پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پلوس ماشین چیست و چه وظایفی دارد ؟ | اجزای تشکیل دهنده پولس | پولس خلاص‌کن

پلوس ماشین چیست

سیستمی که برای انتقال قدرت در خودرو استفاده می شود از مهم ترین بخش های فنی خودرو می باشد، این بخش از اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکی از این بخش ها پلوس نام دارد.

در این مقاله به صورت کامل به مبحث پلوس ماشین می پردازیم و از کاربرد آن تا اجزای تشکیل دهنده آن صحبت می کنیم.

پلوس خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد ؟

پلوس را باید جز اجزای دیفرانسیل به حساب آورد، همانطور که می دانید دیفرانسیل یکی از بخش های اساسی و تاثیرگذار در جهت انتقال قدرت خودرو می باشد.درواقع قدرتی که موتور تولید می کند بعد از گذشتن از کلاچ و گیربکس و می گاردان به دیفرانسیل می رسد.

دیفرانسل قدرت را به چرخ های محرک خودرو انتقال می دهند(حداقل دو چرخ و حداکثر چهار چرخ)، این انتقال قدرت توسط جزئی به نام پلوس انجام می شود. (پلوس از دو طرف خود به چرخ ها و دیفرانسیل متصل می شود، بستگی به مدل دیفرانسیل خودرو پلوس به دوچرخ جلو و یا عقب و یا چهارشرخ متصل می باشد).

اجزای تشکیل دهنده پلوس ماشین

اجزای تشکیل دهنده پلوس ماشین

پلوس در ظاهر قطعه ای ساده و دور از پیچیدگی می باشد اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که این قطعه کوچک خود از چندین قطعه کوچک و با اهمیت تشکیل شده است. وظیفه تمامی این قطعات این است ک انرژی تولید شده را به چرخ ها هدایت کنند، به صورتی که کمترین حد ممکن انرژی در این میان از بین برود.

پلوس از 5 قطعه اصلی داخلی تشکیل شده است که در این بخش به آن می پردازیم :

سرپلوس

سرپلوس در دوسر پولش قرار گرفته است، این قطعه از طرفی به سه شاخه درگیر با گیربکس در ارتباط است و از طرفی دیگر به چرخ ها متصل می شود.

مهم ترین نقش این قطعه انتقال دادن نیرو به چرخ ها می باشد،گیربکس در ارتباط است و از سوی دیگر پلوس را به چرخ‌ها متصل می‌کند. نقش اصلی آن انتقال آخرین مرحله انتقال نیرو است. در واقع سرپلوس بخش متحرک انتهای پلوس و محل اتصال آن به چرخ‌ها است و جهت چرخش پیچشی پلوس استفاده می‌شود.

مشعلی

سه شاخه درون پلوس در این قطعه جای گرفته می شود و آن را به دیفرانسیل و گیربکس ارتباط می دهد، سه شاخه هم درون جعبه دنده قرار می گیرد.

گردگیر

مهم ترین وظیفه این قطعه این است که از ورود گرد و غبار جلوگیری کند، اهمیت این قطعه بسیار بالا می باشد زیرا پولس ماشین در جایی قرار گرفته است که امکان ورود گرد و خاک به آن بسیار زیاد است. توجه داشته باشید که ورود گرد و خاک در این قطعه می تواند به شکل تاثیرگذاری روی روند انتقال انرژی به لاستیک ها تاثیر بگذارد.

هنگامی که خودرو خود را به سرویس می برید باید به این نکته توجه داشته باشید که تعمیرکار حتما این بخش را چک کند، درصورت وجود گرد و غبار در این قسمت باید تمیز شود.گردگیر بخش هایی از پلوس را پولس که نیازمند یک محافظ است را پوشش می دهد.

سه‌شاخ

قطعه سه شاخه با چرخ ها و مشعلی درگیر می باشد و داخل سرپلوس قرار دارد، این بخش وظیفه تکمیل حرکت طولی پلوس را دارد و به عبارتی مکمل چرخش سرپلوس می باشد.

در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود خودرو را به لرزش می اندازد، تامین حرکت کردن طولی پلوس به کمک این قطعه ساده تر و آسان تر می باشد.

میل پلوس

میل پلوس وظیفه انعطاف پذیری در پلوس را فراهم می کند، این قطعه داخل سرپلوس قرار می گیرد و گهگاهی هم با نام شافت نامیداه می شود. جنس و مواد اولیه این محصول از آلیاژ های محکم می باشد زیرا قرار است که فشار بالایی را تحمل کند.

اگر توجه لازم را داشته باشید متوجه می شوید که سه قطعه قبلی یعنی میل پلوس، سه شاخ و گردگیر در قطعه سرپلوس قرار دارند، پس از همین رو متوجه می شویم که سرپلوس قطعه ای مهم برای پلوس می باشد زیرا سه قطعه دیگر را درون خود جای داده است.

اکثر مشکلات ابتدایی و متداول پلوس با تعمیر و یا تعویض سرپلوس حل می گردد.

خود پلوس به کمک یک هزار خار دنده به دیفرانسل متصل می گردد.

چه تفاوتی بین پلوس های خودرو دیفرانسیل عقب و جلو وجود دارد ؟

چه تفاوتی بین پلوس های خودرو دیفرانسیل عقب و جلو وجود دارد ؟

در خودرو های دیفرانسل عقب : انتقال قدرت و انرژی برای خودرو هایی که دیفرانسیل عقب می باشند به این شکل می باشد که نیرو از گیربکس به میل گاردان و به کمک آن به دیفرانسیل متصل می شود.

پلوس در این بخش وارد داستان می شود و نیروی ورودی را به چرخ ها ارسال می کند و خودرو امکان حرکت کردن به خود می گیرد.

اگر نمیدانید بهترین زمانی که میتوانید برای عملکرد بهتر ماشین تان روغن گیربکس را تعویض کنید چه زمانی است حتما مقاله زمان تعویض روغن گیربکس  را مطالعه کنید.

در خودرو های دیفرانسیل جلو : انتقال انرژی داخل خودرو های دیفرانسیل جلو کمی متفاوت می باشد.نیروی دیفرانسیل در این خودرو ها درون جعبه گیربکس قرار می گیرند (به همین دلیل هم است که گیربکس این مدل خودرو ها از سایر خودرو ها بزرگتر می باشد).

در حالت کلی انرژی در خودرو های دیفرانسیل عقب به پلوس هدایت شده و سپس به چرخ ها انتقال می یابد اما در خودرو های دیفرانسیل جلو انرژی از گیربکس به صورت مستقیم وارد چرخ ها می شود.

حذف شدن یک مرحله در خودرو های دیفرانسیل جلو هدر رفتن انرژی را به کمترین میزان ممکن کاهش می دهد، در واقع انرژی در این مدل خودرو ها بیشتر و قوی تر از سایر خودرو ها می باشد.

منظور از پلوس خلاص‌کن چیست ؟

منظور از پلوس خلاص‌کن چیست ؟

پلوس خلاص‌کن از قطعاتی می باشد که در خودرو های لوکس و شاسی‌بلند و همچنین SUV مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع خودرو ها هنگامی که چرخ ها به گردش در می آیند پلوس هم به چرخش وا می دارند و همچنین انرژی را از بخش هایی مانند دیفرانسیل، کرانویل و پینیون عبور می دهد. این کار باعث هدررفت انرژی بسیار می باشد و به همین دلیل هم است که پلوس خلاص‌کن ها بوجود آمدند.

خلاص‌کن ها روی محور جلو نصب شده و انتقال حرکت و در نتیجه انرژی را از چرخ به تایر متوقف می کند، این خلاص کن هنگامی که فعال می شود جایگزین چرخ دنده محور جلو می شود و در صورتی که خودرو در حالت چهار چرخ محرک قرار بگیرد این قطعه هم به جای خود باز می گردد.

اتوصافکار امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید، در صورتی که به این مقاله علاقه پیدا کرده اید خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود :

منبع اگزوز پراید

علت ریپ زدن ماشین

سایز لاستیک پراید

رینگ اسپرت 206

لیسه گیری چیست

حباب گیر بنزین چیست

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید