پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
اجزای تشکیل دهنده اگزوز پراید

اجزای تشکیل دهنده اگزوز پراید 

قطعه ای ضروری در ماشین ها و وسایل نقلیه که وظیفه دارد گازهای حاصل ازسوختن مواد داخل موتور خودرو را به بیرون هدایت کنند با نام اگزوز شناخته می‌شود. اما وظیفه اگزوز محدود به انتقال گاز های حاصل از احتراق و واکنش های شیمیایی داخل موتور به بیرون ماشین نیست بلکه در این بین، وظیفه کاهش آلایندگی دود و همچنین کم کردن صدا را نیز برعهده دارد.

دراین مقاله قصد پرداختن به این قطعه و اهمیت آن در خودروی پراید را داریم. اما پیش از هرچیزی بهتر است بدانید که اگزوز فقط یک لوله فلزی فیلتر دار نیست و خود از چندین قسمت تشکیل شده است.

اگزوز پراید از چند قسمت تشکیل شده

اگزوز پراید از چند قسمت تشکیل شده

در این قسمت بخش های مختلف اگزوز پراید را معرفی و به طور مختصر درباره آن ها صحبت می کنیم.

منیفولد

اولین قسمت اگزوز. این قسمت وظیفه هدایت دود تولید شده در سیلندر به سمت لوله را دارد. جنس آن از آلومینیوم یا چدن و فولاد است و در موتورها به ۲ حالت قرار می‌گیرد.

انبار اگزوز

به انبار اگزوز صداخفه کن هم می‌گویند. به یاد دارید که در ابتدای مقاله گفتیم اگزوز پراید به جز وظیفه انتقال دود حاصل از احتراق داخل موتور به فضای بیرون و کم کردن آلاینده ها وظیفه دارد صدای حاصل از سوختن را نیز کاهش دهد که این وظیفه برعهده انبار اگزوز یا صداخفه کن اگزوز می‌باشد. علاوه بر کم کردن صدا، این قطعه باعث می‌شود لوله کمتر بلرزد و بنابراین از لرزش خودرو نیز کم شود.

کاتالیست اگزوز قطعه ای است که گازها را تصفیه می‌کند. ورود همه گازهای حاصل از احتراق سوخت در موتور به هوای بیرون بسیار خطرناک است و منجر به بروز انواع بیماری های تنفسی و ریوی می‌شود. بنابراین وجود قطعه ای مثل کاتالیست در اگزوز برای تصفیه این گازها ضروری است. این قطعه باید هر چهار سال یک بار تعویض گردد تا کارایی خود را حفظ نماید.

اگر به دنبال بهترین دوره آموزشی تعمیرات اگزوز با بهترین هزینه هستید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان و بهترین هزینه وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید، به صفحه آموزش تعمیر اگزوز خودرو مراجعه کنید.

لوله های ربط اگزوز

این لوله ها بین خروجی اگزوز و انبار اگزوز و منیفولد ارتباط برقرار می‌نمایند. این لوله ها معمولا به شکل حرف L انگلیسی هستند و با توجه به نوع خودرو جنس، قطر و طول آن ها اهمیت دارد.

اگزوز پراید از چند قسمت تشکیل شده

لوله خروجی اگزوز

قسمتی است که دود از آن خارج می‌شود و جنس آن اصولا از فلز استیل می‌باشد. این لوله ها نیز سطح آلایندگی گاز ها را تا حد خوبی کاهش می‌دهند.

منبع اگزوز پراید

واضح ترین تفاوتی که بودن و نبودن منبع اگزوز پراید ایجاد می‌کند صدای وحشتناکی است که از ماشین خارج می‌شود. این قطعه در پراید وظیفه تعدیل صدا را برعهده دارد و این کار رابا استفاده از لوله هایی متخلخل که مکانیسمی مانند ساز موسیقی دارد انجام می‌دهد.

کاتالیزور پراید

همان طور که گفته شد کاتالیزور اگزوز وظیفه تعدیل آلاینده ها را برعهده دارد اما کاتالیزور پراید چگونه کار می‌کند؟

این قطعه که در اگزوز پراید مورد استفاده قرار می‌گیرد گازهای کربن مونو اکسید و هیدروکربن ها را به دی اکسید کربن و بخار آب تبدیل می‌کند که خطر کمتری دارند. گرچه عمر این قطعه معمولا به اندازه عمر خود خودرو است اما علائمی نیز وجود دارد که ممکن است نشانه خرابی ان و نیاز به تعویض آن باشند.

این علائم عبارتند از:

  1. کاهش شتاب
  2. زیاد شدن مصرف سوخت
  3. روشن نشدن خودرو یا استارت بد
  4. مردود شدن در تست آلایندگی
  5. روشن شدن چراغ پشت آمپر مخصوص هشدار و وارنینگ
  6. لرزش خودرو و بد کار کردن آن
  7. خروج بوی نامطبوع مثل بوی تخم مرغ از خودرو
  8. کم شدن دمای کاتالیست

ساختمان داخلی اگزوز پراید

ساختمان داخلی اگزوز پراید

راجع به ساختمان داخلی اگزوز پراید در قسمت های بالاتر مقاله به تفصیل صحبت کردیم. اجزای مختلف اگزوز پراید که از آن ها نام بردیم مانند منیفولد، انبار اگزوز، لوله های رابط و … هر یک کاربرد های مختلفی در سیستم خروج دود و کاهش الایندگی دارند که درباره آن ها اطلاعاتی کسب شد. برخی از اجزای تشکیل دهنده اگزوز مانند کاتالیزور خودرو بعد از مدتی نیاز به تعویض دارند و برخی مانند منبع اگزوز تنها در صورتی که در آن ها اشکال و ایرادی ایجاد شود باید تعویض گردند.

قیمت اجزای تشکیل دهنده اگزوز پراید

قیمت هر یک از اجزای تشکیل دهنده اگزوز پراید با دیگری متفاوت است. عملکرد سیستم، مکانیسم لازم در قطعه، جنس و متریال به کار رفته در سیستم و قیمت آن ها می‌تواند در قیمت کل قطعه و اجزای تشکیل دهنده اگزوز پراید تاثیر گذار باشد.

قیمت لوله رابط اگزوز پراید

قیمت لوله رابط اگزوز پراید با توجه به دوگانه سوز بودن یا بنزینی بودن می تواند متفاوت باشد اما به طور حدودی از ۲۸۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.

قیمت منبع وسط اگزوز پراید

قیمت منبع وسط اگزوز پراید نیز با توجه به جنس و برند شرکت تولید کننده آن می‌تواند در بازه های ۲۴۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان متفاوت باشد.

قیمت گلویی اگزوز پراید

در حال حاضر کف قیمت گلویی اگزوز پراید ۱۳۵ هزار تومان است که می‌تواند تا ۲۵۰ هزار تومان متغیر باشد.

قیمت منبع اگزوز پراید دوگانه سوز

قیمت منبع اگزوز پراید دوگانه سوز نیز در ارزان ترین حالت ممکن ۲۳۰ هزار تومان است اما می‌تواند تا ۳۰۰ هزار تومان نیز بالاتر برود.

قیمت منبع اگزوز پراید تک سوز

پیدا کردن منبع اگزوز پراید تک سوز این روز ها از منبع دوگانه سوز سخت تر است. کف قیمت منبع اگزوز پراید تک سوز ۲۴۵ هزار تومان براورد می‌شود.

قیمت اگزوز کامل پراید

استعلام قیمت اگزوز

قیمت اگزوز کامل پراید

قیمت اگزوز کامل پراید با توجه به قیمت اجزای تشکیل دهنده آن در حالت متوسط دو میلیون تومان تخمین زده می‌شود. درصورتی که قصد تعویض کامل اگزوز پراید را دارید بهتر است با مراجعه به تکنسین های ماهر ریسک خرابی مجدد آن را به حداقل کاهش دهید.

مجموعه صافکاری اتوصافکار امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید برای مطالعه سایر مقالات این چنینی می توانید به بخش منو/مقالات مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره اگزوز خودرو(این سوالات در متن مقاله توضیح داده شده اند)

اگزوز پراید از چند قسمت تشکیل شده است ؟

اگزوز پراید از منیفولد – انبار اگزوز – لوله های ربط اگزوز – لوله خروجی – منبع و کاتالیزور تشکیل شده است.

چه عواملی نشان دهنده خرابی کاتالیزور پراید می باشد ؟

از دلایلی که نشان دهنده خرابی کاتالیزور می باشد می توان به : کاهش شتاب، مصرف سوخت بالا، بد استارت خوردن ماشین، چراغ آمپر، بوی بد، کم شدن دمای کاتلیست و… که در متن مقاله به صورت کامل به این مبحث پرداخته ایم.

قیمت اگزوز پراید به چه صورت محاسبه می شود ؟

به دلیل تنوع اگزوز های موجود برای خودرو پراید، قیمت آن نیز متفاوت می باشد، برای مشاهده قیمت حدودی انواع اگزوز متن مقاله را مطالعه کنید.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید