پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تفاوت لاستیک تیوب لس و معمولی | نحوه تشخیص لاستیک تیوبلس و معمولی

تفاوت لاستیک تیوب لس و معمولی

لاستیک ها به عنوان بخش مهمی از هر خودرو، امروزه به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند که شامل لاستیک های تیوب دار و لاستیک های تیوب لس (بدون تیوب) هستند. هر کدام از این دو دسته معایب و مزایای مربوط به خود را دارند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

لاستیک های تیوب لس از لحاظ ساختار بسیار شبیه لاسنیک های معمولی هستند و تفاوت آن ها در این است که دیواره ی داخلی آن ها با لایه ی نازکی از بوتیل (Butyl) کاملا پوشیده شده است. بوتیل از پلیمر شدن ایزوبوتیل تولید می شود. این لایه از نشتی هوا جلوگیری می کند و بین تایر و لبه ی چرخ یک مخزن هوا تشکیل می شود که می تواند همانند یک تیوب معمولی هوا را نگه دارد.

به همین علت لاستیک های تیوب لس نیازی به تیوب و فلپ (Flap، روبان لاستیکی دور چرخ) ندارند و برعکس لاستیک های تیوب دار معمولی که روی چرخ های چند قسمتی(multi-piece wheel) نصب می شوند، لاستیک های تویب لس قابلیت سوار شدن روی چرخ های یکپارچه (single-piece wheel) را دارند.

یکی از برتری های لاستیک های تیوب لس نسبت به لاستیک های معمولی تیوب دار، عملکرد آن ها در مقابله با اشیا تیز است. در لاستیک های معمولی، ورود هر شی تیزی به لاستیک و گذشتن از جداره ی آن برابر است با خارج شدن سریع هوا از تایر.

اما در لاستیک های تیوب لس پس از ورود هر جسم تیزی به جداره ی لاستیک، اطراف آن به سرعت جمع شده و آب بندی می شود و خود جسم تیزنیز مانع خروخ هوا از سوراخ ایجاد شده می شود. شاید مطلب فوق این تصور را به وجود بیاورد که لاستیک های تیوب لس باد خود را از دست نداده و یا حتی ممکن است نیاز به تنظیم باد هم پیدا نکنند اما این تصور اشتباه است. لاستیک های تیوب لس هم همانند لاستیک های معمولی تیوب دار روزانه مقداری از باد خود را از دست می دهند.

مطالعه پیشنهادی : قیمت لاستیک دولتی

اگر لاستیک های تیوب لس به صورت صحیح بر روی چرخ سوار شده باشند، در بهترین حالت روزانه چیزی در حدود یک چهارم اتمسفر از باد آن ها کاهش می یابد. در صورتی که به نظر رسید مقدار بیشتری نسبت به حد نرمال از باد لاستیک به صورت روزانه کاهش می یابد، ابتدا درپوش های لاستیک را بررسی کنید و اگر بهبودی حاصل نشد، می توانید لاستیک را برای یافتن هر گونه پنچری احتمالی بررسی کنید.

لاستیک های تیوب لس و لاستیک های معمولی تیوب دار، هر دو به یک اندازه بار و فشار را تحمل می کنند و می توان گفت  از نظر مقاومت یکسان هستند.

اما همچنان لاستیک های تیوب لس برتری هایی نسبت به لاستیک های معمولی تیوب دار دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

در ابتدا می توان به این اشاره کرد که لاستیک های تیوب لس به دلیل نداشتن تیوب و فلپ و قابلیت سوار شدن روی چرخ های یکپارچه، نصب بسیار ساده تری نسبت به لاستیک های معمولی تیوب دار دارند که این امر موجب راحتی افرادی است که تجربه و تسلط کافی در تعویض لاستیک ندارند.

نحوه تشخیص لاستیک تیوبلس و معمولی

نحوه تشخیص لاستیک تیوبلس و معمولی

از آن جایی که لاستیک های تیوب لس از ساختار کمتری نسبت به لاستیک های معمولی تیوب دار بهره مند هستند، سبک تر از تایرهای معمولی تیوب دار هستند و نه تنها در امر جا به جایی لاستیک ها کار را راحت تر کرده اند، بلکه استفاده از لاستیک های تیوب لس وزن خودرو را نیز کاهش می دهند که می تواند موجب کمتر شدن مصرف سوخت برای طی کردن یک مسافت یکسان و از طرفی باعث کم شدن فشار بر روی کمک فنرها می شوند.

لاستیک های تیوب لس نسبت به لاستیک های معمولی تیوب دار ساختار ساده تری دارند که همین سبب می شود برای تعمیر و نگهداری از آن ها نیاز به ابزار کمتری است.

فضای خالی بیشتری که در لاستیک های تیوب لس وجود دارد باعث می شود عمر مفید تسمه ی درون لاستیک افزایش یابد که این سبب کم شدن انتقال حرارت از لنت ترمز است.

در تایرهای تیوب لس عمر تاج و دیواره ی جانبی از تایرهای معمولی تیوب دار بیشتر است که باعث می شود عمر مفید لاستیک افزایش یابد.

ارتفاع مقطع در لاستیک های تیوب لس در مقایسه با لاستیک های معمولی تیوب دار کمتر است بنابر این تعادل جانبی هنگام دور زدن و سر پیچ ها بیشتر است.

برخلاف لاستیک های معمولی تیوب دار، لاستیک های تیوب لس به هنگام پنچر شدن منفجر نمی شوند که ضریب ایمنی بیشتری نسبت به لاستیک های معمولی تیوب دار دارند.

فاصله زمانی میان پنچر شدن تا تخت شدن در لاستیک های تیوب لس طولانی تر و به حدی است که به راننده امکان می دهد خودرو را به تعمیرگاه برساند.

مقاومت لاستیک های تیوب لس در مقابل ضربات وارده در دست اندازهای مسیر باعث کاهش صدمات وارده به جلوبندی می شود.

به دلیل ساختار خاص تایرهای تیوب لس، امکان پنچری ریز در این لاستیک ها وجود ندارد.

برای تشخیص این دو نوع لاستیک از هم، می توان به سر والف توجه کرد. اگر سر والف به رینگ چسبیده باشد، لاستیک تیوب لس و اگر والف از رینگ جدا باشد، لاستیک معمولی تیوب دار است.

مطالعه بیشتر :

لاستیک 165 بهتره یا 175

بهترین کارخانه های لاستیک سازی ایران

تفاوت لاستیک ایرانی و خارجی

تفاوت لاستیک 205 با 185

لاستیک گل ریز یا گل درشت

تفاوت فاق لاستیک 60 با 65

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید