پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان | ترفندهای جلوگیری از جوش آوردن ماشین

علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان

یکی از مشکلاتی که در تاستان و زمستان میتواند درگیری ذهنی برای رانندگان ایجاد کند جوش آوردن ماشین میباشد. متاسفانه جوش آوردن ماشین یکی از ایراداتی است که نمیتوان گفت به علت هوای سرد و یا گرم است و به همین دلیل هم در تابستان و هم در زمستان شاهدبروز این مشکل هستیم. در این مقاله میخواهیم صفر تا صد علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان را بررسی کنیم و در پی رفع این علل باشیم.

علت جوش آوردن ماشین در تابستان

یکی از مشکلاتی که در تابستان میتوانید تجربه کنید جوش آوردن ماشین تان میباشد. در این زمان حتما دقت کرده اید که آمپر ماشین تان افزایش پیدا میکند و به طور غیر طبیعی بالا میرود.

همان طور که میدانید در فصل تابستان به علت هوای گرم فشار زیادی به موتور ماشین وارد میشود و در روز های گرم حتی کولر ماشین نیز فشار زیادی را تحمل کرده و به سختی کار میکند.

در این بخش میخواهیم تمام علت جوش آوردن ماشین در تابستان را بررسی کنیم و راهکارهای کاربردی برای جلوگیری از بروز این ایراد به شما ارائه دهیم. شمامیتوتنید با تشخیص علل جوش آوردن اقدام به پیشگیری از جوش آوردن ماشین کنید و از وارد شدن آسیب های جدی به بخش های مختلف خودرو و پرداخت هزینه های زیاد برای تعمیر ماشین پیشگیری کنید.

یکی از خدمات سایت اتوصافکار صافکاری در مناطق مختلف تهران میباشد. شما میتوانید با مراجعه به صفحه زیر از خدمات صافکاری باکیفیت با ارزان ترین قیمت و در نزدیکی منطقه مورد نظرتان استفاده کنید.

علت جوش آوردن ماشین در تابستان
علت جوش آوردن ماشین در تابستان
  • کم بودن مایع خنک کننده موتور

همان طور که میدانید یک مایع خنک کننده در موتور ماشین وجود دارد که این مایع میتواند گرمای ایجاد شده در قطعات موتور را دریافت و آن را به رادیاتور و از رادیاتور به محیط بیرون منتقل میکند.

در صورتی که میزان کافی از این مایع خنک کننده وجود نداشته باشد موتور خودرو داغ میکند و همین امر باعث جوش آوردن ماشین در تابستان میشود.

شما میتوانید میزان مایع خنک کننده را با برداشتن درب رادیاتور بررسی کنید. البته دقت داشته باشید در این زمان باید منتظر بمانید تادمای موتور کاهش پیدا کند و به دمای عادی برسد.

این مایع خنک کننده ترکیبی از آب و ضد یخ میباشد که شما باید در تابستان 40% ضد یخ و 60% آب را در این بخش اضافه کنید.

کم بودن مایع خنک کننده موتور علت جوش آوردن ماشین در زمستان هم میباشد که در قسمت پایین ما این علت را بررسی میکنیم و به شما میکوییم در زمستان باید این ترکیب را با چه درصدی درست کنید.

اگر مایع خنک کننده مدام کاهش پیدا میکند حتما سیستم خنک کننده ماشین را بررسی کنید.

یکی از مشکلات عمده در تابستان باد گرم زدن کولر ماشین میباشد که در این حالت پیشنهاد میشود مقاله علت باد گرم کولر ماشین را مطالعه کنید و سیستم خنک کننده ماشین را بررسی نمایید.

  • خراب بودن فن رادیاتور ماشین

فن رادیاتور برای خنک کردن رادیاتور استفاده میشود و در صورتی که این قطعه بشکند و یا خراب شود موتور ماشین داغ میکند. همان طور که میدانید داغ شدن موتور ماشین تاثیر مستقیم در جوش آوردن ماشین در تابستان دارد.

در صورتی که فن رادیاتور به سختی میچرخد شما باید از این نشانه متوجه شوید زمان تعویض فن رادیاتور رسیده است. برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین در تابستان شما باید خراب شدن فن رادیاتور و شکسته شدن پروانه های فن و به طور کلی مختلف شدن عملکرد صحیح فن را جدی بگییرد و به سرعت برای رفع ایرادات فن رادیاتور اقدام کنید.

اگر در فصل تابستان هستید و این مقاله را مطالعه میکنید به شما پیشنهاد میکنیم برای بهبود کارکرد ماشین مقاله تفاوت باد لاستیک در تابستان و زمستان را بخوانید و باد لاستیک تان را در فصل سرما و گرما به درستی تنظیم کنید.

  • خراب شدن ترموستات

ترموستات یکی از قطعات مهم در ماشین میباشد که وظیفه اصلی آن خنک کردن موتور و رساندن دمای آن به دمای عادی میباشد.

در صورتی که ترموستات خراب شده باشد نمیتواند دمای موتور را به حالت عادی برساند و همین امر میتواند باعث داغ کردن موتور شود. معمولا وقتی ترموستات خراب شده باشد حتی وقتی ماشین در حال حرکت نیست آمپر آن بالا میرود وو دمای موتور افزایش پیدا میکند.

در صرتی که ماشین شما به دفعات جوش میاورد بهترین کار تعویض ترموستات میباشد. از کجا بفهمیم ترموستات خراب است؟

اگر بدون آن که تغییری در عملکرد موتور ماشین ایجاد شود، ماشین داغ کند و زماین که موتور در حال داغ کردن است فن صدا دهد و روی دور تند کار کند در این حالت میتوان گفت ترموستات خراب است.

  • خرابی واتر پمپ

یکی از راه هایی که میتوانید متوجه شوید واترپمپ خراب شده است این است که دمای موتور مدام در حال نوسان است و مدام بالا و پایین میشود.

از دگر راه هایی که میتوانید متوجه خرابی واتر پمپ شوید این است که واشر واترپمپ دچار استهلاک میشود و همین ار باعث میشود مایع رادیاتور نشت پیدا کند.

در خودرو های جدید یکی از راه هایی که میتوانیدمتوجه خرابی واتر پمپ شوید این است که در محل قرار گرفتن تسمه تایم مایع خنک کننده وجود دارد.

اگر واترپمپ ماشین شما خراب شده و به دنبال علت بروز مشکل در واتر پمپ هستید میتوانید در مقاله علائم خرابی واتر پمپ علل بروز خرابی واترپمپ را مطالعه کنید.

  • آسیب در واشر سرسیلندر

بین سرسیلندر و موتور یک واشر قرار گرفته است که میتواند مانع ورود مایع خنک کننده و روغن به داخل محفظه احتراق میشود. در صورتیکه موتور ماشین بیش از حد گرم شود همین گرما میتواند به واشر سرسیلندر آسیب وارد کند.

به طور کلی هم میتوان گفت موتور ماشینی که واشر سرسیلندر آن خراب است به خوبی کار نمیکند و داغ میشود.

وظیفه واشر سرسیلندر حفظ نسبت تراکم موتور ماشین است و در صورتی که موتور ماشین نسبت تراکم کمی داشته باشد عملکرد عاید نخواهد داشت و کارکرد آن با اختلال رو به رو خواهد شد.

  • مسدود بودن اگزوز خودرو

دیگر علت جوش آوردن ماشین در تابستان وجود مانع در اگزوز میباشد. گاهی ممکن است در اثر تصادف و یا وارد شدن ضربه به اگزوز ورود و خروج دود با اختلال رو به رو شود. همین داخلال در ورود و خروج دود توسط اگزوز باعث میشود که فشار زیادی به موتور ماشین وارد شود و همین فشار باعث داغ کردن موتور میشود.

مطالعه بیشتر : علت ریپ زدن ماشین

جلوگیری از جوش آوردن ماشین در تابستان

دقت داشته باشید در فصل تابستان برای آن که از جوش آوردن ماشین جلوگیری کنید همیشه به آمپر آب دقت داشته باشید تا عقربه آن از حالت عادی خارج نشود.

در تابستان همشیه همراهتان آب و ضد یخ داشته باشید تا اگر ماشین تان جوش آورد بتوانید اقدامات لازمه را به عمل آورید.

اگر زمان زیادی از زمان خرید منبع کاتالیزور خودرو شما میگذرد این نشان میدهد که زمان تعویض آن فرا رسیده است و باید برای عوض کردن ان اقدام کنید.

اگر نمیدانید کاتالیزور چیست و چه کاربردی در خودرو دارد میتوانید به صفحه کاتالیزور چیست مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

علت جوش آوردن ماشین در زمستان

گاهی ممکن است در زمستان با وجود آن که دمای هوا پایین است با جوش آوردن ماشین رو به رو شوید. در این بخش از مقاله میخواهیم علت جوش آوردن ماشین در زمستان را به طور کامل بررسی کنیم و راهکاری هایی برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین در زمستان به شما ارائه دهیم.

  • کم بودن مایع خنک کننده موتور

یکی از علل جوش آوردن ماشین در زمستان کم شدن مایع خنک کننده موتور میباشد که این مایع خنک کننده گرمای اجزای موتور را به رادیاتور و از رادیاتور به محیط بیرون منتقل میکند.

در زمستان اگر به این علت ماشین تان جوش آورد باید ماشین را در یک جای صاف پارک کنید و اجازه دهید ماشین به دمای معمولی برسد. در این حالت باید در رادیاتور را بازکنید و ترکیبی از آب و ضد یخ را در این بخش بریزید.

ترکیب آب و ضد یخ در زمستان به این صورت است که شما باید 50% ضد یخ را با 50% آب ترکیب کنید.

برای علت جوش آوردن ماشین در زمستان باید دقت داشته باشید که تمیز نگه داشتن رادیاتور میتواند کمک زیادی برای بهبود کارایی موتور داشته باشد. به همین دلیل گفته میشود جرم گرفتن رادیاتور ها میتواند باعث داغ شدن موتور ماشین شود.

دقت داشته باشید اگر سطح مایع خنک کننده مدام کاهش پیدا میکند ممکن است در سیستم خنک کننده ماشین تان مشکلی ایجاد شده باشد. در این حالت بهتر است سیستم خنک کننده ماشین را بررسی کنید.

مطالعه بیشتر : افزایش شتاب خودرو

علت جوش آوردن ماشین در زمستان
علت جوش آوردن ماشین در زمستان
  • کثیف بودن رادیاتور ماشین

معمولا با گذشت زمان رسوباتی در رادیاتور جمع میشود که این رسوبات و آلودگی ها میتوانند در پره ها و شیار های آن قرار گیرند و همین امر میتواند در کارکرد موتور ماشین اختلال ایجاد کند.

اختلال در روند کار موتور ماشین باعث داغ کردن آن و در نهایت جوش آوردن ماشین شود. در واقع میتوان گفت هر بخشی از رادیاتور که دارای رسوب و آلودگی باشد میتواند باعث جوش آوردن ماشین شود.

برای جلوگیری از بروز جوش آوردن ماشین در زمستان یا تابستان شما باید هر چند مدت یک بار اقدام به شستشو رادیاتور ماشین کنید رسوبات ایجاد شده در آن را خارج کنید.

  • کاهش روغن موتور

وقتی روغن موتور کم میشود ماشین به سرعت داغ میکند. یکی از دلایلی که ماشین به روغن سوزی میفتد این است که روغن موتور به مقدار زیاد در محفظه ریخته میشود و همین امر باعث میشود ماشین به روغن سوزی افتد.

دقت داشته باشید زمان تعویض روغن موتور روغن قبلی آن را خارج کنید و روغن جدید را در محفظه بریزید. گاهی ممکن است روغن سوزی و مصرف زیاد روغن به دلیل ایراد در آب بندی سیلندر ها و خرابی واشر ها و یرنگ های پیستون میباشد.

اگر ماشین تان به خاطر کم بودن روغن موتور جوش آورد مقداری روغن به آن اضافه کنید.

  • مسدود بودن شیلنگ ها وتسمه موتور

از دیگر علل جوش آوردن ماشین در زمستان ترک خوردگی و گرفتگی در شیلنگ ها و تسمه ها میباشد. در این زمان شما باید تسمه ها و شیلنگ ها را بررسی کنید و اگر مانعی در آن ها وجود دارد سعی در از بین بردن مانع کنید.

در صورتی که بخشی از تسمه و یا شیلنگ دچار آسیب شده باشد شما میتوانید با تعویض آن ایراد را برطرف کنید.

  • ترمز ها علت جوش آوردن ماشین در زمستان

در صورتی که هیچ کدام از علل گفته شده باعث جوش آوردن ماشین شما نبود بهتر است یک سر به لنت های ترمز بزنید. ترمز ها یکی از علل اصلی جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان هستند و در صورتی که ترمز هاب ه درستی کار نکنند دمای موتور افزایش پیدا میکند و همین امر باعث جوش آوردن ماشین میشود.

علت جوش آوردن ماشین پژو پارس

هامن طور که میدانید در پژو پارس در صورتی که آمپر آب به خط 4 برسد به این معنی میباشد که موتور ماشین گرم شده و احتمال جوش آوردن ماشین بالاست. علت جوش آوردن ماشین پژو پارس یکی از علل گفته شده در بالای مقاله میباشد و شما باید تمام این علل را بررسی کنید و برای رفع آن اقدام کنید.

دقت داشته باشید که در زمان جوش آوردن ماشین پژو پارس از حرکت ماشین خودداری کنید و سعی کنید بخاری را روشن کنید تا از دمای بالای موتور ماشین بکاهید.

در صورتی که نتوانستید موتور را خنک کنید بدون آن که ماشین را خاموش کنید آب بر روی رادیاتور بریزید. دقت داشته باشید ماشین نباید خاموش شود و نباید روی موتور آب ریخته شود وگرنه سرسیلندر و موتور دچار ترک میشوند.

علت جوش آوردن ماشین پژو پارس
علت جوش آوردن ماشین پژو پارس

علت جوش آوردن ماشین تیبا

علت جوش آوردن ماشین تیبا میتواند به دلیل یکی از دلایل گفته شده در بخش علت جوش آوردن ماشین در تابستان و زمستان باشد. اصلی ترین علت جوش آوردن ماشین تیبا نیم سوز شدن پمپ آب میباشد.

در صورتی که پمپ آب نیم سوز شده باشد یا دچار خرابی شده باشد آب در رادیاتور به خوبی به جریان نمیفتد و همین امر باعث میشود دمای موتور بالا رود و ماشین جوش آورد.

دیگر علت جوش آوردن ماشین تیبا خرابی ترموستات ماشین میباشد که این مشکل در ماشین تیبا به دفعات اتفاق افتاده و باعث جوش آوردن ماشین شده است.

علت جوش آوردن ماشین پراید

پراید یکی از ماشین هایی است که در تمام خیابان های ایران دیده میشود و طرفداران زیادی دارد. جوش آوردن در این ماشین به علت ضعف فنی که دارد به دفعات دیده میشود. اصلی ترین علت جوش آوردن ماشین پراید پاره شدن تسمه موتور میباشد.

البته در صورتی تسمه شل شده باشد و یا پاره شده باشد دمای موتور بالا میرود و همین علت جوش آوردن ماشین پراید در تابستان و زمستان میشود.

دیگر علت جوش آوردن ماشین پراید در تابستان و زمستان خرابی فن میباشد. بهتر است هر چند وقت یک بار برای بررسی و سرویس ماشین تان به تعمیرگاه مراجعه کنید و فن ماشین را چک کنید تا بعدا ماشین تان در خیابان جوش نیاورد.

هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم

اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو چیست و هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم یکی از متداول ترین سوالاتی است که با آن رو به رو میشویم. همه به دنبال راهی هستند که وقتی ماشین شان جوش آورد بتوانند با بهتیرن اقدامات کمترین هزینه و آسیب به ماشین را متحمل شوند.

اگر در ترافیک بودید و ماشین تان جوش آورد سعی کنید ماشین را به گوشه ای هدایت کنید و در مدت زمانی که قصد پیدا کردن جای پارک دارد سعی کنید دور موتور ماشین را در حدود ۲۰۰۰rpm نگه دارید.

هرگز با خودرویی که جوش آورده و دمای موتور آن افزایش پیدا کرده است رانندگی نکنید و تا زمانی که عیب یابی و تعمیر انجام نشده است اقدام به رانندگی نکنید.

با احتیاط کاپوت ماشین را بالا بزنید ولی دست به قطعات مختلف در کاپوت نزنید تا خطری شما را تهدید نکند.

منتظر بمانید تا دمای موتور ماشین به دمای عادی برسد.

بعد زا آن که مطمئن شدید موتور کاملا خنک شده است درب رادیاتور را باز کنید که برای باز کردن این درب میتوانید از یک پارچه ضخیم استفاده کنید.

در نهایت رادیاتور را با ترکیب آبو ضد یخ که در این مقالهبه شما درصد ترکسب آن ها را در فصول مختلف توضیح دادیم پر کنید.

شما میتوانید از این ترکیب در مخزن رزرو نیز استفاده کنید.

هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم
هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم

عوارض جوش آوردن خودرو

جوش اوردن ماشین میتواند آسیب های جدی به قطعات داخلی و اصلی آن وارد کند که از ان به عنوان عوارض جوش آوردن خودرو یاد میشود. این عوارض عبارتند از:

  1. خرابی قطعات پلاستیکی موجود در ماشین
  2. خرابی سریع روغن موتور که در این زمان باید به سرعت برای تعویض روغن موتور اقدام کنید.
  3. خرابی رادیاتور و واشر های رادیاتور
  4. مخلوط شدن اب و روغن در ماشین و سوختن واشر سرسیلندر
  5. احتمال نفوذ آب به بیرون از پمپ و خرابی واشر های واتر پمپ
  6. ایجاد حرارت بالا در موتور و چسبیدن پیستون به سیلندر موتور ماشین
مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید