پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
علت روغن سوزی ماشین + نشانه و راهکار | هزینه روغن سوزی ماشین+عوارض

علت روغن سوزی ماشین

رانندگان روزانه با مشکلات متعددی از ماشین ها رو به رو هستند و برای آن که بتوانند هزینه تعمیرات ماشین خود را به حداقل برسانند نیاز است با این مشکلات رایج آشنایی داشه باشند تا بتوانند اقدامات درستی را به موقع انجام دهند. در این مقاله میخواهیم علت روغن سوزی ماشین را در شرایط مختلف و برای ماشین های متنوع بررسی کنیم. اگر سوالی در این مورد دارید که در مقاله به آن پاسخ داده نشده میتوانید در بخش دیدگاه ها بیان کنید تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخ شما را بدهند.

اگر مشکل روغن سوزی خودرو شما برطرف نشد و به دنبال معتبرترین و نزدیک ترین تعمیرگاه برای رفع ایراد بودید میتوانید به صفحه تعمیرگاه ماشین مراجعه کنید و لیست بهترین و تخصصی ترین تعمیرگاه های تهران را دریافت کنید.

روغن سوزی ماشین چیست

اولین سوالی که برای یافتن علت روغن سوزی ماشین مطرح میشود این است که اصلا روغن سوزی ماشین چیست و در این فرآیند چه اتفاقی میفتد؟

روغن سوزی یکی از اموری است که برای ماشین های قدیمی که برای سال ها کار کرده اند اتفاق میفتد و بیشتر میتوان این مورد را در ماشین های فرسوده با کارکرد زیاد مشاهده کرد.

روغن سوزی به زبان ساده سوختن روغن موتور ماشین میباشد. همان طور که میدانید در موتور برای کارکرد بهتر از روغن موتور استفاده و این روغن موتور باید در سطح معینی در مخزن وجود داشته باشد و در صورتی که سطح روغن موتور از مقدار تعیین شده پایین تر بیاید میتوان متوجه شد که ماشین روغن سوزی دارد.

درست است که گفته میشود روغن سوزی بیشتر در ماشین های قدیمی اتفاق میفتد اما این مورد ممکن است به هر دلیلی در ماشین های جدید نیز دیده شود.

وظیفه روغن موتور جریان میان بخش های مختلف موتور و جلوگیری از ایجاد اصطکاک میان آن ها میباشد و در صورتی که میزان روغن موتور کاهش یابد و یا به اندازه کافی نباشد عملکرد موتور ماشین و در نهایت کل خودرو مختل میشود.

ممکن است گاهی روغن موتور به همراه سوخت بسوزد و یا به هر طریقی به محفظه احتراق راه پیدا کند. در این حالت در اثر حرارت بالا روغن به همراه سوخت میسوزد و میزان آن کاهش میابد.

روغن سوزی ماشین چیست
روغن سوزی ماشین چیست

علائم و نشانه روغن سوزی ماشین

تا اینجای مقاله متوجه شدید روغن سوزی ماشین چیست و تحت چه فرآیندی روغن سوزی اتفاق میفتد اما سوالی که مطرح میشود این است که از کجا بفهمیم روغن سوزی اتفاق میفتد و ماشین ما روغن سوزی دارد؟ علائم و نشانه های روغن سوزی ماشین چیست؟

یکی از راحت ترین و رایج ترین روش هایی که میتواتنید متوجه روغن سوزی ماشین شوید خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو میباشد.

زمانی که دور موتور بالا میرود این دود آبی رنگ بیشتر میشود و از این مورد میتوانید متوجه شوید روغن سوزی ماشین بیشتر شده است.

اگر شما در حین رانندگی با دود آبی از اگزوز ماشین تان رو به رو شدید میتوانید این مورد را متوجه شوید که همراه با سوخت روغن موتور نیز میسوزد و همین امر باعث خروج دود آبی رنگ میشود.

در برخی از ماشین ها دود حاصل از سوختن روغن موتور جذب میشود و همین امر سبب میشود شما نتوانید متوجه سوختن روغن شوید و دوود آبی رنگ را مشاهده نکنید در این حالت میتوان نتیجه گرفت که فقط با دود آبی رنگ نباید سوختن روغن موتور را نتیجه گرفت و باید به دنبال راه های شناسایی دیگر نیز بود.

اصولی ترین روشی که شما میتوانید متوجه روغن سوزی ماشین شوید بررسی میزان روغن موتور میباشد. در صورتی که میزان روغن موتور مدام رو به کاهش باشد میتوان نتیجه گرفت ماشین روغن سوزی دارد.

یکی دیگر از نشانه های روغن سوزی ماشین وجود بوی ناخوشایند در موتور ماشین میباشد که این علامت به شما هشدار میدهد که ماشین در حال روغن سوزی میباشد.

شتاب کم خودرو و افت قدرت موتور ماشین از دیگر نشانه های روغن سوزی ماشین میباشد. اگر شما هم به دنبال بافتن راهی برای افزایش شتاب خودرو تان هستید میتوانید با مطالعه مقاله افزایش شتاب خودرو راهکار های کاربردی را برای بیشتر کردن شتاب خودرو تان امتحان کنید.

از دیگر علائم روغن سوزی ماشین چرب شدن سرشمع های ماشین میباشد. شما میتوانید زمانی که خودرو خاموش است سرشمع ها را بررسی کنید و در صورتی که آن ها چرب باشند میتوانید متوجه شویید که ماشین روغن سوزی دارد.

به طور کلی نشانه روغن سوزی ماشین را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دود آبی اگزوز در حیسن حرکت ماشین
  • ایجاد چربی در شمع های خودرو
  • کم شدن مداوم میزان روغن خودرو
  • چربی در دهانه اگزوز خودرو
  • بوی نامطبوع در موتور خودرو
  • کم شدن شتاب و قدرت موتور ماشین
علائم و نشانه روغن سوزی ماشین
علائم و نشانه روغن سوزی ماشین

علت روغن سوزی ماشین

سوالی که قطعا تا اینجای مقاله با شما همراه بوده است این بوده که علت روغن سوزی ماشین چیست و چرا ماشین به روغن سوزی میفتد؟

دلایل مختلفی برای روغن سوزی ماشین وجود دارد که در این قسمت علت روغن سوزی ماشین را به صورت فهرست وار به شما توضیح خواهیم داد.

  • شکستگی و آسیب در پیستون و رینگ ها
  • خرابی شاتون ها (در صورتی که نمیدانید شاتون چه قطعه ای در خودرو است و چه وظایفی به عهده دارد و علائم خراب شدن آن چیست پیشنهاد میکنیم مقاله شاتون زدن چیست را مطالعه کنید.)
  • شکستگی و آسیب در یاتاقان ها
  • خراب شدن کاسه نمد
  • خراب شدن واشر سرسیلندر
  • خراب شدن شیر pvc
  • سوختن روغن هیدرولیک و روغن گیربکس به وسیله موتور
  • خراب شدن لاستیک گیت
  • خورده شدن دیواره های سیلندر و پیستون

در ادامه بیشتر شما را با علت روغن سوزی ماشین با توضیحات جامع تر آشنا میکنیم.

علت روغن سوزی ماشین
علت روغن سوزی ماشین

نشتی روغن علت روغن سوزی ماشین

رایج ترین دلیل روغن سوزی خودرو نشتی روغن میباشد. به طور کلی از روغن موتور برای جلوگیری از اصطکاک و خنک کردن قطعات پیشرانه استفاده میشود و زمانی که روغن وارد موتور میشود میتواند حرارت ایجاد شده در آن را جذب کرده و موجب خنک شدن قطعات درگیر با موتور خودرو میشود.

زمانی که روغن موتور نشت پیدا میکند و میزان آن کاهش میابد خاصیت روان کردن قطعات و به طور کلی پاکیزگی و پاکسازی ر.وغن از دست میرود. در این حالت زمانی که روغن در ممعرض حرارت و گرما قرار میگیرد از آن بوی ناخوشایندی استشمام میشود و شما با باز کردن کاپوت ماشین متوجه این بو میشوید.

خرابی رینگ پیستون دلیل روغن سوزی خودرو

رینگ پیستون از قطعات مهم در ماشین میباشد که میزان روغن موتور را کنترل میکند و میتواند دیواره های سیلندر و پیشتون را روغن کاری کند.

در واقع رینگ پیستون میتواند زمینه ای را برای روان کردن سیلندر ها ایجاد کند و جلوی وارد شدن میزان زیاد روغن به قطعات مختلف ماشین را میگیرد.

در صورتی که این قطعه فرسایش یابد و یا آسیب دیدگی در آن ایجاد شود میزان روغن وارد شده به سیلندر ها کنترل نمیشود و میزان بیشتری به سیلندر ها روغن وارد میشود و این روغن ها با سوخت و هوا ترکیب شده و میسوزند و مشکل روغن سوزی خودرو اتفاق میفتد.

فرسوده شدن پیچ و مهره و واشر درب سوپاپ دلیل روغن سوزی موتور ماشین

سوپاپ خودرو وظیفه کنترل عملکرد بهینه خودرو را برعهده دارد و باعث کارکرد مطلوب خودرو میشود. زمانی که سوخت و هوا با هم ترکیب میشوند به وسیله دریچه ورودی سوپاپ ها وارد سیلندر ها میشوند.

در سوپاپ ها یک دریچه خروجی نیز وجود دارد که گاز های خروجی سیلندر ها از این دریچه ها خارج میشوندروغن موتور هم میتوانداز طریق محفظه احرتاق خارج شود و کار روغن کاری در قطعات مختلف خودرو را انجام دهد.

اگر روغن موتور خودرو فرسوده شده باشد و برای مدت طولانی در خودرو وجود داشته باشد سوپاپ و دیگر اجزا فرسوده و خراب میشوند. در این زمان مروغن موتور به محفظه احتراق وارد میشود و روغن سوزی خودرو اتفاق میفتد.

یکی دیگر از مشکلات رایجی که برای ماشین رخ میدهد گاز نخوردن با وجود فشار پدال گاز میباشد. اگر شما هم با این مشکل رو به رو هستید میتوانید با راهکارهایی که برای رفع این ایراد در مقاله علت گاز نخوردن ماشین گفته شده است ایراد را بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه رفع کنید.

فرسایش واشر سرسیلندر علت روغن سوزی ماشین

دیگر علت روغن سوزی ماشین خراب شدن واشر سرسیلندر میباشد. این واشر عموما از جنس فولاد، مس، گرافیت و کامپوزیت ساخته میشود و این قطعه میان سرسیلندر و بلوک موتور قرار میگیرد.

به طور کلی میتوان گفت واشر سرسیلندر میتواند مایعات و روغن موتور را هدایت کرده و فشار آب داخل ماشین را کنترل کند.

در این واشر روزنه هایی وجود دارد که به روغن موتور این امکان را میدهد که در بلوک موتور و سرسیلندر جریان داشته باشد.

در صورتی که واشر سرسیندر فرسوده شود و یا ایرادی در آن رخ دهد میتواند آسیب به سرسیلندر وارد کند و روغن زیادی به محفظه احتراق وارد شود و همین امر سبب شود ماشین به روغن سوزی بیفتد.

دیگر مشکل رایجی که در ماشین ها رخ میدهد بالا رفتن آمپر ماشین میباشد. اگر شما هم با این مشکل رو به رو شده اید میتوانید با مراجعه به صفحه علت بالا رفتن آمپر ماشین با راهکار های گفته شده جلو این مشکل را بگیرید.

فرسایش واشر سرسیلندر علت روغن سوزی ماشین
فرسایش واشر سرسیلندر علت روغن سوزی ماشین

خرابی بلبرینگ و یاتاقان ها

به طور کلی در ماشین ها از بلبرینگ و یاتاقان برای کم کردن اصطکاک بین قطعات ماشین استفاده میشود که این قطعه دایره ای شکل میباشد و درون آن ساچمه های فلزی وجود دارد.

برای آن که یاتاقان روان سازی شود میتوان آن را روغن کاری نیز کرد. به طور کلی میتوان گفت روغن موتور و روغن بلبرینگ ها اصطکاک قطعات را کم کرده و از خورده شدن و تماس آن ها با یکدیگر به صورت مستقیم جلوگیری میکند.

یکی از دلایل روغن سوزی ماشین فرسوده شدن بلبرینگ ها میباشد که این فرسوده شدن بلبرینگ ها میتواند مشکلات دیگری نیز برای ماشین به وجود بیاورد. در این زمان شما باید حتما به یک تعمیرگاه تخصصی و مجرب مراجعه کنید تا به صورت حرفه ای و در کوتاهترین زمان مشکل ماین شما را رفع نماید.

رفع روغن سوزی موتور ماشین

همان طور که گفته شد روغن سوزی خودرو یکی از مشکلات جدی برای ماشین به شمار میرود که باید در سریع ترین زمان به آن رسیدگی شود. در زمان روغن سوزی ماشین بهترین کار این است که از افراد متخصص و حرفه ای کمک بگیرید و سعی در رفع این ایراد به تنهایی نداشته باشید.

شما بهتر است به یک تعمیرگاه تخصصی و حرفه ای مراجعه کنید و از افراد متخصص برای رفع مشکل روغن سوزی ماشین تان بهره ببرید.

همچنین شما میتوانید برای پیدا کردن بهترین تعمیرگاه ها در نزدیکی منطقه مورد نظرتان با همکاران ما در اتوصافکار تماس بگیرید و لیست تعمیرگاه های تخصصی و مجرب در تهران را دریافت کنید.

جلوگیری از روغن سوزی ماشین

یکی از مهمترین سوالاتی که مطرح میشود این است که راه های جلوگیری از روغن سوزی ماشین چیست و چطور جلوی بروز این مشکل را بگیریم؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و شما میتوانید با سرویس دوره ای ماشین تان همه مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و قبل از آن که این مشکلات به وقوع بپیوندند آن ها را رفع نمایید.

  • برای جلوگیری از روغن سوزی خودرو شما میتوانید از روغن موتور مرغوب و باکیفیت استفاده کنید.
  • سطح روغن موتور ماشین تان را به صورت مداوم بررسی کنید و در صورتی که این روغن موتور مدام کاهش میابد برای سرویس خودرو اقدام کنید.
  • میتوانید از مکمل رفع روغن سوزی برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده کنید.
  • با استفاده از گازوییل موتور ماشین را نشویید.
  • روغن موتور و فیلتر روغن موتور را به صورت منظم تعویض کنید.
  • ترموستات ماشین را باز نکنید.

علت روغن سوزی بعد از تعمیر موتور

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که پرسیده میشود علت روغن سوزی بعد از تعمیر موتور میباشد. در واقع اصلی ترین علت این مشکل تعمیر ناقص موتور میباشد.

گاهی نیز ممکن است موتور به خوبی تعمیر شده باشد اما موتور آب بندی نشده باشد و به همین دلیل روغن سوزی ماشین اتفاق میفتد.

یکی از توصیه هایی که برای علت روغن سوزی بعد از تعمیر موتور و رفع این مشکل پیشنهاد میشود تا مدتی بعد از تعمیر موتور با دور موتور پایین رانندگی کنید و دقت داشته باشید بعد از 5000 کیلومتر رانندگی روغن موتور را تعویض نمایید.

علت روغن سوزی ماشین پراید

پراید یکی از رایج ترین خودرو ها در ایران است و علت روغن سوزی ماشین پراید یکی از دغدغه های پراید سواران است که ذهن همگان را به خود درگیر کرده است.

علائم روغن سوزی پراید کم شدن بی دلیل و بی منطق روغن موتور قبل از حداقل 5000 کیلومتر میباشد. دیگر نشانه روغن سوزی پراید خروج دود آبی و بدبو از اگزوز خودرو میباشد.

اصلی ترین علت روغن سوزی ماشین پراید را میتوان خرابی واشر سرسیلندر و شکسته شدن یاتاقان ها در نظر گرفت.

به صورت لیست وار علت روغن سوزی ماشین پراید را به طور مختصر برای شما توضیح میدهیم:

  • خراب شدن واشر سرسیلندر

با خرابی واشر سرسیلندر عایقی که بین مسیر روغن و مسیری که به محفظه احتراق میرود نشتی پیدا میکند و همین باعث میشود خودرو روغن سوزی داشته باشد.

  • شکستن یاتاقان ها

زمانی که یاتاقان ها بشکنند اصطکاک میان قطعات مختلف موتور اتفاق میفتد و حرکت روغن موتور میان این قطعات مختل میشود.

  • خرابی دیواره پیستون ها

در صورتی که دیواره پیستون ها خراب شده باشند روغن و سوخت با هم مخلوط میشوند و روغن سوزی اتفاق میفتد. تشخیص خرابی دیواره پیستون ها تنها توسط تعمیرکار خبره قابل انجام است.

  • خرابی شیر pvc

در صورتی که این قطعه خراب شده باشد روغن به محفظه احتراق راه پییدا میکند. این قطعه زمانی خراب میشود که واشر نگهدارنده فشار زیادی را وارد و رها کند.

  • خرابی کاسه نمد

یکی از کار هایی که نمد انجام میدهد جلوگیری از نشت روغن میباشد و زمانی که این قطعه خراب شود روغن میتواند به مسیر سوخت راه پیدا کند.

علت روغن سوزی موتور tu5

علت روغن سوزی موتور tu5 را میتوان در موارد زیر به صورت لیست وار توضیح داد:

  • شکستگی در رینگ‌ها و پیستون‌ها
  • خرابی در شاتون‌ها
  • خرابی یا شکستگی در یاتاقان‌ها
  • خرابی کاسه نمد
  • خرابی واشر سر سیلندر
  • خرابی لاستیک گیت
  • خوردگی در جداره سیلندر و پیستون
  • خرابی شیر PVC
  • سوختن روغن گیربکس توسط موتور
  • سوختن روغن هیدرولیک توسط موتور

هزینه روغن سوزی ماشین

تعیین هزینه روغن سوزی ماشین درگیر فاکتور ها و عوامل مختلفی است و برای این موضوع باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود.

نوع و مدل خودرو و علت روغن سوزی ماشین از مهمترین فاکتور های تعیین کننده هزینه روغن سوزی ماشین میباشد. برای مثال در صورتی که علت روغن سوزی خرابی واشر سرسیلندر باشد هزینه روغن سوزی ماشین بسیار بالا خواهد بود اما اگر علت نشتی روغن باشد با هزینه کمتری میتوان مشکل را رفع نمود.

عوارض روغن سوزی ماشین

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که عوارض روغن سوزی ماشین چیست که باید به شما بگوییم مهمترین مشکلی که با روغن سوزی موتور ماشین رخ میدهد آسیب به موتور میباشد و همین امر میتواند متقابلا قدرت موتور خودرو را کاهش دهد.

علت بروز این عارضه این است که حرکت پیستون در سیلندر با اصطکاک همراه خواهد بود و همین امر میتواند مصرف سوخت بالا را نیز به همراه داشته باشد.

همچنین از دیگر عوارض روغن سوزی ماشین میتوان به تولید گاز های آلاینده و آلوده کردن محیط زیست اشاره کرد.

از دیگر عوارض روغن سوزی ماشین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش راندمان خودرو
  • افزایش مصرف سوخت ماشین
  • افزایش آلایندگی موتور خودرو
  • افزایش استهلاک خودرو
مقدار طبیعی کم شدن روغن موتور چقدر است

یکی از سوالاتی که قطعا در ذهن شما هم شکل گرفته است مقدار طبیعی کم شدن روغن موتور چقدر است میباشد. در واقع میتوان گفت در خودرو های مختلف و با روغن های مختلف این پاسخ متفاوت میباشد اما به طور کلی برای خودرو های پژو به ازای هر 1000 کیلومتر نیم لیتر میباشد.

سوالات متداول

علت روغن سوزی ماشین چیست؟

دلایل مختلفی برای روغن سوزی ماشین وجود دارد که در مقاله تمام این عوامل را به طور کلی توضیح داده ایم. در این مقاله راهکار های جلوگیری از روغن سوزی ماشین را نیز به شما توضیح داده ایم.

علائم روغن سوزی ماشین چیست؟

به طور کلی میتوان گفت خروج دود آبی رنگ نشان دهنده روغن سوزی ماشین میباشد اما از جایی که بعضی از ماشین ها این دود را جذب میکنند میتوان نشانه روغن سوزی ماشین را در ایجاد چربی در شمع های خودرو، کم شدن مداوم میزان روغن خودرو، چربی در دهانه اگزوز خودرو، بوی نامطبوع در موتور خودرو، کم شدن شتاب و قدرت موتور ماشین خلاصه کرد.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید