پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
علائم خرابی واتر پمپ | واتر پمپ چیست

علائم خرابی واتر پمپ

واتر پمپ یکی از قطعات حیاتی در سیستم خنک کننده موتور خودرو است. وظیفه واتر پمپ، پمپاژ آب خنک کننده به سراسر سیستم خنک کننده و موتور است تا دمای موتور را در محدوده‌ عملکرد بهینه نگه دارد. اگر واتر پمپ خودرو خراب شود، ممکن است باعث افزایش دمای موتور و خرابی سیستم خنک کننده شود. در این مقاله، به بررسی علائم خرابی واتر پمپ خودرو می‌ پردازیم. با شناخت این علائم، می ‌توانید به موقع اقدامات لازم را برای تعمیر یا تعویض واتر پمپ انجام دهید و از خرابی های جدی تر جلوگیری کنید.

اگر واترپمپ ماشین شما خراب شده و به دنبال تعمیرگاه معتبری در نزدیکی منطقه مورد نظر خود هستید میتوانید به صفحه تعمیرگاه ماشین مراجعه کنید و لیستی از تعمیرگاه های معتبر در سراسر ایران را مشاهده نمایید.

علائم خرابی واتر پمپ
علائم خرابی واتر پمپ

علائم خرابی واتر پمپ

علائم خرابی واتر پمپ چیست؟ یا نشانه های خرابی واتر پمپ چیست؟ علائم خرابی واتر پمپ خودرو ممکن است شامل موارد زیر باشد که در این قسمت تلاش کردیم شما را با چند علامت رایج خرابی واتر پمپ آشنا کنیم:

  1. افزایش دمای موتور:
    • یکی از اصلی ‌ترین علائم خرابی واتر پمپ، افزایش دمای موتور است. اگر موتور خودرو شروع به گرم شدن بیش از حد معمول می ‌شود و درجه حرارت آن به سرعت افزایش می ‌یابد، احتمالاً واتر پمپ خراب شده است.
  2. صدای غیر طبیعی:
    • وقتی واتر پمپ خراب می‌ شود، ممکن است صداهای غیر طبیعی از قسمت پمپ شنیده شود. صدای بد واتر پمپ می ‌تواند شامل صدای زنگ زدن، صدای تریشه کردن یا صدای لرزش باشد. این علائم نشان می ‌دهند که واتر پمپ دچار مشکل شده است.
  3. نشت آب:
    • وجود نشت آب در ناحیه واتر پمپ نیز می ‌تواند نشانه ‌ای از خرابی باشد. اگر آب خنک کننده از قسمت ‌هایی از واتر پمپ نشت کند، می‌ تواند منجر به کاهش سطح آب در سیستم خنک کننده شود و در نتیجه دمای موتور افزایش یابد.
  4. لرزش و ترک ‌ها:
    • وقتی واتر پمپ خراب می ‌شود، ممکن است لرزش ‌های قابل توجهی در آن حس شود. همچنین، ترک ‌ها و خرابی ‌های ظاهری در بدنه واتر پمپ نیز می ‌توانند نشانه ‌هایی از خرابی باشند.
  5. عملکرد ضعیف سیستم خنک کننده:
    • اگر واتر پمپ خراب شود، ممکن است سیستم خنک کننده به خوبی کار نکند.
  6. افزایش مصرف سوخت:
    • خرابی واتر پمپ می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود. این بدین دلیل است هنگامی که موتور بدون آب خنک کننده کار می کند، باید بیشترین تلاش را برای کنترل دمای خود بکند. در واقع، همین عمل باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر و مجرب مراجعه کنید تا واتر پمپ خودرو بررسی و تعمیر شود.

یکی از خدمات تخصصی که در اتوصافکار ارائه میشود انجام و معرفی مراکز معتبر در حوزه صافکاری و نقاشی در سراسر کشور با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت میباشد. برای دریافت این خدمات میتوانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

صافکاری

صدای جیر جیر واتر پمپ

صدای جیر جیر در واتر پمپ می ‌تواند نشانه‌ خرابی واتر پمپ پراید یا عدم عملکرد صحیح آن باشد. در پاسخ به این سوال که صدای بد واتر پمپ از چیست؟ می توان گفت این صداها معمولاً به دلیل وجود مشکل در بلبرینگ‌ ها، شفت پمپ یا روتور پمپ آب ایجاد می ‌شوند. علل ممکن در ایجاد صدای جیر جیر در این قطعه عبارتند از:

بلبرینگ ‌های فرسوده یا خراب: بلبرینگ ‌ها در واتر پمپ برای حرکت صاف و بی ‌صدا شفت پمپ استفاده می‌ شوند. اگر بلبرینگ ‌ها فرسوده یا خراب شده باشند، ممکن است صدای جیر جیر تولید شود. این صدا معمولاً به صورت یک صدای جیر جیر یا سایش قابل شنیدن است. این موردی که بیان کردیم از علائم خرابی بلبرینگ واتر پمپ پراید و سایر خودروها است.

شفت پمپ خراب: شفت پمپ که به روتور پمپ آب متصل است، در صورت خرابی یا سایش زیاد می ‌تواند صدای جیر جیر ایجاد کند. این صدا ممکن است به صورت یک صدای جیر جیر یا خراش قابل شنیدن باشد.

روتور پمپ آب فرسوده: روتور پمپ آب که برای سیرکوله کردن آب خنک کننده استفاده می ‌شود، در صورت فرسودگی و سایش زیاد ممکن است صدای جیر جیر تولید کند.

صدای جیر جیر در واتر پمپ ممکن است نشانه ‌ای از مشکلات جدی باشد و نباید نادیده گرفته شود. اگر صدای جیر جیر در واتر پمپ شنیده می ‌شود، توصیه ما این است فوری به یک تعمیرکار ماهر یا نمایندگی خودرو مراجعه کنید. آن ها قادر خواهند بود تا وضعیت واتر پمپ را بررسی کنند و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض آن را انجام دهند. این اقدام می ‌تواند از خرابی های بیشتر و آسیب به سیستم خنک کننده جلوگیری کند.

یکی از مشکلاتی که برای خودرو ها رخ میدهد خرابی پمپ بنزین میباشد. اگر میخواهید خودتان این مشکل را رفع کنید میتوانید از راهکارهای گفته شده در مقاله علائم خرابی پمپ بنزین بهره ببرید.

واتر پمپ چیست
واتر پمپ چیست

واتر پمپ چیست

در پاسخ به این سوال ها که واتر پمپ چیست؟ واتر پمپ خودرو و علائم خرابی آن چیست؟ واتر پمپ چیست و چه وظیفه ای در اتومبیل دارد؟ باید گفت واتر پمپ خودرو یک قطعه مهم در سیستم خنک کننده موتور خودرو است. وظیفه اصلی آن، پمپاژ سیال خنک کننده (معمولاً آب) به سراسر سیستم خنک کننده موتور است تا دمای موتور را در محدوده‌ ای ایده‌ آل نگه دارد.

واتر پمپ با استفاده از یک موتور الکتریکی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از موتور خودرو تغذیه می ‌شود، سیال خنک کننده را از مخزن ذخیره سازی به سراسر سیستم منتقل می ‌کند. این سیال خنک کننده در اطراف سیلندرها و سایر قسمت ‌های موتور عبور کرده و حرارت را جذب می‌ کند و سپس با عبور از رادیاتور، حرارت را به محیط پرتاب می‌ کند. وجود واتر پمپ کارآیی سیستم خنک کننده را بهبود می ‌بخشد و از افزایش دمای موتور جلوگیری می ‌کند. همچنین، وجود واتر پمپ به تنظیم دمای موتور در محدوده بهینه کمک کرده و عمر مفید آن را افزایش می‌ دهد.

واتر پمپ در کجا قرار دارد

واتر پمپ در خودروها مسئول سیرکوله کردن آب خنک کننده در سیستم خنک کننده موتور است. این قطعه مهم در جلوی موتور و در نزدیکی روتور پمپ آب قرار دارد. برای پیدا کردن واتر پمپ در خودرو، شما باید کاپوت (هود) خودرو را باز کنید. کاپوت معمولاً با استفاده از دسته ‌ها یا قفل ‌های مخصوصی که در نزدیکی داخل کابین قرار دارند، باز و بسته می ‌شود. پس از باز کردن کاپوت، به سمت جلوی موتور نگاه کنید.

واتر پمپ به صورت یک قطعه استوانه ‌ای با اتصالات لازم به سیستم خنک کننده و موتور قرار دارد. این قطعه معمولاً فلنجی بزرگ است که به بلوک موتور متصل می ‌شود و دارای لوله‌ های ورودی و خروجی آب است. لوله ورودی آب به سمت رادیاتور می ‌رود تا آب خنک شده را به موتور بازگرداند، در حالی که لوله خروجی، آب گرم را از موتور به سمت رادیاتور منتقل می‌ کند.

مکان دقیق واتر پمپ در مدل‌ های مختلف خودرو ممکن است کمی متفاوت باشد، اما در بیشتر موارد در نزدیکی روتور پمپ آب قرار دارد. برای دسترسی به واتر پمپ و انجام عملیات تعمیر و یا تعویض آن، ممکن است نیاز به جدا کردن برخی از قطعات و لوله ‌ها در سیستم خنک کننده داشته باشید.

یکی از مشکلاتی که برای خودرو ها رخ میدهد خرابی کولر میباشد. متاسفانه این مشکل هم در خودرو های ایرانی و هم در خودرو های خارجی رخ میدهد. اگر میخواهید این مشکل را رفع کنید میتوانید راهکار های گفته شده در مقاله علت قطع شدن باد کولر ماشین را مطالعه کنید.

علائم خرابی واتر پمپ پراید

علائم خرابی واتر پمپ پراید یا علائم فرسودگی پمپ آب یا همان واتر پمپ خودرو می تواند در اثر عوامل زیر باشد:

  • افزایش دمای موتور: اگر واتر پمپ خراب شده باشد، ممکن است عملکرد آن برای سیرکوله کردن آب خنک کننده در موتور مختل شود. این موضوع می ‌تواند منجر به افزایش دمای موتور شود و در نتیجه ممکن است نشانه ‌های خرابی واتر پمپ خودرو پراید باشد.
  • نشت آب: وقتی واتر پمپ پراید خراب می ‌شود، ممکن است نشت آب از آن رخ دهد. این نشت می ‌تواند در ناحیه پمپ یا در اتصالات آن رخ دهد. اگر آب خنک کننده خودرو را به صورت مداوم تکمیل کنید یا لکه ‌های آب را زیر خودرو مشاهده نمایید، این می ‌تواند نشانه ‌ای از خرابی واتر پمپ باشد. زمان تعویض پمپ آب ماشین اگر به موقع تشخیص داده شود از نشت آب ناگهانی جلوگیری خواهد کرد.
  • صدای غیر عادی: وقتی واتر پمپ خراب می ‌شود، ممکن است صداهای غیر عادی از آن بشنوید. این صداها می ‌توانند شامل صدای زنگ زدن، صدای چرخش ناصحیح یا صدای وزوز باشند. اگر صداهای غی رعادی از منطقه واتر پمپ شنیده می‌ شود، این می‌تواند نشان از خرابی آن باشد.
  • عملکرد ضعیف سیستم خنک کننده: وقتی واتر پمپ پراید خراب می ‌شود، ممکن است جریان آب در سیستم خنک کننده ضعیف شود. این موضوع می ‌تواند منجر به افزایش دمای موتور، نشت آب یا عدم توزیع مناسب حرارت در موتور شود. تمامی این مواردی که ذکر کردیم در نحوه تشخیص واتر پمپ خراب موثر خواهد بود.

یکی از مشکلاتی که پراید سوار ها با آن رو به رو هستند خرابی تسلکوپی فرممان میباشد. اگر شما هم با این مشکل رو به رو شدید میتوانید با راهکار های گفته شده در مقاله علائم خرابی تلسکوپی فرمان پراید راحتی این مشکل را رفع نمایید.

علائم خرابی واتر پمپ پژو 405

در این بخش مهمترین علائم خرابی واتر پمپ تیبا، پراید، ساینا و شاهین و علائم خرابی واتر پمپ پژو 405 و علائم فرسودگی واتر پمپ خودرو را بررسی می کنیم. در حقیقت، اگر واتر پمپ خراب شده باشد، جریان آب در سیستم خنک کننده موتور قطع شده و موتور بیش از حد گرم می ‌شود. این ممکن است با افزایش دمای نشانگر حرارت موتور در صفحه داشبورد همراه باشد. همچنین، خرابی در واتر پمپ پژو 405 می ‌تواند منجر به نشت آب از آن شود. اگر آب را در زیر خودرو یا در محل پارک خودرو مشاهده کنید، احتمالاً واتر پمپ خراب شده است.

وقتی واتر پمپ خراب می ‌شود، ممکن است صداهای غیر عادی مانند صدای تیغه‌ های چرخشی درون پمپ یا صدای لرزش و راش را بشنوید. واتر پمپ خراب و ایجاد صدای ناهنجار باعث آزار افراد خواهد شد. اگر واتر پمپ خراب شده باشد، جریان آب در سیستم خنک کننده موتور کاهش می‌ یابد و ممکن است دمای موتور بالا رود و خنک کننده به طور کامل کار نکند. وقتی موتور بیش از حد گرم می ‌شود، ممکن است سوخت بیشتری مصرف کند. بنابراین، اگر مصرف سوخت خودروتان به طور ناگهانی افزایش یابد، به خرابی واتر پمپ فکر کنید.

علائم خرابی واتر پمپ 206

علائم خرابی واتر پمپ 206 معمولا با نشانه هایی همچون افزایش دمای موتور، مصرف سوخت بیشتر، صداهای غیر عادی و گوش خراش، عدم عملکرد صحیح سیستم خنک کننده همراه است. اگر واتر پمپ خراب شده باشد، جریان آب در سیستم خنک کننده موتور قطع شده و موجب افزایش دمای موتور می ‌شود. شما ممکن است حتی در حالت عادی نیز دمای بالایی را در صفحه دماسنج مشاهده کنید.

اگر واتر پمپ خودروی پژو 206 خراب شده باشد، آب از محل اتصال واتر پمپ به موتور نشت می کند. علائم خرابی واتر پمپ 206 تیپ 2 می ‌تواند منجر به لکه‌ های آب در زیر خودرو شود. وقتی واتر پمپ خودروی نامبرده خراب باشد، صداهای غیر عادی مانند صدای زنگوله‌ زنی، صدای تیغه ‌های چرخشی واتر پمپ به گوش می رسد. وقتی واتر پمپ خراب است، جریان آب در سیستم خنک کننده موتور قطع می ‌شود یا کاهش می ‌یابد. این می ‌تواند منجر به عملکرد ضعیف سیستم خنک کننده شود و دمای موتور را بالا ببرد.

نشانه خرابی واتر پمپ پیکان

نشانه خرابی واتر پمپ پیکان شامل موارد زیر می شوند:

  1. ایجاد صداهای نامعمول: اگر واتر پمپ خراب شده باشد، ممکن است صداهای غیر طبیعی مانند هیس، صدای ذرات فلزی یا صدای سایش را تولید کند.
  2. گرم شدن اضافی موتور: واتر پمپ در حفظ دمای مناسب موتور نقش دارد. اگر واتر پمپ خراب شده یا قادر به عملکرد مناسب نباشد، ممکن است موتور بیش از حد گرم شود.
  3. نشتی آب: اگر واتر پمپ خراب شده باشد، ممکن است به دلیل نشتی در سیستم خنک‌ کننده، آب را از زیر خودرو یا در نزدیکی محل واتر پمپ منتشر کند. شما می ‌توانید این نشتی را با تشخیص علائم آب روی زمین تحت خودرو یا نشتی در منطقه واتر پمپ مشاهده کنید.
  4. افت فشار آب: اگر واتر پمپ خراب شده باشد، ممکن است فشار آب در سیستم خنک‌ کننده کاهش یابد. این ممکن است منجر به بالا رفتن دمای موتور و حتی ایجاد مشکلات دیگری مانند اضافه شدن به صفحه ‌های سوخت، راندمان پایین تر سیستم تهویه و تعطیل شدن موتور شود.
  5. افزایش مصرف سوخت: وجود مشکل در واتر پمپ ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت توسط خودرو شود. این مشکل ممکن است به دلیل عدم جریان صحیح آب خنک‌ کننده و نتوانستن موتور دریافت حرارت بیشتر باشد.

در صورتی که شما به هر یک از این نشانه ‌های خرابی واتر پمپ برخورد کنید، توصیه می ‌شود به یک تعمیرکار ماهر و متخصص مراجعه کنید تا وضعیت واتر پمپ بررسی شود و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض شود. اینکه خرابی واتر پمپ چه عواقبی دارد؟ دربرگیرنده تمامی مشکلاتی است که در قسمت فوق به آن ها اشاره کردیم.

علت خرابی واتر پمپ چیست
علت خرابی واتر پمپ چیست

علت خرابی واتر پمپ چیست

دلایل خرابی واتر پمپ چیست؟ علت خرابی واتر پمپ یا علل خرابی واتر پمپ در خودروها می ‌تواند به عوامل مختلفی برگردد. در زیر، چندین عامل رایج که منجر به خرابی واتر پمپ می شوند را ذکر می‌ کنیم:

سایش و استهلاک

همانند هر قطعه دیگری در خودرو، واتر پمپ نیز با گذر زمان و استفاده ممکن است سایش و استهلاک داشته باشد. این مسئله معمولاً باعث کاهش عملکرد و نهایتاً خرابی واتر پمپ می ‌شود.

نشتی سیستم خنک‌ کننده

نشتی آب در سیستم خنک ‌کننده می‌ تواند باعث کاهش فشار و جریان آب در واتر پمپ شود. این موضوع می ‌تواند منجر به افت عملکرد واتر پمپ و در نهایت خرابی آن شود.

آلودگی

ورود ذرات خارجی مانند گرد و غبار، رسوبات یا ذرات فلزی به واتر پمپ می ‌تواند باعث خرابی آن شود. این آلودگی ‌ها ممکن است سبب بلوغ لوازم درونی واتر پمپ شوند و عملکرد صحیح را مختل کنند.

نصب نادرست

نصب نادرست واتر پمپ، به طور مثال اتصال نادرست لوله ‌ها، ممکن است منجر به استرس و فشار نامناسب بر روی واتر پمپ شده و در نتیجه باعث خرابی آن شود.

وجود آب با مواد شیمیایی

آب با غلظت بالا یا آب هایی که حاوی مواد شیمیایی مضر باشند، می‌ توانند به واتر پمپ آسیب برسانند و باعث خرابی آن شوند.

لازم به ذکر است که دلایل خرابی واتر پمپ در هر خودرویی ممکن است متفاوت بوده و عوامل دیگری نیز ممکن است تأثیرگذار باشند.

نحوه جلوگیری از خرابی واتر پمپ

چطور می توان از خرابی واتر پمپ جلوگیری کرد؟ برخی اقدامات را می‌ توان برای جلوگیری از خرابی واتر پمپ در خودرو انجام داد. در زیر تعدادی از این اقدامات برای جلوگیری از خرابی واتر پمپ ذکر شده است:

  • تعویض منظم مایع خنک کننده:
    • مایع خنک کننده باید به طور منظم تعویض شود، زیرا با گذر زمان و استفاده ممکن است کیفیت و خواص خنک کننده تحت تأثیر قرار گیرد و مواد آلوده و رسوبات را به سیستم خنک کننده و واتر پمپ برساند.
  • نظافت و تمیزی سیستم خنک کننده:
    • منظم ‌سازی سیستم خنک کننده و پاکسازی آلودگی‌ ها و رسوبات کمک می‌ کند تا فشار و استرس بر روی واتر پمپ کاهش یابد و عمر آن افزایش یابد.
  • رعایت دمای نرمال موتور:
    • حرارت غیر طبیعی در موتور می ‌تواند باعث بار زیاد بر روی واتر پمپ شود. از این رو، حفظ دمای نرمال موتور با استفاده از سیستم خنک کننده بهینه و عدم اجازه به سرریز حرارت موتور می‌ تواند در جلوگیری از خرابی واتر پمپ مؤثر باشد.
  • نصب صحیح:
    • هنگام تعویض واتر پمپ، اطمینان حاصل کنید که نصب صحیح صورت گرفته است. تأکید بر استفاده از قطعات اصلی و مطابق با مشخصات تولید کننده و رعایت فشارها و پیچ ‌های مناسب مهم است.
  • بررسی منظم:
    • علاوه بر تعویض منظم مایع خنک کننده، بررسی منظم سیستم خنک کننده توسط یک تعمیرکار ماهر نیز توصیه می ‌شود. او می ‌تواند بررسی کند که آیا هیچ نشتی یا مشکل دیگری در سیستم وجود دارد که ممکن است به خرابی واتر پمپ منجر شود.

اهمیت نگهداری صحیح سیستم خنک کننده و انجام تعمیرات منظم و بازرسی ‌های مرتبط نمی‌ تواند تضمین کند که واتر پمپ هرگز خراب نشود، اما می ‌تواند به حفظ عمر و کارایی واتر پمپ کمک کند.

یکی از مشکلاتی که برای پراید ها رخ میدهد ایجاد صدا در گیربکس میباشد. شما میتوانید با راه حل های گفته شده در مقاله صدای خرخر گیربکس پراید به راحتی این مورد را رفع کنید.

وظایف واتر پمپ

شاید این سوال برای شما هم پیش امده باشد که کارکرد واتر پمپ چیست. وظایف واتر پمپ در یک خودرو، پمپ کردن آب خنک کننده به سراسر سیستم خنک کننده موتور است. این عمل باعث حرکت اجباری آب در سیستم خنک کننده می ‌شود تا حرارت از موتور به بیرون منتقل شود و دمای موتور در محدوده بهینه ‌ای نگه داشته شود. بنابراین، وظایف اصلی واتر پمپ خودرو عبارتند از:

  • پمپ کردن آب خنک کننده: وظیفه اصلی واتر پمپ در خودرو، پمپ کردن آب خنک کننده است. واتر پمپ آب را از مخزن آب (سردکن) می‌ کشد و آن را از طریق لوله ‌ها به سیستم خنک کننده، مانند رادیاتور، منتقل می‌ کند. این عمل باعث جریان آب در سیستم خنک کننده شده و حرارت از موتور به آب منتقل می ‌شود.
  • ایجاد فشار و جریان: واتر پمپ با ایجاد فشار در سیستم خنک کننده، برای جلوگیری از تشکیل حباب‌ های هوا و نقص در عملکرد سیستم، اهمیت دارد. فشار مناسب که توسط واتر پمپ ایجاد می ‌شود به آب کمک می ‌کند تا بتواند به خوبی در سیستم خنک کننده جریان یابد.
  • حفظ دمای موتور در محدوده بهینه: واتر پمپ با پمپ کردن آب خنک کننده به موتور، حرارت تولید شده در موتور را به بیرون منتقل می‌ کند. این کار باعث حفظ دمای موتور در محدوده بهینه ‌ای می‌ شود و جلوی افزایش غیر طبیعی دما و خرابی ‌های مربوط به حرارت را می ‌گیرد.
  • کنترل دمای موتور در شرایط مختلف: واتر پمپ با تنظیم جریان آب در سیستم خنک کننده به موتور کمک می ‌کند تا در شرایط مختلف مانند استارت سرد صبحگاهی یا استفاده در شرایط داغ، دمای مناسب را حفظ کند.

اهمیت وظایف واتر پمپ در حفظ سلامت و عملکرد بهینه موتور بسیار بالاست. در صورتی که واتر پمپ نقص داشته باشد یا خراب شود، جریان آب در سیستم خنک کننده قطع شده و موتور به خطر خیلی بزرگی از جمله گرم شدن زیاد و آسیب دیدن جدی منجر می شود.

زمان تعویض واتر پمپ

زمان تعویض واتر پمپ چه موقع است؟ بهترین زمان تعویض واتر پمپ چه زمانی است؟ زمان تعویض واتر پمپ خودرو ممکن است بستگی به عوامل مختلفی داشته باشد، از جمله نوع خودرو، شرایط عملکرد، کیلومتراژ، وضعیت آب خنک کننده و همچنین توصیه‌ های تولید کننده خودرو.  

به طور کلی، بسیاری از تولید کنندگان خودرو پیشنهاد می ‌دهند که واتر پمپ را در بازه ‌های زمانی معین تعویض کنید، معمولاً بین 60,000 تا 100,000 کیلومتر یا 3 تا 5 سال. هر چند که ممکن است با توجه به شرایط خاص خودرو و توصیه ‌های تولید کننده، این بازه زمانی متغیر باشد.

علاوه بر بازه زمانی، برخی نشانه‌ ها و علائم می‌ت وانند نشان دهنده نیاز به تعویض واتر پمپ باشند. مثلاً صدای ناعادلانه، نشتی آب خنک کننده، گرم شدن زیاد موتور، افزایش دمای داخل خودرو، تغییر در عملکرد موتور و افزایش مصرف سوخت می ‌تواند نشانه ‌هایی باشند که نیاز به تعویض واتر پمپ را نشان می ‌دهند.

بهتر است برای تعویض واتر پمپ، به دستورالعمل و راهنمایی ‌های تولید کننده خودرو مراجعه کنید. همچنین، در صورت بروز هر گونه نشانه‌ های نامطلوب یا مشکوک، بهتر است با یک تکنسین ماهر یا سرویس خودرو مشورت کنید تا وضعیت واتر پمپ و سیستم خنک کننده را بررسی کنند و نیاز به زمان تعویض واتر پمپ رنو و زمان تعویض واتر پمپ پراید را تشخیص دهند.

اگر صاحب پراید هستید حتما استپر ماشین تان خراب شده و این مشکل را تجربه کرده اید. شما میتوانید در مقاله علائم خرابی استپر پراید به راحتی برای رفع این مشکل اقدام کنید و از علل بروز این مشکل اطلاع یابید.

عمر مفید واتر پمپ چقدر است

عمر مفید واتر پمپ خودرو بستگی به عوامل متعددی دارد، از جمله کیفیت و ساختار واتر پمپ، شرایط استفاده، نحوه نگهداری و تعمیر و نگهداری منظم آن. با این حال، به طور معمول، واتر پمپ خودروها در حدود 60,000 تا 100,000 کیلومتر (40,000 تا 60,000 مایل) قابل استفاده هستند. با این حال، برخی واتر پمپ‌ ها ممکن است بیشتر یا کمتر از این مقدار مدت زمان را دوام بیاورند. عوامل زیر می توانند بر عمر مفید واتر پمپ تأثیر بگذارند:

  1. کیفیت و ساختار واتر پمپ: واتر پمپ ‌های با کیفیت بالا و ساختار محکم ‌تر معمولاً عمر مفید بیشتری دارند. برندهای معتبر و قطعات اصلی می ‌توانند از جنبه کیفیتی بهتری برخوردار باشند.
  2. نوع خودرو و محیط استفاده: خودروهایی که در شرایط سخت ‌تری مانند مسیرهای کوهستانی یا مناطق با آب و هوای سرد استفاده می ‌شوند، ممکن است واتر پمپ آن ‌ها سریع‌ تر خراب شود. همچنین، استفاده در شرایط ترافیک سنگین و استارت و توقف مکرر نیز می‌ تواند به سرعت خرابی واتر پمپ منجر شود.
  3. نگهداری و تعمیرات منظم: رعایت نکات نگهداری و تعمیرات منظم برای واتر پمپ می‌ تواند عمر مفید آن را افزایش دهد. تعویض منظم مایع سرمازدگی (آنتی فریز) و چک کردن و جایگزینی زمان ‌بندی شده روغن موتور نیز می ‌تواند به حفظ واتر پمپ کمک کند.
  4. شرایط عملکرد واتر پمپ: استفاده از واتر پمپ در شرایط بیش از حد گرم یا سرد، فشار آب بالا یا ناهمواری ‌های جاده می ‌تواند باعث خرابی زودتری شود.

در هر صورت، برای حفظ و عملکرد بهتر خودرو، توصیه می ‌شود واتر پمپ را در بازه‌ های زمانی مشخص توسط تکنسین خودرو چک کرده و در صورت لزوم تعویض کنید.

محل قرارگیری واتر پمپ 206

محل قرارگیری واتر پمپ ۲۰۶ در ناحیه جلوی موتور قرار دارد و به صورت مستقیم به بلوک موتور متصل می ‌شود. برای دسترسی به واتر پمپ، ابتدا باید برخی اجزای جانبی موتور را جدا کنید. این شامل روغن گیربکس و تسمه‌ های تنظیم زمان بالانس شده (بلت) است.

پس از جداسازی اجزاء جانبی، واتر پمپ قابل دسترسی خواهد بود. معمولاً واتر پمپ به صورت یک پوشش فلزی با شفتی برای متصل کردن به بلوک موتور قرار دارد. در بعضی موارد، واتر پمپ با چند پیچ به بلوک موتور متصل می ‌شود و برای جدا کردن آن، باید این پیچ ‌ها را باز کنید.

محل دقیق قرارگیری واتر پمپ در موتور پژو ۲۰۶ می‌ تواند با توجه به نوع موتور و سال تولید خودرو متفاوت باشد. بنابراین، بهترین راه برای پیدا کردن محل دقیق قرارگیری آن، مراجعه به کتابچه راهنمای صاحب ‌نظر است. در این کتابچه، شما می ‌توانید دیاگرام ‌ها و تصاویری را که نشان می ‌دهند کجا واتر پمپ قرار دارد، پیدا کنید. در هر صورت، برای تعویض واتر پمپ و انجام تعمیرات، بهتر است که این کارها توسط تکنسین مجرب در یک کارگاه خدمات خودرو انجام شود، زیرا این نیاز به تجهیزات و دانش فنی خاصی دارد.

طرز کار واتر پمپ خودرو
طرز کار واتر پمپ خودرو

طرز کار واتر پمپ خودرو

طرز کار واتر پمپ خودرو به شکل زیر است:

  • نیروی پیشران: واتر پمپ توسط نیروی مکانیکی موتور معمولاً از طریق یک سیم بندی به منظور چرخش و حرکت می ‌کند. این سیم بندی به طور مستقیم به دستگاه تولید برق موتور وصل شده است.
  • تراشه یا پیچ ‌و مهره: واتر پمپ شامل یک تراشه (Impeller) یا پیچ ‌و مهره است که با دوران، جریان آب را ایجاد می‌ کند. تراشه معمولاً از فلز ساخته شده و درون یک محفظه ثابت است.
  • محفظه: محفظه ‌ای که تراشه درون آن قرار دارد، برای بهینه ‌سازی جریان آب از طریق لوله ‌های ورودی و خروجی آب درست شده است. این محفظه معمولاً از فلز ساخته شده و به بستر ثابت و پیچ ‌و مهره متصل است.
  • لوله ‌ها: واتر پمپ دارای دو لوله است. لوله‌ ورودی که آب خنک ‌کننده را از رادیاتور به واتر پمپ می ‌آورد و لوله‌ خروجی که آب گرم را از واتر پمپ به رادیاتور می ‌برد. این لوله ‌ها به منظور جلوگیری از نشت آب با استفاده از گسیلنده‌ ها یا همان O-ring ها همراه می ‌شوند.
  • حفره جریان: در محفظه واتر پمپ، حفره ‌ای به نام حفره جریان (Flow Passage) وجود دارد که جریان آب را از لوله‌ ورودی به تراشه هدایت می ‌کند. تراشه با چرخش، آب را درون حفره جریان پمپ می‌ کند و برای خروج آب از واتر پمپ نیز از طریق لوله‌ خروجی استفاده می ‌شود.
  • سیستم خنک ‌کننده: وقتی واتر پمپ آب را از رادیاتور می‌ گیرد و به موتور می ‌برد، آب در مسیر خود در میانه راه به رادیاتور منتقل می ‌شود.

همان طور که میدانید رگلاتور گاز ماشین هرچند مدت یکبار نیاز به هواگیری پیدا میکند. اگر میخواهید این کار را خودتان انجام دهید میتوانید به راحتی با راهکار های مقاله نحوه هواگیری رگلاتور گاز خودرو برای این کار اقدام کنید.

نقش واتر پمپ در خودرو

واتر پمپ در خودرو نقش بسیار مهمی در سیستم خنک ‌کننده موتور ایفا می ‌کند. نقش واتر پمپ در خودرو، چرخاندن آب خنک کننده در سیستم خنک کننده موتور است. زمانی که موتور خودرو در حال کار است، دمای آن به شدت افزایش می‌ یابد. برای جلوگیری از افزایش دمای موتور به حدی که باعث آسیب رساندن به قطعات آن شود، سیستم خنک کننده موتور وجود دارد. این سیستم شامل رادیاتور (آب خنک کننده)، ترموستات، شیر آب و واتر پمپ است.

واتر پمپ با استفاده از قدرت مکانیکی موتور، آب خنک کننده را از رادیاتور می‌ کشد و آن را به سمت موتور هدایت می ‌کند. این عمل باعث جریان آب در سیستم خنک کننده شده و حرارت از موتور به آب منتقل می ‌شود. سپس آب گرم به رادیاتور باز می ‌گردد تا حرارت آن به هوا منتقل شود و آب خنک شده دوباره به واتر پمپ برگردد تا چرخه خنک کننده تکرار شود.

به طور خلاصه، واتر پمپ در خودرو نقش اصلی در جریان دادن آب خنک کننده در سیستم خنک کننده موتور دارد. این عمل باعث حفظ دمای مناسب موتور و جلوگیری از آسیب رساندن به قطعات آن می ‌شود. با توجه به توضیحات فوق حتما دریافتید که واتر پمپ چه نقشی در خودرو دارد؟ یا واتر پمپ چه کاری در اتومبیل انجام می دهد؟

در صورت خرابی واتر پمپ چه باید کرد؟

در صورت خرابی واتر پمپ می توانید مراحل زیر را انجام دهید.

1. تشخیص خرابی:

در صورتی که واتر پمپ خراب شده است، ممکن است علائمی مانند برافزایش دمای موتور، نشت آب، صدای غیر عادی یا عملکرد ضعیف سیستم سرمایشی دیده شود. روش تشخیص خرابی واتر پمپ به کارایی بیشتر آن کمک خواهد کرد.

2. متوقف کردن خودرو:

در صورت تشخیص خرابی واتر پمپ، بهتر است خودرو را در محل ایمنی متوقف کنید و موتور را خاموش کنید. ادامه رانندگی با واتر پمپ خراب می ‌تواند به مشکلات جدی در سیستم سرمایشی و موتور منجر شود.

3. تعمیر یا تعویض واتر پمپ:

برای تعمیر یا تعویض واتر پمپ، بهتر است به یک کارگاه متخصص یا نمایندگی خودرو مراجعه کنید. فنیسکو واتر پمپ ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد و در صورت لزوم، کارگاه می ‌تواند آن را بررسی و تعمیر یا تعویض کند و زمان تعویض پمپ آب را تشخیص دهد.

4. بررسی سیستم سرمایشی:

پس از تعمیر یا تعویض واتر پمپ، بهتر است سیستم سرمایشی خودرو را نیز بررسی کنید. اطمینان حاصل نمایید که هیچ نشتی در سیستم وجود ندارد و سطح آب مناسب است. در صورت لزوم، آب را به سیستم اضافه کنید.

5. تست عملکرد:

پس از تعمیر یا تعویض واتر پمپ و بررسی سیستم سرمایشی، موتور خودرو را روشن کنید و عملکرد واتر پمپ را بررسی نمایید. اطمینان حاصل کنید که سیستم سرمایشی به درستی کار می ‌کند و دمای موتور در محدوده طبیعی قرار دارد.

در هر صورت، بهتر است با توجه به نوع خودرو و شرایط خاص خود، با یک تکنسین متخصص مشورت کنید و دستورالعمل ‌های تعمیر را از وی دریافت کنید.

خرابی دریچه گاز یکی از مشکلاتی است که اغلب برای ماشین های ایرانی رخ میدهد. شما میتوانید در مقاله علائم خرابی پولکی دریچه گاز با علل بروز این مشکل و رفع خرابی دریچه گاز آشنا شوید.

سخن پایانی

واتر پمپ با عنوان یک قطعه مهم در سیستم خنک کننده موتور خودرو، وظیفه پمپاژ آب خنک به موتور را بر عهده دارد تا دمای آن را کاهش داده و از افزایش حرارت زیاد جلوگیری کند. این قطعه نیز همانند هر وسیله دیگری به مرور زمان، دچار خرابی شده و عمر مفید خود را از دست می دهد.

 از جمله علائم خرابی واتر پمپ می توان به افزایش دمای موتور، ایجاد صدای ناعادلانه، نشت آب، عملکرد ضعیف سیستم خنک کننده اشاره کرد. به هنگام بروز چنین مشکلاتی حتما در اسرع وقت به یک تعمیرکار حرفه ای و کار بلد مراجعه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

سوالات متداول

علائم خرابی واتر پمپ چیست؟

در این مقاله تمامی علائم خرابی واتر پمپ را با جزییات به شما توضیح داده و علت خراب شده واترپمپ و روش های پیشگیری از خرابی این قطعه را آموزش دادیم.

واتر پمپ چیست و چه نقشی در ماشین دارد؟

یکی از قطعات مهم در خودرو واتر پمپ میباشد که وظیفه آن خنک کردن موتور با پمپاژ سیالاتدر خودرو و رساندن دمای موتور به دمای مطلوب میباشد.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید