برای رینگ ها وجود دارد که می توانید روی فولاد ها قرار دهید تا شبیه چرخ های آلیاژی شوند.

رینگ های فولادی معمولاً در اندازه های 16 اینچ یا کمتر ساخته می شوند اما به ندرت این رینگ ها در اندازه 17 اینچی نیز تولید می شود. برخی از اتومبیل های با کارایی بالا بخاطر داشتن کالیپرهای بزرگ ترمز و یا سایر مشکلات سیستم تعلیق، چرخ های کوچک را نمی پذیرند. خوب است بدانید فولادها معمولاً از رینگ های آلیاژی آلومینیومی ارزان ترند و در صورت صدمه زیاد جایگزینی آنها ارزان است.

رینگ فولادی چگونه تولید می شود ؟

رینگ فولادی چگونه تولید می شود ؟

چرخ های فولادی با آلیاژ آهن و کربن ساخته می شوند. به دلیل جنسی که دارند و با روشی که ساخته شده اند سنگین هستند، دوام بالاتری دارند و ترمیم و جایگزینی آنها آسان تر است.  اما در همه انواع آنها زیبایی چشمگیری، دیده نمی شود.

رینگ آلومینیومی به چه شکل ساخته می شود ؟

رینگ های آلومینیومی با ترکیبی از آلومینیوم و نیکل ساخته شده اند. آنها سبک اما قوی هستند ، به خوبی در برابر گرما مقاومت می کنند و به طور کلی از چرخ های فولادی جذاب تر هستند.

سه مرحله برای ساخت رینگ از آلومینیوم صورت می گیرد:

در مرحله اول با فشار یا فشرده سازی، یک قطعه فلز جامد تشکیل می شود. بعد از این عملیات با دادن حرارت به آلومینیوم ، در آن تغییر شکل می دهند. این مراحل چندین بار تکرار می شود تا به شکل نهایی برسد.

در مرحله بعد که مشابه فرآیند فوق است و در آن مواد اولیه را به شکل و ضخامت مورد نیاز در می آورند.

در مرحله آخر از آلومینیوم و قالب مذاب استفاده می شود. این فلزات خنک می شوند و سپس از قالب خارج می شود و شکل مورد نظر از یک قطعه فلز ساخته می شود.

رینگ هایی که به صورت یک قطعه جامد ایجاد می شوند معمولاً گران تر و بسیار با دوام ترهستند. قاب های رینگ ها به صورت جداگانه تشکیل می شوند و سپس  به هم جوش یا پیچ داده می شوند. به طور کلی در قاب یک رینگ، سه قسمت وجود دارد: لبه بیرونی ، بشکه داخلی و لبه داخلی. طرح تزئینی روی لبه ی بیرونی رینگ به نمایش در می آید.

 مزایا و معایب رینگ فولادی

مزایا و معایب رینگ فولادی

برای رانندگانی که به دنبال گزینه ای با دوام و ارزان تر هستند ، رینگ های فولادی انتخاب مناسبی است. رینگ های فولادی به طور قابل توجهی از چرخ های آلیاژی قوی تر هستند و آنها را به گزینه ای ایده آل برای استفاده در زمستان و خودروهای قدرتمند تر تبدیل می کند.

برخلاف رینگ های آلومینیومی ، دوام یک مزیت عمده در مورد رینگ های فولادی است. شکستن یک رینگ فولادی تقریباً غیرممکن و خم شدن آن به نیروی فوق العاده ای نیاز دارد. تا زمانی که لایه رنگ روی رینگ خود را حفظ کنید، چرخ های فولادی شما زنگ نمی زند.

آسیب های شیمیایی معمولاً در این نوع جنس رینگ ها مسئله ای نیز سخت هستند. این امر همچنین تعمیر رینگ فولادی خم شده را آسان تر می کند، زیرا ترس از آسیب رساندن به ظاهر وجود ندارد. با استفاده از ابزارهایی مانند چکش می توانید رینگ فولادی خم شده خود را به راحتی دوباره به حالت قبل درآورید. از دیگر مزایای رینگ های فولادی قیمت آن است.

اگر نیاز به تعویض رینگ فولادی شما باشد، هزینه آن در مقایسه با جایگزینی رینگ آلومینیومی ارزان تر خواهد بود. اما به طور کلی چرخ های فولادی از نظر ظاهری زیبا نیستند. با این حال ، روکش چرخ ها در چندین سبک موجود است تا در صورت تمایل ، ظاهر خودرو شما را بهبود بخشد.

استفاده از رینگ های فولادی در وسیله نقلیه ای که با رینگ های آلیاژی ساخته شده است توصیه نمی شود. علاوه بر این، اندازه چرخ های فولادی محدود است زیرا بیشتر آنها با رینگ های 16 یا کمتر ساخته می شوند.

مزایا و معایب رینگ آلومینیومی

مزایا و معایب رینگ آلومینیومی

در اندازه های بسیار متنوعی ارائه می شوند. چرخ های آلومینیوم برای تعادل عملکرد ، هزینه و زیبایی گزینه خوبی هستند.

اگر به دنبال رینگ هایی با سبک و عملکرد خوب هستید، خرید رینگ های آلیاژی به شما پیشنهاد می شود. رینگ های آلیاژی بیشتر از رینگ های فولادی چشمگیر هستند همچنین تنوع بیشتری دارند و به طور کلی عملکرد بهتری ازرینگ های فولادی دارند.

رینگ های آلیاژی بسیار سبک تر از رینگ های فولادی هستند و این قابلیت را دارند در بیشتر شرایط با عملکرد خوب کار کنند. مصرف سوخت یکی از مزیت بزرگ رینگ های آلومینیومی است. رینگ های آلیاژی با داشتن چهارچوب سبک تر ، فشار کمتری به سیستم تعلیق ماشین وارد می کنند.

عیب اصلی رینگ های آلیاژی دوام آنها است، رینگ های آلیاژی راحت تر از رینگ های فولادی خم می شوند و حتی ترک می خورند. زیبایی ظاهری رینگ های آلیاژی نیز تهدید می شود زیرا آنها به راحتی در معرض آسیب های فیزیکی و شیمیایی قرار می گیرند.

رینگ های آلیاژی امروزه چرخ های استانداردی هستند که برای اکثر اتومبیل ها به دلیل عملکرد بالا و ظاهرشان استفاده می شوند. اگرچه قیمت آنها از چرخ های فولادی گرانتر است. اکثر چرخهای OEM موجود در بازار چرخهای آلیاژی هستند.

 کدام برای من مناسب تر است ؟

هر دو نوع مزایا و معایبی برای انواع مختلف رانندگی دارند. اما، به طور کلی  اگر زیبایی و عملکرد مد نظر شماست، از رینگ های آلومینیومی استفاده کنید ولی اگر رینگ سخت و سنگین تر به کار شما می آید و ظاهر برایتان اهمیت ندارد و می خواهید کمتر هزینه کنید از رینگ های فولادی استفاده کنید.

شاید برای شما هم سوال شده باشد :

لاستیک 165 بهتره یا 175

بهترین کارخانه های لاستیک سازی ایران

تفاوت لاستیک ایرانی و خارجی

تفاوت لاستیک 205 با 185

لاستیک گل ریز یا گل درشت

تفاوت فاق لاستیک 60 با 65

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید