پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
علائم خرابی استپر موتور | نحوه شستن و تعویض استپر موتور

علائم خرابی استپر موتور

استپر موتور یکی از مهم ترین قطعات خودرو می باشد که میتواند دور آرام موتور را مدیریت و تنظیم کند که اگر در صورت خرابی به موقع تعمیر نشود می تواند به دیگر قسمت های موتور آسیب برساند‌ و خسارت های جبران ناپذیری برای شما داشته باشد. در این مقاله به طور کامل علت خرابی مکرر استپر موتور، نشانه های خرابی استپر موتور و رفع مشکل استپر موتور را توضیح داده ایم.

در صورتی که استپر موتور خودرو شما خراب شده و میخواهید به بهترین و نزدیک ترین تعمیرگاه خودرو در منطقه مورد نظر خود مراجعه کنید میتونید به صفحه تعمیرگاه ماشین مراجعه کرده و لیست معتبرترین تعمیرگاه های مناطق مختلف تهران را دریافت کنید.

استپر موتور چیست

یکی از قطعات مهم خودرو که میتواند دور آرام موتور را کنترل و مدیریت کند استپر موتور میباشد. استپر موتور به انگلیسی idle control valve میباشد که معمولا این قطعه در بیشتر ماشین ها در یک نوع و مدل میباشد. به همین دلیل شما میتوانید علائم خرابی استپر موتور ماشین را در هر مدل ماشینی در این مقاله بررسی کنید.

نام دیگر استپر موتور سوپاپ کنترل هوا میباشد که در قسمت ورودی خودرو نصب میشود و این قطعه با المان کنترل موتور قابل تنظیم میباشد و میتواند دور آرام موتور را بر اساس فاکتور هایی مانند دمای موتور و بار سیستم الکتریکی تنظیم کند.

اگر به دنبال بهترین آموزش تعمیر موتور خودرو هستید که شما را تبدیل به یک متخصص کند، به شما پیشنهاد می کنیم دوره های آموزش تعمیر موتور خودرو اتوصافکار را از دست ندهید.

علائم خرابی استپر موتور

زمانی که استپر خراب شود می تواند اختلالاتی را در خودروی شما به وجود آورد و حتی ممکن است آسیبی جدی به دیگر قسمت های موتور برساند‌. شاید این سوال خیلی از رانندگان باشد که خرابی استپر موتور چه علائمی دارد و یا اینکه مهمترین علامت خرابی استپر موتور چیست که در ادامه مقاله به طور کامل به بررسی علائم خرابی استپر موتور خودرو می پردازیم.

  • دور آرام نامنظم موتور

دور آرام نامنظم یکی از نشانه های خرابی استپر موتور می باشد. همانطور که گفتیم استپر وظیفه مدیریت و تنظیم دور آرام موتور را بر عهده دارد و به عبارتی می توان گفت که برای این کار برنامه ریزی شده است و میتواند در سرعت ثابت دور موتور را تنظیم کند.
اگر به هر دلیلی استپر خراب شود، زمانی که موتور در حالت درجا کار می‌کند به طور نامتداول سرعت دور آرام بالا پایین می‌شود. اما در بعضی مواقع ممکن است متفاوت باشد یعنی با سرعت بالا برود و یکدفعه پایین بیاید و در فاصله های تعیین شده این روند ادامه پیدا کند.

  • روشن شدن چراغ چک موتور

از دیگر علائم خرابی استپر موتور، روشن شدن چراغ چک موتور می باشد. زمانی که ماژول کنترل موتور متوجه مشکلی در استپر شود، اقدام به روشن کردن چراغ چک موتور می‌کند تا راننده را متوجه این موضوع کند که مشکلی پیش آمده است.
از آنجایی که روشن شدن چراغ چک خودرو به عوامل زیادی بستگی است، برای تشخیص دلیل اصلی باید کد مربوطه بررسی و اسکن رایانه انجام شود. اگر نتیجه نمایش کد P0505 در اسکنر باشد یعنی در استپر مشکلی وجود دارد.

دلایل مختلفی برای روشن شدن چراغ چک وجود دارد، اگر نمیدانید به چه علت چراغ چک خودرو روشن میشود حتما مقاله علت روشن شدن چراغ چک ماشین را مطالعه کنید.

  • خاموش شدن خودبه خودی موتور

خاموش شدن موتور یکی از مهمترین علائم خرابی استپر موتور محسوب می شود. در مواقعی که خرابی استپر به درجه آخر برسد، موتور خاموش می شود و باعث می شود که خودرو نتواند در حالت درجا هوای مورد نیاز خود را بدست آورد، در نتیجه وقتی که موتور در حالت درجا کار می‌کند خاموش می‌شود. در بعضی مواقع هم ممکن است در حالت درجا کار نکند و هنگام روشن شدن سریع خاموش شود.

  • دور آرام ناهنجار و سخت

در حالت سالم بودن استپر موتور، ماشین در هنگام درجا باید کارکرد کاملا نرم و روانی داشته باشد. اما هنگامی که استپر خراب باشد عملکرد موتور در حالت درجا بسیار سخت و دچار لرزش های شدید می شود؛ چرا که در حالت درجا موتور هوای کمتری بدست می آورد و در نهایت شما با تکان های شدید ماشین روبرو می شوید.

  • خاموش شدن موتور در هنگام بار اضافی

همانطور که گفتیم خرابی استپر باعث خاموش شدن خود به خودی ماشین در حالت درجا می شود. اما گاهی هم این خاموشی می تواند دلایل دیگری از جمله بار اضافی روی موتورداشته باشد.

به طور مثال، در هنگام خراب شدن استپر‌ موتور اگر شما بخاری یا کولر ماشین را روشن نمایید موتور سریع از کار می افتد. در این شرایط شاید احساس کنید که فرمان خودرو به یک سمت کشیده می‌شود که این مورد هم می تواند یکی دیگر از علائم خرابی استپر موتور باشد.

یکی از خدماتی که دراتوصافکار به شما عزیزان ارائه میشود صافکاری و نقاشی میباشد. شما میتوانید برای دریافت خدمات صافکاری با ارزان ترین قیمت و با استفاده از بهترین تجهیزات به صفحه صافکاری مراجعه کنید و لیست بهترین صافکاری های تهران را دریافت کنید.

علت خرابی استپر ماشین

به طور کلی میتوان گفت در صورتی که انژکتور ماشین کثیف باشد و روی آن رسوبات و کربن وجود داشته باشد استپر خودرو در حسن کارکردن با اختلال رو به رو میشود و شما باید برای تعمیر آن اقدام کنید.

از دیگر دلایل خرابی استپر ماشین میتوان به خرابی شمع های ماشین و مسدود شدن فیلتر های هوا اشاره کرد. بر اساس بررسی های انجام شده بیشترین علت خرابی استپر ماشین وجود آلودگی و رسوبات در انژکتور میباشد. اما در صورتی که استپر خودرو شما مدام خراب میشود شما میتوانید دلایل آن را در موارد زیر بررسی کنید.

علت خرابی مکرر استپر موتور

خراب شدن مکرر استپر موتور در بازده های زمانی کم می تواند دغدغه ی بسیاری از رانندگان باشد. تمیز نکردن استپر موتور می تواند یکی از علت خرابی مکرر استپر موتور باشد.

استپر موتور از یک قطعه ی پلاستیکی الکترونیکی تشکیل شده است که بخار روغن و آلودگی هوا باعث کثیف شدن و جرم گرفتن آن می شود. استپر موتور باید هر 40000 کیلومتر باز شود و با اسپری مخصوص تمیز شود. زیرا که عدم تمیز کردن بموقع آن باعث می شود استپر کثیف باقی بماند و در نتیجه عملکرد درستی نداشته باشد.

البته توجه داشته باشید که این کار باید توسط یک فرد متخصص انجام شود. در ادامه به مهم ترین علت خرابی مکرر استپر موتور خواهی پرداخت.

استپر موتور می تواند به دلایل زیر دچار خرابی یا عملکرد نادرست شود :

  • کیفیت ساخت پایین
  • وجود مشکل در نرم افزار ECU
  • بی توجهی در استارت زنی و سریع استارت زدن
  • کثیف بودن یا تمیزی بیش از حد

رفع مشکل استپر موتور

یکی از کار هایی که رانندگان انجام میدهند این است که با وجود خراب بودت استپر موتور خودرو همچنان رانندگی میکنند و تعمیر آن را به تاخیر میندازند. در این شرایط ممکن است آسیب جبران ناپذیری به خودرو وارد شود و سبب شود هزینه بیشتری برای تعیمر سایر قسمت های ماشین روی دست شما بگذارد.

شاید از اطرافیان این جمله را شنیده باشید که اگر ماشین در حالت درجا کار نکند هم مشکلی پیش نمی آید و لزومی هم ندارد که استپر عوض شود. اما بهتر است به این نکته توجه کنید که ایا در روزهای سردی که ماشین نیاز دارد بعد از استارت خوردن کمی گرم شود چکار باید کرد؟ آیا پشت چراغ قرمز می توان ماشین را خاموش کرد؟ شما باید همه این نکات را در نظر بگیرید.

باید بدانید که تعمیر استپر موتور هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت و شما می توانید با یک تمیز کردن ساده این مشکل را تا حدودی حل کنید.
در صورتی که خرابی استپر موتور ماشین بیش از حد باشد و شما چاره ای جز تعویض آن نداشته باشید، هزینه اش در مقایسه با هزینه آسیب هایی که بعدا می تواند در اثر عدم تعمیر یا تعویض به وجود آورد نخواهد بود.

بالا رفتن آمپر ماشین یکی از مشکلات رایجی است که اکثر رانندگان خودرو با آن مواجه هستند. اگر این موضوع یکی از دغدغه های شماست و شما هم به دنبال حل این مشکل هستید می توانید با مراجعه به صفحه علت بالا رفتن آمپر ماشین این نگرانی را برطرف کنید.

رفع مشکل استپر موتور
رفع مشکل استپر موتور

نحوه تعویض استپر

اگر اطلاعات و مهارت کافی در این زمینه دارید می توانید به راحتی خودتان این کار را انجام دهید و از هزینه های اضافی جلوگیری کنید. در ادامه نحوه تعویض استپر را به شما عزیزان توضیح داده ایم.

مرحله اول تعویض استپر

در ابتدا باید استپر را پیدا کنید که بسیار راحت است. استپر روی دریچه گاز یا منیفولد ورودی قرار گرفته است.

مرحله دوم تعویض استپر

در این مرحله باید باطری را جدا کنید. هر زمان که با اجزای الکتریکی خورد سروکار دارید اولین کارتان جدا کردن باطری باشد. اگر به هر دلیلی فراموش کنید بار الکتریکی ساکن ایجاد می شود و می تواند به قطعات دیگر هم آسیب وارد کند.

مرحله سوم تعویض استپر

باید موانعی که در اطراف استپر وجود دارد را بردارید. البته این مرحله بستگی به مدل خودروی شما دارد. ممکن است خودروی شما به این مرحله نیاز نداشته باشد. بررسی کنید که آیا استپر قابل دسترسی است یا پوششی دارد اگر نداشت می‌توانید استپر را ببندید.

مرحله چهارم تعویض استپر
سنسور را جدا کنید. شما باید اتصال الکتریکی که در پشت استپر وجود دارد را با دست جدا کنید، فقط باید مواظب باشید که به قطعه دیگر آسیب نرسانید زیرا در بعضی مواقع جدا کردن آن مشکل است.

مرحله پنجم تعویض استپر

حالا نوبت به پیچ ها می رسد، شما باید دو پیچی که محکم بسته شده است را باز کنید و استپر را به آرامی بیرون بیاورید.

مرحله ششم تعویض استپر
استپر جدید را بعد از اینکه با اسپری پاک کننده تمیز کردید نصب کنید. فقط دقت کنید که در هنگام نصب سوراخ پیج ها در یک ردیف قرار داشته باشند. دوباره پیچ ها را محکم ببندید و اتصال الکتریکی را وصل کنید.

مرحله هفتم تعویض استپر
حتما دقت کنید که هر چیزی را که برداشته اید دوباره در سر جای درستشان قرار دهید.

مرحله هشتم تعویض استپر
باطری را مجددا وصل کنید. وقتی باطری جدا می‌شود، چراغ کنترل موتور هم ریست می شود. وقتی دوباره باطری را وصل می‌کنید مطمئن شوید که همه چیز درست باشد.

تعمیر استپر موتور

در ابتدا شما باید بررسی کنید که آیا ماشینتان گاز می خورد یا نه که این حالت زمانی رخ می دهد که ماشین شما در حالت ثابت روشن ایستاده اما آمپر آن بالا و پایین می رود. در این شرایط باید ماشین را خاموش کرده، کاپوت را بالا زده و خودتان دست بکار شوید.

در ابتدا برای تعمیر استپر موتور باید با استفاده از ضامنی که قرار گرفته سوکت برق استپر را باز کنید و در مرحله بعد شلنگی که به استپر وصل است را باز کنید.

در این مرحله باید با استفاده از پیچ گوشتی 4سو پیچ هایی که به استپر متصل هستند را باز کنید و کنار بگذارید. استپر را با کمی فشار بیرون بیاورید. استپر را با اسپری مخصوص کاملا تمیز کرده و سپس در سر جای خود قرار دهید و پیچ های آن را محکم ببندید.

به این نکته دقت داشته باشید که نبایدبه محض تعمیر کردن ماشین روشن شود. ابتدا سوئیچ ماشین را چندین بار باز و بسته کنید و سپس ماشین را روشن کنید. در نهایت اگر مشکل رفع نشد حتما به یک تعمیرگاه خوب مراجعه کنید.

اگر به دنبال خاص ترین رنگ های خودرو هستید و میخواهید با کد رنگ های منحصر به فرد برای ماشین آشنا شوید و همینطور برای اطلاع از هزینه ها حتما به صفحه هزینه رنگ کامل خودرو مراجعه کنید.

تعمیر استپر موتور
تعمیر استپر موتور

معایب حذف استپر موتور

تجمع و انباشته شدن رسوبات کربن یا سوخت در استپر می تواند یکی از علت خرابی مکرر استپر موتور باشد. از طرفی دیگر بعضی افراد بر اینعقیده اند که حذف استپر موتور می‌تواند در شتاب و راندمان اتومبیل بسیار موثر باشد که کاملا اشتباه است. شما می توانید با یک تمیز کردن ساده این مشکل را تا حدودی برطرف کنید، پس بنابراین فکر حذف استپر موتور را از سرتان خارج کنید.

از آن جایی که استپر موتور از چرخ دنده پلاستیکی کوچک و حساس درست شده، باز و بست کردن آن ممکن است باعث خرابی یا عملکرد نادرست آن می شود. البته نگران این موضوع نباشید چرا که ما در ادامه نحوه تمیز کردن اصولی استپر موتور را به شما عزیزان آموزش داده ایم.

  • در ابتدا مجرای ورودی هوا را از دریچه گاز مجزا کنید.
  • استارت بزنید و بعد دور موتور را به ۱۰۰ و ۱۵۰۰ برسانید ودر این حالت نگه دارید.
  • پاک کننده را روی دریچه گاز اسپری کنید تا هوا به راحتی بتواند از ورودی جریان پیدا کند.
  • موتور را خاموش کنید و صبر کنید تمیز کننده همه مسیر ها را به طور کامل پاکسازی کند.
  • حدود سه دقیقه صبر کنید.
  • بعد از گذشت سه دقیقه دوباره استارت بزنید و دور موتور را به ۱۰۰ و بعد از آن به ۱۵۰۰ برسانید و همانطور نگه دارید.
  • مجددا مراحل تمیز کاری را انجام دهید.
  • در این مرحله موتور را متوقف کنید و مجرای ورودی هوا را به دریچه گاز متصل کنید.
  • موتور را روشن کنید و به ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ دور در دقیقه برسانید و تا وقتی که دود سفید از اگزوز خارج شود نگه دارید.

اگر بعد از انجام دادن همه ی این مراحل مشکل به طور کامل برطرف نشد باید استپر را عوض کنید.

اگر می خواهید مشکل گاز نخوردن ماشین تان را در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه بر طرف کنید و دانش و مهارت کافی در این زمینه را ندارید می توانید به صفحه علت گاز نخوردن ماشین مراجعه کنید.

علائم خرابی استپر موتور 405

همانطور که گفتیم استپر موتور ماشین از جمله قطعات مهم خودرو است که وظیفه آن مدیریت و تنظیم دور آرام موتوراست. حال اگر استپر دچار خرابی یا ایراد فنی شود قطعا عملکرد درستی نخواهد داشت و عدم رسیدگی به موقع می تواند آسیب جدی به دیگر قطعات خودرو شما وارد کند.

اما باید توجه داشته باشید که این کار را باید به یک تعمیرگاه حرفه ای بسپارید که در این زمینه سال ها تجربه دارد و می تواند مشکل خودرو شما را با ضمانت و قیمت مناسب حل کند. در ادامه نشانه های خرابی استپر موتور 405را توضیح داده ایم.

  • وقتی موتور گرم می‌شود و دور موتور تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه بالا می رود.
  • نوسان دور موتور در حالت درجا کار کردن که اکثرا با لرزش همراه است.
  • کاهش شتاب خودرو در حالت گاز دادن
  • متوقف شدن خودرو در هنگام رها کردن پدال گاز
  • گیر کردن گاز و گاز نخوردن ماشین
  • استارت نخوردن خودرو در فصول سرد

اگر به دنبال حل مشکل روغن سوزی خودرو خود هستید و می خواهید به دنبال معتبرترین و نزدیک ترین تعمیرگاه برای رفع ایراد بروید میتوانید به صفحه علت روغن سوزی ماشین مراجعه کنید.

رگلاژ استپر موتور

این قطعه شباهت زیادی به ساسات در موتور های کاربراتوری دارد که وظیفه آن برقراری توازن بین گشتاور و بار موتور است تا در دور آرام سرعت ثابت به وجود بیاورد. البته باید قطعات دیگری مانند سنسور دور آرام وجود داشته باشد.

بسیاری از ایراد های فنی که در این قطعه وجود دارد، در هنگام عملکرد موتور در دور آرام نمایش داده می شود که معمولا نوسان این قطعه باعث نوسان دور موتور در دور آرام می شود.

وقتی که شما به تعمیرگاه مراجعه می کنید معمولا در ابتدا جهت برطرف کردن مشکل اقدانم به تمیز کردن استپر می‌کنند که این تا حدودی مشکل را بر طرف می کند.

یکی دیگر از وظیفه این قطعه این است که هنگامی‌ که شما کولر خودرو را روشن می کنید یک بار اضافی روی موتور وارد کرده اید و موتور به یک باره از دور خود افت کرده و هر لحظه امکان خاموش شدن دارد.

رگلاژ استپر موتور
رگلاژ استپر موتور

آیا استپر موتور در شتاب خودرو تاثیر دارد

شتاب بالای خودرو یکی از دلایلی است که می تواند در هنگام رانندگی برای رانندگان جذاب و لذت بخش باشد. اما برعکس کاهش شتاب خودرو می تواند رانندگی را برای راننده خسته کننده و زجر آور کند.

دلایل زیادی می توانند باعث کاهش شتاب خودرو شوند که فرسوده شدن قطعات موتور در قسمت های مختلف می تواند یکی از مهم ترین عوامل باشد. اما در ادامه 8 دلیل دیگری که باعث کاهش شتاب خودرو می شوند را خواهیم گفت.

  1. کثیفی فیلتر هوا
  2. شمع و وایر خراب
  3. کثیف شدن سوزن انژکتور و سیستم پاشش سوخت
  4. وجود ناهنجاری در مسیر اگزوز
  5. خرابی استپر خودرو
  6. شل شدن سیم گاز
  7. وجود اشکال در سنسور اکسیژن
  8. عدم تنظیم صحیح تسمه تایم

اگر شتاب ماشین شما هم کم شده و به دنبال روش هایی برای زیاد شدن شتاب ماشین تان هستید میتوانید مقاله جامع افزایش شتاب ماشین را مطالعه کنید و با راهکار های گفته شده شتاب ماشین تان را به حداکثر برسانید.

جمع بندی

موتور خودرو بسیار مهم است و خرابی هر یک از قطعه ها مانند استپر موتور می تواند به دیگر قطعه ها آسیب وارد کند. در این مقاله به طور کامل علائم خرابی استپر موتور خودرو را به همراه نحوه شستن و تعویض استپر و علت خرابی مکرر استپر موتور را توضیح داده ایم. اگر سوالی در هر بخش از این مقاله دارید و به طور کلی استپر موتور ماشین دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

علائم خرابی استپر موتور چیست؟

خرابی استپر موتور می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که دور آرام نامنظم، روشن شدن چراغ چک موتور، خاموش شدن خودبه خودی موتور، خاموش شدن موتور در هنگام بار اضافی می توانند از مهم ترین علائم خرابی استپر موتور باشند.

آیا استپر موتور در شتاب خودرو تاثیر دارد؟

فرسوده شدن قطعات موتور در قسمت های مختلف و همینطور عواملی مانند کثیف شدن فیلتر هوا، وجود ناهنجاری در مسیر اگزوز، شل شدن سیم گاز و خرابی استپر خودرو می توانند در کاهش شتاب خودرو موثر باشند.

مقالات اخیر

گفتگو کنید

2 نظر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید