پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو| نکات تعویض دیسک و صفحه کلاچ ماشین و موتور

زمان تعویض صفحه کلاچ

کلاچ از قطعات مهم در خودرو میباشد که میتواند نیروی ایجاد شده در موتور را به چرخ ها منتقل میکند. این قطعه میتواند انتقال نیروی خودرو را به چرخ ها قطع و وصل کند. اگر شما هم نمیدانید چه زمانی باید برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو و موتور سیکلت اقدام کنید در این مقاله با ما همراه باشید.

اگر میخواهید به نزدیک ترین و تخصصی ترین تعمیرگاه برای تعویض صفحه کلاچ ماشین تان مراجعه کنید میتوانید به صفحه تعمیرگاه ماشین مراجعه کرده و لیست تعمیرگاه های معتبر و مجرب در نزدیکی منطقه مورد نظرتان را پیدا کنید.

زمان تعویض صفحه کلاچ

زمانی که شما پدال کلاچ را فشار میدهید نیروی موتور به جعبه دنده یا گیربکس منتقل شده و دنده تعویض شده و نیرو به چرخ ها منتقل میشود. به این ترتیب با توجهه به این فرآیند میتوان نتیجه گرفت که حرکت خودرو در گرو دیسک، صفحه کلاچ، گیربکس و کارکرد صحیح موتور ماشین میباشد.

به همین دلیل میتوان گفت صفحه کلاچ از قطعاتی میباشد که مدام مورد استفاده قرار میگیرد و به همین دلیل بعد از گذشت زمانی عمر مفید این قطعه تمام میشود و شما باید برای تعویض آن اقدام کنید اما سوالی که مطرح میشود این است که بهترین زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو چه زمانی است؟

نشانه هایی برای تشخیص زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ وجود دارد که اگر با این نشانه ها رو به رو شدید بهتر است در اسرع وقت برای تعویض صفحه کلاچ ماشین تان اقدام کنید.

اگر شما هم نمیدانید چه زمانی باید برای عوض کردن روغن گیربکس اقدام کنید تا از آسیب های جدی به گیربکس ماشین تان جلوگیری کنید حتما مقاله زمان تعویض روغن گیربکس را مطالعه کنید.

زمان تعویض صفحه کلاچ
زمان تعویض صفحه کلاچ
  • سفت شدن پدال کلاچ

یکی از نشانه های نیاز به تعویض صفحه کلاچ سخت فشار دادن پدال کلاچ و سفت شدن آن میباشد. اگر شما برای تعویض دنده نیاز است نیروی زیادی به پدال کلاچ وارد کنید میتوانید از این نشانه نتیجه بگیرید تقریبا آخرای صفحه کلاچ تان است و باید برای تعویض آن برنامه ریزی کنید. یک کلاچ سالم باید با یک نیروی متعادل پایین رفته و شما میتوانید به راحتی اقدام به تعویض دنده کنید.

  • عدم هماهنگی میان دور موتور و سرعت خودرو

در صورتی که صفحه کلاچ شما رو به فرسایش باشد زمانی که شما در حال حرکت هستید با افزایش فشار روی پدال گاز دور موتور ماشین زیاد میشود اما سرعت خودرو همچنان ثابت باقی میماند و تغییری در سرعت اتفاق نمیفتد.

شما از این نشانه میتوانید متوجه شوید که دیسک و صفحه کلاچ شما به اصطلاح تمام شده و باید برای تعویض آن اقدام کنید.

  • صدای ناهنجار دنده و پرش پدال کلاچ

یکی دیگر از نشانه های نیاز به تعویض کلاچ خودرو این است که وقتی شما فشاری را روی پدال کلاچ وارد میکنید و دنده را تعنویض میکنید، زمانی که اقدام به برداشتن فشار از روی کلاچ میکنید کلاچ با سرعت پرتاب میشود و دیگر مانند حالت عادی به جای خود برنمیگردد. همچنین از دیگر نشانه های تعویض دیسک و صفحه کلاچ این است که شما در حین تعویض دنده ها با صدا هایی رو به رو میشوید.

  • درست جا نرفتن دنده

از دیگر نشانه هایی که شما باید برای تعویض کلاچ ان را جدی بگیرید این است که دنده به خوبی جا نمیرود و از حالت خود خارج شده و ماشین به حالت خلاص میرود و یا دنده ماین به سختی جا میرود. در این حالت ممکن است دلالی زیادی برای درست جا نرفتن دنده وجود داشته باشد که یکی از دلایل آن فرسوده شدن صفحه کلاچ میباشد. شما میتوانید در مقاله علت جا نرفتن دنده ماشین سایر دلایل را نیز بررسی کنید و بیهوده اقدام به تعویض کالچ نکنید زیرا ممکن است دلیل این امر مورد دیگری باشد.

زمان تعویض صفحه کلاچ
زمان تعویض صفحه کلاچ
  • لرزش خودرو در ابتدای حرکت

اگر ماشین شما زمانی که آن را در دنده یک قرار میدهید و قصد حرکت با آن را دارید به لرزش میفتد میتوانید متوجه شوید که باید برای عوض کردن صفحه کلاچ ماشین تان اقدام کنید.

  • روشن ماندن و خاموش نشدن ماشین

اگر ماشین شما زمانی که در دنده دو است خاموش نمیشود و به حال خود رها میشود میتوانید این نتیجه را بگیرید که نیاز است صفحه کلاچ شما تعویض گردد. اگر ماشین شما خاموش نمیشود و به حرکت خود ادامه میدهد صفحه کلاچ آن فرسوده شده است.

در واقع شما برای تست سالم بودن صفحه کلاچ نیز میتوانید ماشین در حال سکون را در دنده دو قرار دهید، اگر ماشین خاموش شد یعنی زمان تعویض صفحه کلاچ نرسیده است اما اگر ماشین خاموش نشد یعنی باید برای تعویض آن در سریعترین زمان اقدام کنید.

  • گاز نخوردن ماشین

یکی دیگر از نشانه هایی که میتوانید برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ آن را در نظر داشته باشید این است که ماشین گاز نمیخورد و شما با وجود فشار دادن پدال گاز شاهد افزایش سرعت و شتاب نخواهید بود. البته گاز نخوردن ماشین میتواند دلایل زیادی داشته باشد که میتوانید در مقاله علت گاز نخوردن ماشین سایر دلایل را بررسی کنید و سپس اقدام به رفع این مشکل کنید.

  • ضعف خودرو در سربالایی

اگر ماشین شما در حالت عادی و با وجود تعداد سرنشین نرمال در سربالایی ها ضعیف عمل کرد و نیروی آن کاهش پیدا کرد میتوانید متوجه شوید که صفحه کلاچ خودرو رو به اتمام است و باید تعویض گردد.

علائم زمان تعویض دیسک و صفحه

برای آن که بتوانید زمان تعویض دیسک و صفحه را متوجه شوید باید علائم ضعیف شدن صفحه کلاچ را بدانیدا تا ددر زمان مناسب برای تعویض دیسک و صفحه اقدام کنید.

از علائم زمان تعویض دیسک و صفحه میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • زمانی که شما زمان فشردن کلاچ حالت سخت و خشک را متوجه شوید و کلاچ به صورت فنری و نرم نباشد میتوانید برای تعویض دیسک و صفحه اقدام کنید.
  • شنیدن صدا در زمان تعویض دنده
  • اگر با رها کردن کلاچ پا به سمت عقب رانده شود نشان میدهد که زمان تعویض دیسک و صفحه رسیده است.
  • بالا رفتن دور موتور اما سرعت به آن اندازه بالا نرود.

با مشاهده این علائم میتوانید متوجه شوید زمان تعویض دیسک و صفحه رسیده و باید برای این موضوع اقدام کنید.

عوامل کاهش عمر صفحه کلاچ

یک سری موارد هستند که میتواند سبب شود صفحه کلاچ سریع تر تمام شود و شما در زمانی زودتر از زمان مقرر مجبور شوید صفحه کلاچ خود را تعویض کنید.

عواملی که باعث میشود عمر صفحه کلاچ کاهش یابد شامل موارد زیر میباشد:

  • درست جا نرفتن دنده و درست عوض نکردن دنده

در صورتی که برای عوض کردن دنده کلاچ را تا انتها فشار ندهید و اقدام به عوض کردن دنده کنید صفحه کلاچ ماشین شما سریع تر تمام میشود. همچنین بعد از تعویض دنده شما باید آرام پای خود را از روی کلاچ بردارید و اگر سریع این کار را کنید عمر صفحه کلاچ خود را کم خواهید کرد.

  • انتخاب غلط دنده

شما باید به عنوان یک راننده بدانید که در سربالایی ها باید با دنده سنگین 1 و یا 2 رانندگی کنید. در صورتی که از دنده های سبک تر مانند 3 و 4 برای سربالایی ها استفاده کنید فشار زیادی به ماشین وارد میشود و میتواند صفحه کلاچ را تخریب کند.

  • نگه داشتن زیاد کلاچ و ترمز

اگر شما مجبور هستید در مسیر هایی که کلاچ ترمز را برای زمان زیادی نگه دارید و در ترافیک سیر میکنید و مجبور هستید مدام پا را از روی کلاچ بردارید این مورد میتواند باعث تخریب شدن صفحه کلاچ ماشین شما شود.

  • حرکت با شتاب زیاد

اگر شما جز افرادی هستید که با شتاب زیاد شروع به حرکت میکنید و رانندگی با شتابی دارید نباید این انتظار را داشته باشید که کلاچ سالی داشته باشید.

  • وزن زیاد ماشین و تعداد سرنشینان زیاد

هر خودرویی دارای یک ظرفیت میباشد و در صورتی که شما بیشتر از تعداد مجاز سرنشین را سوار ماشین کنید نمیتوانید انتظار داشته باشید صفحه کلاچ شما دیر تر از زمان طبیعی تمام شود و باید زودتر از زمان تعویض دیسک و صفحه اقدام به تعویض نمایید. زمانی که شما بیشتر از تعداد مجاز سرنشین در ماشین دارید در عملکرد ماشین خلل وارد میشود و در نهایت میتواند به صفحه کلاچ نیز آسیب وارد کند.

زمان تعویض صفحه کلاچ اتوماتیک

شاید این تصور برای شما پیش آید در ماشین های اتوماتیک شما نیاز به تعویض صفحه کلاچ نخواهید داشت اما در واقع این طور نیست.

شما باید از علائم و نشانه هایی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم زمان تعویض صفحه کلاچ اتوماتیک را متوجه شوید. تمام این نشانه های تشخیص عوض کردن دیسک و صفحه کلاچ برای ماشین های اتوماتیک نیز صادق است و شما میتوانید از همان نشانه ها متوجه شوید که صفحه کلاچ ماشین تان فرسوده شده و یا سالم است.

عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ

به نظر شما اگر صفحه کلاچ در زما مناسب تعویض نشود عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ چیست و چه مشکلاتی رخ خواهد داد؟

از رایج ترین مشکلات عدم تعویض صفحه کلاچ هدر رفت انرژی و و کم شدن کشش و توان خودرو میباشد.

از دیگر مشکلاتی که با عدم تعویض به موقع صفحه کلاچ رخ میدهد مصرف سوخت بیشتر، افزایش حرارت تولید شده در زمان انتقال نیرو در قطعات مختلف خودرو میباشد. در این حالت به سایر بخش های ماشین آسیب جدی وارد میشود و شما باید هزینه زیادی برای تعمیر قطعات مختلف بپردازید.

تست سالم بودن صفحه کلاچ

راه های زیادی برای تست سالم بودن صفحه کلاچ وجود دارد که در این قسمت این راه ها را با هم بررسی میکنیم.

یکی از راه های تست سالم بودن صفحه کلاچ خودرو این است که ماشین را روشن کنید و در حالی که روی حالت سکون است آن را در دنده دو قرار دهید. اگر برای شروع حرکت در دنده دو ماشین خاموش شد این نشان میدهد که صفحه کلاچ سالم است و زمان تعویض آن نرسیده است اما اگر ماشین خاموش نشد یعنی باید به فکر تعویض آن باشید.

راه دیگر تست سالم بودن صفحه کلاچ این است که در حالی که سرعت خودرو 20 الی 30 کیلومتر در ساعت است آن را در دنده 4 قرار دهید و تا اخرین حد پدال گاز را فشار دهید. اگر ماشین ناگهان شتاب گرفت و در این حین پرش داشت میتوانید متوجه شوید هماهنگی میان دیسک و صفحه وجود ندارد و شما باید صفحه کلاچ ماشین تان را تعویض کنید. در صورتی که ماشین شتاب نگرفت و موتور به صدا افتاد میتوانید از سالم بودن صفحه کلاچ ماشین تان مطمئن شوید.

دیگر روش تست سالم بودن صفحه کلاچ این است که ماشین را در دنده 1 قرار دهید و اقدام به حرکت نمایید. در صورتی که ماشین به لرزه افتاد یعنی صفحه کلاچ فرسوده شده است.

دیگر روش تست کلاچ خودرو این است که در سربالایی ها نیاز به تعویض دنده به دنده های سنگین خواهید داشت.

دیگر نشانه های تعویض صفحه کلاچ که در قسمت بالا به آن اشاره شد را میتوانید تست کنید و اگر با آن نشانه ها رو به رو شدید باید برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ اقدام کنید.

تست سالم بودن صفحه کلاچ
تست سالم بودن صفحه کلاچ

زمان تعویض صفحه کلاچ سمند ef7

شما میتوانید از نشانه های تشخیص تعویض صفحه کلاچ خودرو که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم برای تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ سمند ef7 استفاده کنید و در صورتی که آن نشانه ها را مشاهده نمودید از یک تعمیرگاه تخصصی برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ تان کمک بگیرید.

به طور کلی زمان تعویض دیسک و صفحه سمند ef7 بین 40 الی 60 هزار کیلومتر میباشد.

زمان تعویض دیسک و صفحه پراید

زمان تعویض دیسک و صفحه پراید بسته به نوع رانندگی و نگهداری ماشین شما بستگی دارد و هرچه شما بیشتر از کلاچ خود استفاده کنید و کار هایی که عمر صفحه کلاچ را کم میکند را انجام دهید باید زودتر اقدام به تعویض دیسک و صفحه پراید کنید.

زمان تعویض دیسک و صفحه پراید به صورت میانگین بین 40 الی 50 هزار کیلومتر میباشد و باتوجه به نوع رانندگی میتواند این زمان متغیر باشد.

زمان تعویض صفحه کلاچ ال 90

شما میتوانید زمان تعویض صفحه کلاچ ال 90 را از نشانه های گفته شده در قسمت بالای مقاله متوجه شوید. از میان این نشانه ها لرزش خودرو در زمان شروع به حرکت و پرش پدال گاز در حین تعویض دنده در خودرو ال 90 بیشتر به چشم میخورد.

زمان تعویض صفحه کلاچ تیبا

زمان تعویض صفحه کلاچ تیبا بر اساس نشانه های مشاهده شده از خودرو میباشد و نمیتوان بر اساس میزان مسافت طی شده با ماشین و یا سایر عوامل این زمان را تعیین کرد. در صورت مشاهده هر یک از نشانه های ذکر شده و انجام تست سالم بودن صفحه کلاچ میتوانید برای تعویض نمودن آن اقدام کنید.

زمان تعویض صفحه کلاچ موتور سیکلت

یکی از سوالاتی که برای کارکرد بهتر موتور سیکلت مطرح میشود این است که چه موقع صفحه کلاج موتور سیکلت خود را باید تعویض کنیم و بهترین زمان تعویض صفحه کلاچ موتور سیکلت چه زمانی است؟

در صورتی که :

  • موتور سیکلت مانند گذشته شتاب لازم را ندارد.
  • با تغییر دنده و رها کردن کلاچ موتور سیکلت حرکت نمیکند.
  • در زمان گاز دادن شما با لرزش موتور رو به رو میشوید.
  • موتور سیکلت گاز میخورد اما سرعت آن اضافه نمیشود.
  • دور موتور آن از میزان 6 بیشتر نمیشود.
  • موتور در حین تغییر دنده گاز هرز میخورد.
  • کلاچ موتور سیکلت سفت و خشک شده است.

در این زمان شما باید برای عوض کردن صفحه کلاچ موتور سیکلت تان اقدام کنید.

زمان تعویض صفحه کلاچ موتور سیکلت
زمان تعویض صفحه کلاچ موتور سیکلت

زمان تعویض دیسک و صفحه چند کیلومتر

یکی از سوالاتی که کاربران میپرسند این است که زمان تعویض دیسک و صفحه چند کیلومتر است و باید چه زمانی اقدام به تعویض دیسک و صفحه کلاچ کرد. با توجه به مواردی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم شما باید در زمانی که علائم تمام شدن صفحه کلاچ را مشاهده کردید اقدام به تعویض آن نمایید.

به طور کلی توصیه میشود زمان تعویض دیسک و صفحه را برای 50 الی 60 هزار کیلومتر تنظیم کنید. البته همه این موارد میتواند به نوع رانندگی شما و نحوه نگهداری تان از ماشین متغیر باشد و میتوانید مواردی را مشاهده کنید که بعد از 70 الی 80 هزار کیلومتر نیز هنوز نیازی به تعویض دیسک و صفحه نداشته باشند.

پس برای زمان پاسخ به سوال تعویض دیسک و صفحه چند کیلومتر است علائم و نشانه های گفته شده در مقاله را بررسی نمایید.

سوالات متداول

بهترین زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو چه زمانی است؟

در صورتی که شما نشانه های تشخیص فرسوده شدن صفحه کلاچ ماشین را که در این مقاله بررسی شده است را مشاهده نمودید و با انجام تست گفته شده مطمئن شدید که صفحه کلاچ تان فرسوده شده است برای تعویض آن اقدام کنید.

عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ چیست؟

اگر در زمان مناسب برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ اقدام نکنید با مشکلاتی مانند شتاب نداشتن ماشین، مصرف سوخت بیشتر، افزایش حرارت ماشین و آسیب به قطعات مختلف مایشن رو به رو خواهید شد.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید