پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
دلایل لرزش خودرو چیست | علت لرزش ماشین در شرایط مختلف

دلایل لرزش خودرو چیست

لرزش خودرو هنگام شتاب گیری یا در شرایط مختلف اتفاقی است که ممکن است برای هر خودرویی رخ دهد. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به همین منظور در این مقاله قصد داریم به علت لرزش خودرو و روش‌های عیب‌یابی این مشکل بپردازیم؛ بنابراین اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

یکی از بهترین مراکزی که می توانید برای انجام خدمات صافکاری و نقاشی خودرو به آن مراجعه کنید، مرکز تخصصی اتوصافکار می باشد که این خدمات را با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید.

دلایل لرزش خودرو چیست

یکی از سوالات پرتکراری که توسط بسیاری از کاربران مطرح می شود این است که هنگامی که خودرو به لرزش می افتد کدام یک از قسمت های خودرو را باید بررسی کنیم تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

  • مشکل در بالانس نبودن لاستیک

یکی از رایج ترین علت لرزش ماشین در حالت های مختلف، وجود مشکلاتی در لاستیک های خودرو می باشد که نباید نادیده گرفته شود. یکی از مشکلات مربوط به لاستیک که منجر به لرزش خودرو می شود، خارج شدن لاستیک از حالت تعادل یا بالانس است.

در صورتی که لرزش ماشین در سرعت های بالایی مانند 90 کیلومتر برساعت شدت بگیرد اما درسرعت های پایین تر برعکس باشد، مشکل از بالانس نبودن لاستیک‌ ها می باشد. در این شرایط باید لاستیک ها را به دقت بررسی کنید و چک کنید که در بعضی از نقاط، آج لاستیک کاملا صاف شده است یا خیر؟ اگر آج لاستیک ها صاف باشد به این معناست که لاستیک‌ ها بالانس نیستند. برای رفع این مشکل بهتر است به یک تعمیرگاه ماشین مراجعه کنید تا لاستیک ها را بالانس کند. اگر آسیب شدیدی به لاستیک وارد شده باشد باید لاستیک ها را تعویض کنید.

  • مشکل در کم باد بودن لاستیک ها

یکی دیگر از دلایل لرزش خودرو مربوط به کم باد بودن لاستیک ها می باشد. اگر لاستیک های خودرو را بررسی کردید و مشاهده کردید که آج لاستیک هنوز صاف نشده است، ابتدا میزان باد آن را چک کنید. لاذم به ذکر است که اگر لاستیک به مدت طولانی کم باد بماند و در این شرایط به رانندگی ادامه دهید، ممکن است لاستیک ها بترکد و مجبور باشید هزینه بیشتری برای آن بپردازید. برای رفع این مشکل باید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا باد لاستیک ها را تنظیم کند.

اگر برای خرید لاستیک خودرو به دنبال قیمت بروز انواع لاستیک در بازار ایران هستید، به صفحه قیمت لاستیک دولتی مراجعه کنید.

  • مشکل در ناهمواری لاستیک‌

لاستیک ها در اثر گذشت زمان و در اثر برخورد با دست اندازهای جاده ای شکل یکنواخت و کروی خود را از دست می دهند. به طور مثال ممکن است نخ لاستیک ها موج‌دار شود یا در یک طرف لاستیک ساییدگی ایجاد شود. این ناهمواری ها یکی از علت لرزش خودرو در سربالایی محسوب می شوند. برای رفع این مشکل با توجه به میزان آسیب دیدگی می توانید لاستیک ها را تعمیر یا تعویض کنید.

دلایل لرزش خودرو چیست
دلایل لرزش خودرو چیست
  • خرابی لاستیک ها

زمانی که لاستیک ها شکل اولیه خود را از دست داده باشند یا از رده خارج شده باشند، یا اگر آج آن ها از بین رفته باشد و همینطور تسمه‌ های داخلی آن از بدنه لاستیک جدا شده باشند، ممکن است در سرعت های کمتر از 30 کیلومتر برساعت خودرو دچار لرزش شود. در چنین شرایطی هیچ راهی به جزء تعویض لاستیک ها ندارید.

  • مشکل در رینگ ها

اگر هنوز این سوال ذهن شما را درگیر کرده است که علل لرزش خودرو چیست، باید در پاسخ به این سوال گفت که وجود اشکالاتی در رینگ ها می تواند منجر به لرزش خودرو شود. رانندگی نامناسب، رد شدن با سرعت زیاد بر روی گلگیرها، برخورد با چاله و دست اندازها و… باعث خم شدن رینگ و آسیب به لاستیک‌ ها می شود که در آخر لرزش خودرو را برای شما به همراه خواهد داشت. برای رفع این مشکل باید رینگ ها را تعویض کنید.

با مطالعه مقاله علت لاستیک سایی می توانید با دلایل لاستیک سایی و راه های جلوگیری از این امر آشنا شوید.

  • مشکل در تعادل و آسیب‌ دیدگی چرخ‌ ها

بعد از لاستیک ها رایج ترین دلایل لرزش ماشین در شرایط مختلف، خرابی چرخ ها می باشد اما سوال اینجاست که چه دلایلی باعث می شود که چرخ خراب شود و لرزش خودرو را به همراه داشته باشد.

عدم تعادل و آسیب دیدگی چرخ ها زمانی که ماشین در چاله یا دست انداز می افتد، باعث می شود که چرخ ها از حالت بالانس خارج شوند یا آسیب ببینند. لاذم به ذکر است که تشخیص این مورد کار یک مکانیک است و از عهده شما خارج است. به همین دلیل بهتر است در چنین مواقعی به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. در صورتی که چرخ ها از حالت تعادل خارج شده باشند بامراجعه به مکانیک می توانید آن را برطرف کنید اما در صورتی که به چرخ ها آسیب جدی وارد شده باشد، باید چرخ ها تعویض شوند.

  • مشکل در انحراف چرخ‌ها

مشکل در انحرافات چرخ ها یکی از علت لرزش اتاق پژو 405 به شمار می آید. زمانی که چرخ ها از چرخش دایره ای خود دچار انحراف می شوند، شما با لرزش خودرو مواجه می شوید. برای اینکه بتوانید میزان این انحرافات را اندازه گیری کنید باید از یک دستگاه مخصوص برای این کار کمک بگیرید. با استفاده از دستگاه مدرج می توانید کوچکترین انحراف را تشخیص دهید. برای رفع این مشکل با توجه به میزان انحراف، می توانید چرخ ها را با یک چرخ جدید تعویض کنید.

یکی دیگر از مشکلات رایجی که ممکن است بسیاری از رانندگان با آن رو به رو شوند لزرش فرمان خودرو در حالت های مختلف می باشد. اگر این سوال ذهن شما را درگیر کرده است که چرا فرمان خودرو دچار لرزش می شود، مقاله دلیل لرزش فرمان خودرو را مطالعه کنید.

دلایل لرزش خودرو چیست
دلایل لرزش خودرو چیست
  • مشکل در بلبرینگ‌ های چرخ

فرسودگی بلبرینگ های چرخ یکی از علت لرزش ماشین در شروع حرکت و در هنگام نیم کلاچ محسوب می شود که لازم است جدی گرفته شود. معمولا عمر بلبرینگ ها به اندازه عمر ماشین است اما در صورتی که به طور دائم در حال رانندگی باشید یا با سرعت های بالا رانندگی می کنید، عمرشان کوتاه تر می شود. برای برطرف کردن این مشکل باید خودرو خود را به دست یک مکانیک بسپارید تا مشکل بلبرینگ ها را برطرف کند.

  • مشکل در ترمز

بعد از اینکه همه این موارد را بررسی کردید و هنوز می پرسید دلایل لرزش ماشین در شرایط مختلف چیست باید بگوییم که بهتر است این مشکل را در ترمز خودرو بررسی کنید. زمانی که ضخامت روتور یا دیسک های ترمز دچار مشکل شده باشند یا تاب برداشته باشند و از حالت دایره ای خارج شده باشد، در هنگام ترمز گیری با لرزش خودرو مواجه می شوید.به طوری که هر دفعه که پدال ترمز را فشار دهید با لرزش روبرو می شوید.

در بسیاری از مواقع دیسک ترمز ممکن است به‌ دلیل ساییدگی یا پارگی شدید تاب بردارد و باعث لرزش ماشین شود. در مواقعی ممکن است لنت‌ ها هم آسیب دیده باشند. برای رفع این مشکل باید دیسک‌ ها یا دیگر اجزای آسیب‌ دیده و خراب ترمز باید تعویض شوند.

یکی از مشکلات مربوط به خرابی ترمز، روشن شدن چراغ ترمز دستی می باشد که در مقاله دلایل روشن شدن چراغ ترمز دستی می توانید به طور کامل دلایل آن را بررسی کرده و به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

  • مشکل در کولیس ترمز

زمانی که کولیس ترمز به دیسک ترمز بچسبد، یا زمانی که بیشتر از 70کیلومتر بر ساعت سرعت دارید، شاهد لرزش در غربیلک فرمان خواهید بود. در مواردی ممکن است بعد از توقف بوی سوختگی احساس کنید. برای رفع این مشکل بهتر است کولیس ترمز تعویض شود.

دلایل لرزش خودرو چیست
دلایل لرزش خودرو چیست
  • مشکل در درام ترمز

درام ترمز هم همانند دیسک ترمز به دلایل مختلفی تغییر شکل می دهدو شکل دایره ای خود را از دست می دهد. به همین دلیل زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید، علاوه بر لرزش فرمان با صدای خراشیدن یا جیغ‌ کشیدن روبرو خواهید شد. برای رفع مشکل تغییر شکل درام باید آن را تعویض کنید.

  • مشکل در کلاچ

یکی دیگر از رایج ترین دلایل لرزش خودرو، وجود مشکلاتی در کلاچ می باشد. کلاچ گرفتن در هنگام حرکت و تعویض دنده به دنده 1 برای عوض کردن دنده ها امری ضروری است. معمولا زمانی با مشکل لرزش خودرو روبرو می شوید که اصطلاحا نیم کلاچ می گیرید. لاذم به ذکر است که اگر لرزش خیلی خفیف باشد جای نگرانی نیست اما در صورتی که شدید باشد، به این معناست که در کلاچ مشکلاتی وجود دارد.

لرزش ماشین در هنگام نیم کلاچ به دلایل مختلفی از جمله تمام‌شدن صفحه کلاچ، تمام‌شدن دیسک فرسودگی، ساییدگی فلایویل، مشکل در فنرهای سیستم کلاچ و… ایجاد می شود که نباید نادیده گرفته شود. برای رفع این مشکل بهتر است به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا قطعه خراب را تشخیص داده و آن را تعویض کند.

  • مشکل در فرمان خودرو

مشکل در سیستم فرمان خودرو یکی دیگر از علت لرزش ماشین در حالت های مختلف می باشد که این مشکلات شامل خرابی فرمان هیدرولیک، شل ‌بودن یا فرسودگی اجزای فرمان، خرابی سیستم تعلیق و… می شود.

باید بدانید که در اثر گذشت زمان بسیاری از اجزای فرمان دچار فرسودگی می شوند که باید تعویض شوند. زمانی که در هنگام رانندگی در مسیر منحنی یا پیچ‌ ها، غربیلک فرمان شروع به لرزیدن می کند اما در مسیر مستقیم مشکلی ندارد، به این معناست که انتهای تای رادها فرسوده شده است. برای رفع این مشکل باید سیبک یا انتهای تای رادها تعویض شوند.

  • مشکل در سیستم تعلیق

سیستم تعلیق یکی از مهم ترین اجزای خودرو می باشد که هر گونه خرابی در آن باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد خودرو می شود و در  لرزش خودرو در هنگام توقف نیز تاثیرگذار است. اگر در هنگام رانندگی در چاله یا دست انداز بیفتید و سیستم تعلیق شما از حالت عادی تراز خود خارج شود، در هر سرعتی چه بالا و چه پایین، با لرزش روبرو می شوید. جهت رفع این مشکل باید باید سیستم تعلیق را هم تراز کنید.

دلایل لرزش خودرو چیست
دلایل لرزش خودرو چیست
  • مشکل در اکسل یا محور

بعد از همه مواردی که گفته شد زمانی که لرزش خودرو را احساس می کنید، باید سه بخش خم‌شدن محور، فرسودگی مفصل‌های محور یا اکسل CV و آسیب‌ دیدگی میل گاردان یا میل‌ لنگ در محورها باید بررسی شوند تا بتوانید علت لرزش خودرو هنگام گاز دادن را به طور دقیق پیدا کنید.

همانطور که می دانید رانندگی نامناسب در مسیرهای پر چاله چوله یا پر دست انداز آسیب های جدی به خودرو وارد می کند که یکی از این آسیب خم‌شدن محور یا اکسل می باشد. زمانی که در سرعت های بالا لرزش خودرو را احساس می کنید به این معناست که محور خم شده است. حال هر چقدر که با سرعت بیشتری رانندگی کنید، لرزش بیشتری را احساس خواهید کرد. با مراجعه به یک تعمیرگاه می توانید مشکل خم شدن محورها را برطرف کنید.

  • مشکل در موتور

آخرین بخشی که باید برای بررسی دلایل لرزش خودرو به سراغ آن بروید، موتور خودرو است. بعضی از قسمت های مختلف ماشین ممکن است به دلایل مختلفی باعث لرزش شوند که از جمله این دلایل می توان به مواردی از جمله فرسودگی شمع‌ها، وجود مشکل در فیلترها و ورودی‌های سوخت و هوا، شل یا جداشدن شیلنگ‌ ها و… اشاره کرد.

کثیفی یا فرسودگی شمع ها باعث می شود که موتور در یک یا چند سیلندر دچار بدسوزی یا احتراق ناقص شوند که این امر یکی از علت لرزش ماشین در حالت ایستاده محسوب می شود. تعویض شمع ها ساده ترین روشی است که می توان برای برطرف کردن این مشکل به کار برد.

موتور خودرو یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات مکانیکی خودرو محسوب می شود که امروزه به یکی از شغل های محبوب و پردرآمد تبدیل شده است. اگر برای ورود به بازار کار به دنبال بهترین دوره آموزشی هستید، آموزش تعمیر موتور خودرو اتوصافکار را از دست ندهید.

علت لرزش ماشین در هنگام شروع حرکت

یکی از مهم ترین علت لرزش ماشین در هنگام شروع حرکت، مربوط به وجود مشکلاتی در کلاچ مربوط می شود که وظیفه قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ‌ دنده ها را بر عهده دارد. دلایل مختلفی باعث ایجاد مشکل در کلاچ می شود که در ادامه قصد داریم به توضیح این موارد بپردازیم.

  • چرب بودن کلاچ

درباره علت لرزش خودرو در سرعت خاص می توان به این موضوع اشاره کرد که زمانی که کلاچ چرب شود، باعث لغزش کلاچ و لرزش خودرو می شود. چرب شدن کلاچ حاصل از نشت روغن از کاسه نمدهای پیشرانه است که در نزدیکی گلدانی گیربکس قرار دارد.

علت لرزش ماشین در هنگام شروع حرکت
علت لرزش ماشین در هنگام شروع حرکت
  • تمام شدن صفحه کلاچ

صفحه کلاچ معمولا حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر باید تعویض شود اما بر اساس نوع رانندگی، ترافیک و… این اعداد می تواند متغیر باشند. لرزش خودرو در هنگام حرکت یکی از علائم تمام شدن صفحه کلاچ می باشد. از دیگر علائم تمام شدن صفحه کلاچ می توان به مواردی از جمله عدم تناسب بین گاز و شتاب خودرو، جا نرفتن راحت دنده، نیاز به استفاده از دنده‌های سنگین در سربالایی‌ های نیمه‌ شدید و… اشاره کرد.

مطالعه پیشنهادی : زمان تعویض صفحه کلاچ

  • مشکل در فلایویل

یکی دیگر از علت لرزش ماشین در هنگام شروع حرکت، مربوط به مشکل در فلایویل می شود. همانطور که می دانید نیروی موتور توسط کلاچ و بعد از گذر از فلایویل به جعبه دنده منتقل می شود. حال هر گونه اختلالی در عملکرد این قطعه می تواند لرزش خودرو در هنگام حرکت را به همراه داشته باشد.

علت لرزش ماشین در حالت ایستاده

دلایل مختلفی در علت لرزش ماشین در حالت ایستاده تاثیر گذار است که از جمله این عوامل می توان به مواردی از جمله کثیف بودن سوخت خودرو، بروز مشکل در سیستم انژکتور ماشین، خراب بودن شمع ها و یا نقص در سیستم سنسور جریان هوا و… اشاره کرد.

علاوه بر این دلایل دیگری مانند خرابی سنسور اکسیژن، وجود مشکل در قطعات الکتریکی ماشین، مسدود شدن فیلتر سوخت و همینطور وجود ایراداتی در پمپ سوخت در علت لرزش ماشین در حالت ایستاده دخالت دارند.

علت لرزش ماشین در حالت ایستاده
علت لرزش ماشین در حالت ایستاده

نحوه جلوگیری از لرزش خودرو

همانطور که اشاره شد هر گونه خرابی در خودرو نشان دهنده این است که یک قطعه در خودرو دچار مشکل شده که باید هر چه سریعتر برطرف شود. به همین دلیل در مواجه با چنین شرایطی بهتر است اول مشکل را تشخیص دهید و سپس به رفع آن بپردازید.

زمانی که در سرعت بالا خودرو دچار لرزش می شود، بالانس کردن ماشین می تواند در برطرف کردن این مشکل به شما کمک کند.

ساختار آج های موجود در بعضی از لاستیک ها به گونه ای است به مرور زمان از بین می روند و کارایی اولیه خود را از دست می دهند. به همین دلیل تعمیر و بررسی به موقع آن ها می تواند تا حد زیادی از ایجاد لرزش خودرو جلوگیری کند.

در برخی موارد مشکل لرزش خودرو به دلیل استفاده از لاستیک های بی کیفیت به وجود می آید؛ بنابراین استفاده از لاستیک با کیفیت می تواند از بوجود امدن این مشکل جلوگیری کند.

در آخر می توان گفت بسیاری از مشکلات جاده ای و آسفالت خیابان ها باعث می شود که لاستیک ها به میزان مساوی ساییده نشوند که برای اکثر خودروها اتفاق می افتد.

جمع بندی

همانطور که گفتیم لرزش خودرو یکی از اتفاقات رایجی است که ممکن است برای هر خودرو سواری رخ دهد. در چنین شرایطی بهترین کار مراجعه به یک تعمیرگاه است که مشکل را تشخیص دهد و به رفع آن بپردازید. اگر می خواهید بدانید علت لرزش خودرو هنگام حرکت و درحال درجا چیست و چه کاری برای جلوگیری از این امر انجام داد، این مقاله را مطالعه کنید.

سوالات متداول

دلایل لرزش ماشین در شرایط مختلف چیست؟

دلایل مختلفی در لرزش خودرو تاثیرگذار است که یکی از رایج ترین آن مربوط به بالانس نبودن لاستیک ها می باشد. زمانی که لاستیک از حالت تعادل خارج شود مشکلاتی را برای خودرو ایجاد می کند که یکی از این مشکلات، لرزش خودرو می باشد. اگر می خواهید با دیگر دلایل مهم لرزش ماشین در شرایط مختلف آشنا شوید این مقاله را مطالعه کنید.

علت لرزش ماشین در حالت ایستاده چیست؟

از مهم ترین دلایل لرزش ماشین در حالت ایستاده می توان به مورادی از جمله کثیف بودن سوخت خودرو، بروز مشکل در سیستم انژکتور ماشین، خراب بودن شمع ها و یا نقص در سیستم سنسور جریان هوا و… اشاره کرد.

برای جلوگیری از لرزش خودرو چه کاری باید انجام داد؟

بالانس کردن ماشین یکی از روش های ساده ای است که تا حد زیادی می تواند در جلوگیری از این امر موثر باشد علاوه بر این در صورت بروز هر گونه مشکلی در لاستیک ها تعمیر و بررسی به موقع آن ها می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید