پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
بهترین زمان تعویض روغن گیربکس |‌چه زمانی روغن گیربکس را تعویض کنیم

زمان تعویض روغن گیربکس

اگر میخواهید ماشین شما عملکرد خوبی داشته باشد و از خرابی زودهنگام آن جلوگیری کنید بهترین کار این است که برای سرویس و تعویض روغن گیربکس آن برنامه ریزی داشته باشید و در زمان مناسب این کار را انجام دهید. در این مقاله میخواهیم بهترین زمان تعویض روغن گیربکس در ماشین های مختلف مانند 206، تیبا، سمند، سانتافه، تویوتا و ال 90 و موتور سیکلت را به شما توضیح دهیم.

اگر میخواهید روغن گیربکس ماشین تان را در بهترین و نزدیک ترین تعمیرگاه به محل مورد نظرتان تعویض کنید میتوانید به صفحه تعمیرگاه ماشین مراجعه کنید و لیست بهترین و نزدیک ترین تعمیرگاه های تهران را دریافت کنید.

روغن گیربکس چیست

اولین سوالی که برای تعیین بهترین زمان تعویض روغن باید به آن پاسخ دهیم این است که اصلا روغن گیربکس چیست یا به اصطلاح واسکازین چیست؟

واسکازین در لغت یک کلمه روسی میباشد که به معنی روغن جعبه دنده میباشد. همان طور که میدانید خودرو دارای قطعات متحرک میباشد که این قطعات برای تحرک در مسیر تعیین شده باید روغن کاری شوند تا از اصطکاکی که در اثر حرکت ایجاد میشود جلوگیری شود.

در صورتی که در این قطعات روغن کاری انجام نشود آن ها نمیتوانند حرکت روان و راحتی داشته باشند و همین امر باعث آسیب رسیدن به آن قطعه و قطعات درگیر میشود.

به عبارت دیگر میتوان گفت روغن گیربکس و یا واسکازین به عنوان یک روان ساز عمب میکند و باعث میشود قطعات داخل گیربکس یا جعبه دنده به خوبی به کارشان ادامه دهند و عملکرد مناسبی داشته باشند.

همان طور که میدانید گیربکس به عنوان یک رابط میان موتور خودرو و چرخ ها میباشد و نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ ها منتقل میکند.

در صورتی که در این جعبه دنده مشکلی رخ دهد میتوان گفت کلیه امور خودرو مختل میشود پس باید به این بخش توجه ویژه ای داشت و از بهترین نوع روغن گیربکس برای آن استفاده کرد و در بهترین زمان تعویض روغن گیربکس را انجام داد.

روغن گیربکس چیست
روغن گیربکس چیست

اهمیت تعویض روغن گیربکس ماشین

به نظر شما چرا باید روغن گیربکس تعویض شود؟ اگر در زمان مناسب تعویض روغن گیربکس انجام نشود چه اتفاقی میفتد؟

تمام قطعاتی که در خودرو وجود دارند نیازمند رسیدگی هستند ولی به طور کلی سیالاتی که در خودرو وجود دارند نیاز به توجه ویژه تری دارند و باید برای تعویض آن ها برنامه ریزی کرد و در بهترین و مناسب ترین زمان برای تعویض آن اقدام کرد.

مزایا تعویض به موقع روغن گیربکس:

  • جعبه دنده یا گیربکس و اجزای داخلی آن عملکرد بهتر و خوبی خواهند داشت.
  • قطعات داخل گیربکس عمر مفید بیشتری خواهند داشت.
  • حرارت گیربکس در حد پایینی باقی میماند و همین امر از آسیب رسیدن به آن جلوگیری میکند.
  • از ایجاد سر و صدای قطعات داخلی گیربکس جلوگیری میکند.

اگر برای ورود به بازار کار تعمیر گیربکس خودرو به دنبال بهترین آموزشگاه تعمیرات گیربکس هستید و می خواهید پس از پایان آموزش در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید، به صفحه آموزش تعمیر گیربکس خودرو مراجعه کنید.

ممکن است شما هم جز رانندگانی باشید که تصور کنید خرید روغن گیربکس باکیفیت گران میتواند به عملکرد بهتر ماشین تان منجر شود، در واقع تصور شما کاملا درست است اما باید دقت داشته باشید که شما باید در زمان مناسب برای تعویض این روغن باکیفیت گران نیز اقدام کنید و تصور نکنید تنها با یک بار هزینه کردن برای این مورد کار تمام است وو میتوانید عملکرد خوب ماشین تان را برای همیشه تضمین کنید.

حتی اگر شما هزینه زیادی برای خرید باکیفیت ترین و مرغوب ترین روغن گیربکس هم بکنید باز هم نیاز به تعویض آن پیدا میکنید و باید در زمان مناسب آن را تعویض نمایید.

یکی از خدماتی کع در اتوصافکار ارائه میشود صافکاری با استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات و با مناسب ترین قیمت در مناطق مختلف تهران میباشد. شما میتوانید برای دریافت خدمات صافکاری و نقاشی به صفحه زیر مراجعه کنید و یا با همکاران ما تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

مقاله پیشنهادی: علت روغن سوزی ماشین

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

روغنی که در گیربکس وجود دارد بعد از گذشت مدت زمانی در اثر فرسایش و حرارت موجود در گیربکس خاصیت خود را از دست میدهد و کارایی گذشته را نخواهد داشت. به همین دلیل برای جلوگیری از تغییر خواص فیزیکی روغن گیربکس باید در زمان مناسب برای تعویض آن اقدام کرد و آن را با یک روغن باکیفیت و مرغوب تعویض نمود.

معمولا در این مواقع برای ماشین های کم کارکرد بازه زمانی تعریف میکنند و برای خودرو هایی با عملکرد نرمال و معمولی بر اساس میزان مسافت طی شده این زمان تعویض روغن گیربکس تعیین میشود.

گیربکس در دو نوع دستی و اتوماتیک در بازار موجود میباشند که گیربکس های دستی حساسیت کمتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک برای تعویض روغن گیربکس دارند و شما میتوانید دیر تر از روغن گیربکس های اتوماتیک آن ها را تعویض نمایید.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دستی خودرو طی شدن مسافت 80/000 الی 100/000 کیلومتر میباشد و شما برای آن که از خرابی و از دست رفتن عملکرد مناسب گیربکس جلوگیری کنید بهتر است در این زمان روغن گیربکس ماشین تان را تعویض کنید.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک برای فواصل زمانی مختلف تعریف شده است و روغن گیربکس های شرکت های مختلفی نیاز است در مدت زمان های متفاوتی تعویض گردند.

در گیربکس های اتوماتیک کیفیت روغن اهمیت بسیار بالایی دارد و اگر میخواهیدماشین تان طول عمر مفید بیشتری داشته باشد بهتر است از بهترین و مرغوب ترین روغن گیربکس استفاده کنید.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر 50/000 الی 60/000 کیلومتر میباشد و توصیه میشود در این زمان تمام روغن گیربکس را تعویض نمایید.

اگر میخواهید در گیربکس های اتوماتیک از مشکلات جعبه دنده پیشگیری کنید توصیه میشود هر 30/000 کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس اقدام کنید.

یکی از نکاتی که لازم میدانیم در این قسمت به شما اطلاع دهیم این است که در بعضی از منابع خخارجی ذکر شده است هر 100/000 الی 150/000 کیلومتر کل روغن گیربکس را تخلیه کرده و روغن گیربکس اورجینال در آن قرار دهید.

با توجه به آن که در این بازه مسافتی روغن گیربکس فرسوده میشود و خاصیت خود را از دست میدهد پیشنهاد این است که حتما با روغن اوجینال و باکیفیت تعویض صورت گیرد.

مقاله پیشنهادی : علت گاز نخوردن ماشین

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس
بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس ماشین صفر

یکی از مزایایی که ماشین صفر دارد این است که شما دقیقا میدانید برای تعویض روغن گیربکس آن چه زمانی باید اقدام کنید و مطمئن هستید از قبل روغن گیربکس باکیفیت در آن استفاده شده است.

زمان تعویض روغن گیربکس ماشین صفر بین 80/000 الی 100/000 میباشد و شما باید در این زمان یک روغن باکیفیت و مرغوب را به عنوان اولین روغن گیربکس تعویضی استفاده نمایید.

مقاله پیشنهادی : ایرادات ساینا

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس 206

ماشین 206 از ماشین هایی میباشد که باید در زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس اقدام کرد تا این ماشین همچنان کارایی خوبی داشته باشد و بتوانید مانند روز اول از آن استفاده کنید. بهترین زمان تعویض روغن گیربکس 206 مسافت 80/000 الی 100/000 میباشد.

البته دقت داشته باشید صرفا تعویض روغن گیربکس تضمین کننده کارایی خوب خودرو نخواهد بود و شما باید آن را با یک روغن مرغوب و باکیفیت تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس 206
بهترین زمان تعویض روغن گیربکس 206

زمان تعویض روغن گیربکس سمند ef7

سمند از جمله ماشین هایی است که حتی اگر تا 100/000 کیلومتر هم برای تعویض روغن گیربکس اقدام نکنید مشکل خاصی در آن ایجاد نمیشود. البته همیشه کارشناسان توصیه میکنند حتی قبل از آن که موعد تعویض روغن گیربکس برسد برای تعویض آن اقدام کنید و شما هم بهتر است برای کارکرد بهتر ماشین تان همین کار را انجام دهید.

شما باید قبل از آن که ماشین تان به 100/000 کیلومتر برسد برای زمان تعویض روغن گیربکس سمند ef7 اقدام کنید. اگر نمیدانید بهترین روغن گیربکس برای ماشین تان چیست و بهترین مرکزی که در این حوزه شما را کمک کند کجاست میتواتنید با همکاران ما تماس بگیرید تا معتبرترین و نزدیک ترین مرکز را به شما معرفی کنند.

زمان تعویض روغن گیربکس برلیانس h330

حجم موتور برلیانس 16 سوپاپ و 1.5 لیتر میباشد و برای این ماشین شما باید روغن گیربکس 1500 سی سی را به میزان 4.9 لیتر خریداری نمایید.

در صورتی که از دستگاه ساکشن برای تعویض روغن گیربکس خود استفاده میکنید باید 6 لیتر روغن خریداری نمایید.

به طور کلی زمان تعویض روغن گیربکس برلیانس h330 باتوجه به منطقه مسکونی بستگی دارد و در صورتی که در منطقه پرترافیک سکونت دارید باید زودتر از 40/000 کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس ماشین اقدام کنید اما به طور کلی 40/000 کیلومتر زمان میانگین برای تعویض روغن میباشد.

زمان تعویض روغن گیربکس بسترن b30

اگر شما هم صاحب بسترن هستید و میخواهید در زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس آن اقدام کنید باید به شما بگوییم مناسب ترین زمان تعویض روغن گیربکس بسترن b30 برای 40/000 کیلومتر میباشد.

البته اگر در منطقه پرترافیک سکونت دارید شما باید در زمانی زودتر از 40/000 کیلومتر برای تعویض روغن اقدام کنید تا خودرو شما کارایی اول را داشته باشد.

زمان تعویض روغن گیربکس سانتافه

باتوجه به آن که سانتافه دارای گیربکس اتوماتیک میباشد شما باید در مسافت کمتری برای تعویض روغن گیربکس آن اقدام کنید. بهترین زومان تعویض روغن گیربکس سانتافه 30 الی 60 هزار کیلومتر میباشد و برای آن که ماشین تان برای مدت طولانی تری کارکرد بهتری داشته باشد بهترین کار این است که از روغن گیربکس های اورجینال برای این کار استفاده کنید.

زمان تعویض روغن گیربکس تویوتا یاریس

تویوتا از جمله ماشین هایی میباشد که گیربکس آن بسیار حساس میباشد و شما باید در زمان مناسب و تعیین شده برای تعویض روغن آن اقدام کنید. بهترین زمان تعویض روغن گیربکس تویوتا یاریس مسافت 30/000 الی 60/000 کیلومتر میباشد.

برای یافتن بهترین و نزدیک ترین مرکزی که این خدمات تعویض روغن گیربکس را به شما ارائه دهند میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید و لیست مراکز معتبر و تخصصی را دریافت کنید.

مقاله پیشنهادی: علت استارت نخوردن خودرو

زمان تعویض روغن گیربکس تیبا

تیبا از جمله ماشین های رایج در خیابان های ایران میباشد که گیربکس آن دستی میباشد و شما میتوانید از 100/000 الی 120/000 برای تعویض روغن گیربکس آن اقدام کنید.

شاید تصور کنید چون تیبا گیربکس دستی دارد اگر از روغن بی کیفیت و ارزان هم استفاده کنید مشکلی ایجاد نمیشود اما شما بهتر است از روغن های باکیفیت و قیمت مناسب برای ماشین تان استفاده کنید تا متوجه عملکرد بهتر آن نسبت به زمانی که از روغن های بی کیفیت استفاده میکنید شوید.

استفاده از روغن های مرغوب سبب میشود عمر مفید قطعات ماشین بیشتر شود و شما دیر تر نیاز به تعمیرگاه و پرداخت هزینه های گزاف برای تعمیرقطعات مختلف پیدا کنید.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ال 90

همان طور که گفته شد روغن گیربکس های اتوماتیک باید در مسافت های کمتری تعویض شود و شما باید هر 30 الی 60 هزار کیلومتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

اگر میخواهید برند های معتبر روغن گیربکس برای ماشین تان را پیدا کنید میتوانید با همکاران ما در اتوصافکار تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

زمان تعویض روغن گیربکس موتور سیکلت

زمان تعویض روغن گیربکس موتور سیکلت به نوع روغن استفاده شده و مسافت طی شده توسط موتور بستگی دارد و شما باید بر اساس دفترچه راهنما موتور سیکلت برای تعویض روغن آن اقدام کنید.

اگر شما برای موتور سیکلت تان از روغن های معمولی استفاده میکنید باید هر 3/000 الی 4/000 کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس آن اقدام کنید. البته گاهی ممکن است به این میزان کیلومتر نرسید که در این زمان بهترین کار این است که حداقل سالی دو بار برای تعویض روغن آن اقدام کنید.

اگر از روغن مصنوعی استفاده میکنید باید هر 8/000 الی 12/000 کیلومتر یک بار برای تعویض آن اقدام کنید و یا حداقل سالی یک بار روغن را تعویض نمایید.

برای روغن های ترکیبی که در موتور سیکلت استفاده میشود شما میتوانید هر 6/000 الی 7/000 یا حداقل سالی یک بار برای تعویض روغن اقدام نمایید.

مقاله پیشنهادی: زشت ترین ماشین دنیا

زمان تعویض روغن گیربکس موتور سیکلت
زمان تعویض روغن گیربکس موتور سیکلت

نشانه تعویض روغن گیربکس

یکی از سوالاتی که در مورد زمان تعویض روغن گیربکس مطرح میشود این است که از کجا متوجه شویم روغن گیربکس نیاز به تعویض دارد و برای تعویض روغن گیربکس اقدام کنیم.

برای آن که بتوانید به صورت درست از خودرو خود نگهداری کنید باید نشانه های کارکرد آن را مهم تلقی کنید تا بتواید متوجه خرابی های زود هنگام آن شده و جلو وارد شدن آسیب بیشتر را به ماشین تان بگیرید.

زمانی که شما تعویض روغن گیربکس را انجام میدهید روی بدنه این روغن گیربکس اطلاعاتی از جمله زمان لازم برای تعویض دوباره را درج کرده است که میتوانید در جریا زمان تعویض واسکازین خودرو و یا موتور سیکلت خود قرار بگیرید.

شما باید برای زمان تعویض واسکازین این مورد را در نظر داشته باشید که زمانی که در قوطی روغن گیربکس درج میشود معمولا دیر تر از زمان معمول میباشد و شما باید زودتر از زمان درج شده برای تعویض زمان تعویض واسکازین خودرو خود اقدام کنید.

دیگر نشانه های زمان تعویض روغن گیربکس عبارت است از:

  • زمانی که تعویض دنده سخت شده باشد باید روغن گیربکس را بررسی کنید زیرا ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.
  • در رفتن دنده از دیگر نشانه های تعویض روغن گیربکس ماشین میباشد.
  • با روشن کردن ماشین نمیتوانید با آن حرکت داشته باشید و صدای قرچ قروچ از زیر ماشین به گوش تان میرسد.

نحوه سنجش سطح روغن گیربکس

برای آن که بتوانید روغن گیربکس را در زمان مناسب تعویض کنید باید میزان روغن گیربکس را بسنجید و در صورتی که نیاز به تعویض داشت برای این منظور اقدام کنید.

در این قسمت آزمایشی را برای تست میزان روغن گیربکس برای شما عزیزان مطرح کرده ایم. مراحل تست به صورت زیر است:

  • بعد از روشن کردن خودرو زمانی را منتظر بمانید.
  • گیج روغن گیربکس را از مخزن آن بیرون بیاورید.
  • با استفاده از یک دستمال این گیج را تمیز کنید.
  • بار دیگر گیج را در مخزن ببرید و آن را بیرون آورید.
  • خطی که روی گیج قرار گرفته را بررسی کنید که آیا روغن کم شده یا نه.
  • در صورتی که میزان روغن از حد معمول خط گیج کمتر شده باشد باید برای تعویض روغن گیربکس اقدام کنید.

سنجش سطح روغن در گیربکس دستی

برای سنجش سطح روغن در گیربکس دستی شما هم میتوانید از میله ای که سنجش روی آن درج شده است و در مخزن روغن گیربکس وجود دارد استفاده کنید و در صورتی این میله سنجش شده در مخزن روغن گیربکس وجود نداشت میتوانید با ابزار های دیگری سنجش را انجام دهید.

سنجش سطح روغن در گیربکس اتوماتیک

سنجش سطح روغن در گیربکس اتوماتیک با استفاده از میله های دیپ استیک یا میله های نشانگر انجام میشود. این میله ها به عنوان یک شاخص عمل میکنند و زمانی که شما این میله را بیرون میکشید باید ماشین روشن و در حالت پارک باشد.

مشکلات عدم تعویض روغن گیربکس

در صورتی که شما روغن گیربکس ماشین تان را در زمان مناسب تعویض نکرده باشید امکان بروز مشکل برای ماشین تان وجود دارد که این مشکلات میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • آسیب به چرخ دنده ها و یاتاقان ماشین
  • لرزش خودرو و افزایش دور موتور ماشین
  • سخت عوض شدن دنده ها
  • سر و صدا در زمانی که ماشین در حالت خلاص است
  • افزایش دما روغن گیربکس و استشمام بوی سوختگی از ماشین
  • عوض شدن دنده ها به صورت شدید و دنده به دنده در ماشین های اتومات

سوالات متداول

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس ماشین چه زمانی است؟

باتوجه به آن که گیربکس دستی و یا اتوماتیک باشد زمان تعویض روغن گیربکس متفاوت خواهد بود. به طور کلی برای ماشین های مختلف ذکر شده در مقاله این زمان متفاوت است و بهتر است بین مسافت 80 هزار کیلومتر الی 100هزار کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس اقدام کنید.

اهمیت تعویض روغن گیربکس در چیست؟

اگر روغن گیربکس در زمان مناسبی تعویض نشود قطعات داخل گیربکس اصطکاک ایجاد میشود و این قطعات عملکرد مناسبی نخواهند داشت. تعویض به موقع روغن گیربکس به افزایش عمر مفید قطعات ماشین منجر میشود.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید