پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تفاوت لاستیک زمستانی و تابستانی و چهار فصل|مقایسه تایر تابستانه و زمستانه و چهار فصل

تفاوت لاستیک زمستانی و تابستانی و چهار فصل

همان طور که از لباس های مختلف برای فصول متفاوت استفاده از تایر های مختلف هم برای فصل زمستان و تابستان استفاده میشود. وقتی شما تصمیم به تعویض لاستیک میگیرید با شنیدن نام لاستیک های تابستانه و زمستانه و چهار فصل اولین سوالی که در ذهن شان شکل میگیرد این است که تفاوت لاستیک زمستانی و تابستانی و چهار فصل چیست و کدام برای ماشین من مناسب تر است؟

در این مقاله قصد داریم به طور کامل مقایسه تایر تابستانه و زمستانه و چهار فصل را برای شما عزیزان انجام دهیم تا بتوانید بهترین تایر را خریداری کنید. اگر برای خرید لاستیک تردید دارید به شما پیشنهاد میکنیم به مجموعه مقالات لاستیک ما مراجعه کنید تا اطلات جامعی درباره نوع لاستیک مورد نظرتان به دست آورید.

تفاوت لاستیک زمستانی و تابستانی و چهار فصل

شاید این نکته برای شما هم جالب باشد که بدانید برای فصل های مختلف لاستیک هایی با قابلیت های مختلف تولید میشود که به آن ها تایر های فصلی گفته میشود.

این لاستیک ها به گونه ساخته شده اند که برای استفاده در فصل خاصی مناسب اند و سبب میشوند ماشین بیشترین و بهترین کارایی را داشته باشد. برای آن که لاستیک بهترین عملکرد را داشته باشد و مصرف سوخت خودرو بهینه باشد لاستیک های فصلی پیشنهاد میشود.

در کنار این لاستیک ها تایر های چهار فصل نیز وجود دارند که به گونه ای طراحی شده اند که شما میتوانید از آن ها به صورت سالانه استفاده کنید. البته باید دقت داشته باشید استفاده از این لاستیک ها تنها به فصل بستگی ندارد و مهمترین مسئله ای که میتواند استفاده از آن ها را محدود کند شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر میباشد.

در ادامه این مقاله ما ویژگی و قابلیت های هر ۳ لاستیک را به شما توضیح میدهیم و شما را با تفاوت لاستیک زمستانی و تابستانی و چهار فصل آشنا میکنیم.

اگر قصد خرید لاستیک برای خودرو خود را دارید و قیمت بالای لاستیک ها شما را نگران کرده است، می توانید با مراجعه به صفحه قیمت لاستیک دولتی این نگرانی را برطرف کنید.

تفاوت لاستیک زمستانی و تابستانی و چهار فصل
تفاوت لاستیک زمستانی و تابستانی و چهار فصل

لاستیک تابستانه چیست

لاستیک های تابستانه لاستیک هایی هستند که عملکرد بالایی دارند و به همین دلیل به آن ها لاستیک های عملکرد بالا UHP نیز گفته میشود. نحوه ساخت و طراحی لاستیک های تابستانه به گونه ای است که میتوانند در هوای گرم و خشک عملکرد خوبی داشته باشند.

همان طور که میدانید لاستیک های معمولی در اثر گرما نرم میشوند و قابلیت خود را تا حدودی از دست میدهند اما لاستیک های تابستانی به گونه ای ساخته شده اند که میتوانند در شرایط آب و هوایی گرم مقاومت کرده و چسبندگی خود را حفظ کنند.

استفاده از لاستیک تابستانه به شما این امکان را میدهد که در گرما راحت تر بتوانید ماشین تان را کنترل کنید و آسفالت گرم باعث آسیب رسیدن به تایرهایتان نشود.

شیار هایی در این لاستیک تابستانی وجود دارد که این شیار ها و آج ها سبب میشوند لاستیک تماس مناسبی با سطح جاده داشته باشد و این چسبندگی در زمینه های خشک بیشتر هم میشود.

به این ترتیب از این آج ها و شیار ها آب به راحتی عبور میکند و در صورتی که زمین خیس باشد لاستیک میتواند اصطکاک مناسبی با سطح زمین داشته باشد و همین امر به کنترل بهتر ماشین منجر میشود. مهمترین مزیت لاستیک های تابستانه این است که فرمان پذیری خودرو را در جاده های خشک و خیس حفظ میکند و عملکرد بهتر خودرو را سبب میشود.

پیشنهاد مطالعه : بهترین لاستیک 175 برای پراید

لاستیک تابستانه چیست
لاستیک تابستانه چیست

علامت لاستیک تابستانی

یکی از سوالاتی که مطرح میشود این است که علامت لاستیک تابستانی چیست و چگونه لاستیک تابستانی را تشخیص دهیم. شاید خنده دار باشد اما روی این لاستک ها علامت خاصی وجود ندارد که شما بتوانید از روی ویژگی های ظاهری آن را تشخیص دهید.

مهمترین راه تشخیص لاستیک تابستانه وجود علامت خورشید یا Summer روی آن میباشد.

پیشنهاد مطالعه : نرم ترین لاستیک ایرانی

آیا از لاستیک تابستانه استفاده کنیم

درست است که به این لاستیک ها لاستیک های فصلی گفته میشود اما در واقع به دلیل ویژگی خاصی که در ساخت و طراحی آن ها رعایت شده است از این لاستیک در شرایط آب و هوایی گرم و خشک استفاده میشود.

پس اگر شما هم در منطقه گرمی سکونت دارید که رطوبت و بارش درآنجا کم اتفاق میفتد خرید لاستیک تابستانی به شما پیشنهاد میشود. درست است که این لاستیک ها مقاومت بالایی در برابر گرما دارند اما این بدان معنی نیست که نمیتوان از این لاستیک ها در شرایط آب و هوایی بارانی استفاده کرد.

اتفاقا طراحی سان لاستیک ها به گونه است که آب را از آج های خود عبور میدهند و قابلیت چسبندگی قابل قبولی ایجاد میکند اما توصیه میشود به دلیل آن که این لاستیک ها در اثر کاهش دما سفت شده و عملکرد و چسبندگی آن ها کم میشود از لاستیک های زمستانه لا چهار فصل استفاده شود.

لاستیک زمستانه چیست

در مقابل لاستیک های تابستانی لاستیک زمستانی وجود دارد که این لاستیک ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که میتوانند عملکرد بالایی در شرایط آب و هوایی سرد و مرطوب داشته باشند.

به این لاستیک ها لاستیک های Winter گفته میشود و مهمترنی ویژگی این لاستیک ها این است که آج و شیار های عمیق تری نسبت به لاستیک های تابستانه دارند . این آج ها و شیار ها باعث میشوند گل و برف از زیر آن ها عبور کند و در عین حال لاستیک چسبندگی خوبی در برف و یخ خواهد داشت.

از دیگر ویژگی های لاستیک های زمستانی این است که با فرمولاسیون خاصی ساخته شده اند و برف و یخ و سرما سفت و سخت نمیشوند. همین امر باعث میشود لاستیک طول عمر بیشتری نسبت به لاستیک های معمولی در سرما داشته باشد و همچنین چسبندگی قابل قبولی در برابر برف و یخ داشته باشد.

همان طور که در شکل زیر مشاهده میکنید لاستیک زمستانه به گونه ساخته شده است که روی بلوک های آج آن باز هم شیار هایی وجود دارد که به آن Sipe گفته میشود. Sipe باعث میشود چسبندگی لاستیک در برف و یخ چندین برابر شود و از لیز خوردن لاستیک تا حد امکان جلوگیری میکند.

پیشنهاد مطالعه : مزایا و معایب لاستیک 185 برای پراید

لاستیک زمستانه چیست
لاستیک زمستانه چیست

علامت لاستیک زمستانی

در سال 1900 میلادی یک نماد و علامت برای لاستیک زمستانی در نظر گرفته شد که این علامت به صورت کوه و برف میباشد و برای تمایز قائل شدن بین لاستیک زمستانی و لاستیک چهار فصل از این نماد استفاده شد.

علامت کوه و برف نشان دهنده آن است که لاستیک در برابر برف و یخ مقاومت بسیار بالایی دارد و قدرت چسبندگی آن نسب به سایر لاستیک ها در این شرایط بالاتر است.

علامت لاستیک زمستانی
علامت لاستیک زمستانی

آیا از لاستیک زمستانه استفاده کنیم

با متوجه شدن ویژگی ها و قابلیت های لاستک زمستانه سوالی که مطزح میشود این است که آیا از لاستیک زمستانه استفاده کنیم؟ چه زمانی باید از لاستیک زمستانه استفاده کنیم ؟ و اصلا چرا باید از لاستیک زمستانی استفاده کنیم.

در ساخت این لاستک ها از فرمولاسیون خاصی استفاده شده است که شرایطی را فراهم میکند در آب و هوای سرد و برفی و یخی بتوان به راحتی از آن استفاده کرد و نگران لیز خوردن و عدم کنترل ماشین نبود.

یکی از پیشنهادات ما به کسانی که در مناطق سرد زندگی میکنند به طوری که دمای هوا به منفی 7 درجه هم میرسد این است که از لاستیک زمستانی استفاده کنند. این لاستیک ها چسبندگی خوبی در برابر برف و سرما و یخ دارند و با کاهش دما سفت نمیشوند بلکه نرم و منعطف باقی میمانند.

منعطف بودن لاستیک های زمستانی در سرما سبب میشود راحت تر بتوان ماشین را کنترل کرد و قدرت ترمز را در سرما و برف افزایش میدهد.

به دلیل ساختار لاستیک های زمستانی از آن ها نمیتوان در تابستان و شرایط آب و هوایی گرم استفاده کرد زیرا نرم هستند و همین نرمی سبب میشود زودرت فرسوده شوند و شما مجبور میشوید زود به زود لاستیک تان را تعویض کنید.

پیشنهاد مطالعه : تفاوت باد لاستیک در تابستان و زمستان

لاستیک چهار فصل چیست

در واقع میتوان گفت این لاستیک یک لاستیک ترکیبی است که ویژگی های لاستیک زمستانی و لاستیک تابستانی را با هم دارد. از این لاستیک میتوان در مناطق گرم و مرطوب استفاده کرد و انتظار عملکرد قابل قبولی هم داشت.

این لاستیک ها نیز دارای آج و شیار میباشند اما عمق شیار آن ها کمی بیشتر از لاستیک های تابستانه و کمی کمتر از لاستیک های زمستانی است.

از این لاستیک ها میتوان در برف سبک استفاده کرد و آن ها میتوانند قدرت فرمان پذیری قابل قبولی را در خودرو در این شرایط آب و هوایی ایجاد کنند.

طول عمر این لاستیک ها نسبتا خوب میباشد. با توجه به آن که این لاستیک چهار فصل تقریبا ویژگی های هر دو نوع لاستیک زمستانی و تابستانی را دارد میتوان گفت هر ویژگی دیگر در حد اعلا در این لاستیک دیده نمیشود زیرا قرار است همه را با هم دارا باشد و به این ترتیب امتیازات منفی هم دارد.

برای مثال از این لاستیک میتوان در شرایط آب و هوایی گرم استفاده کرد اما چسبندیگ آن کمتر از لاستیک های تابستانی میباشد زیرا لاستیک های تابستانی صرفا برای استفاده در گرما تولید و طراحی شده اند اما این لاستیک ها هم برای سرما و هم برای گرما ساخته شده اند و ویژگی های هر کدام را به صورت جزیی دارد.

از لاستیک چهار فصل میتوان در زمستان هم استفاده کرد ولی این لاستیک بهترین گزینه برای استفاده در آب و هوای سرد نیست و لاستیک زمستانه میتواند تمام قابلیت های کنترل و فرمان پذیری در سرما را داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه : تفاوت لاستیک پرفکت و استرانگ

لاستیک چهار فصل چیست
لاستیک چهار فصل چیست

علامت لاستیک چهار فصل

علامت لاستیک چهار فصل علامت M+S میباشد که نشان میدهد لاستیک برای استفاده در سرما و گرما مناسب است و میتوان از آن هم در تابستان و هم در زمستان استفاده کرد.

در این لاستیک ها آج هایی عمیق تر از لاستیک تابستانه وجود دارد که چسبندگی آن را در برف و سرما بیشتر میکند.

علامت لاستیک چهار فصل
علامت لاستیک چهار فصل

آیا از لاستیک چهار فصل استفاده کنیم

با متوجه شدن ویژگی های لاستیک چهار فصل در نهایت این سوال مطرح میشود که آیا از لاستیک چهار فصل استفاده کنیم؟ چه زمانی باید از لاستیک چهار فصل استفاده کنیم ؟

در پاسخ باید گفت همه چیز بستگی به شرایط آب و هوایی و کاربرد شما دارد. درست است که از این لاستیک با نام لاستیک چهار فصل نام برده میشود اما در واقع این لاستیک برای هر شرایط آبو هوایی مناسب نیست. در واقع اگر جایی هوای خیلی سرد با برف و یخ داشته باشد بهترین کار این است که از این لاستیک استفاده نکنید.

و یا همچنین اگر میخواهید برای ماشین تان که در منطقه گرم است لاستیک خریداری کنید خرید لاستیک چهار فصل پیشنهاد نمیشود.

به طور کلی میتوان گفت لاستیک چهار فصل مقاومت بالایی دارد و باعث بهبود مصرف سوخت میشود. این لاستیک ها چسبندگی کمتری نسبت به لاستیک های تابستانه در محیط گرم دارند و در مقابل هم چسبندگی کمتری در مقابل لاستیک های زمستانه در محیط سرد دارند.

این یک لاستیک با ترکیبی از ویژگی های لاستیک های تابستانی و زمستانی است که اگر در محیطی سکونت دارید که آب و هوای معتدل دارد و نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است استفاده از آن توصیه میشود.

مقایسه تایر تابستانه و زمستانه و چهار فصل

خب با بررسی ویژگی های لاستیک تابستانه و لاستیک زمستانه و لاستیک چهار فصل در این بخش میخواهیم یک مقایسه تایر تابستانه و زمستانه و چهار فصل انجام دهیم و به یک نتیجه کلی برسیم.

  • لاستیک های تابستانه مقاومت و چسبندگی بالایی در برابر گرما دارند و برای استفاده در مناطق گرم و خشک عالی هستند ولی برای استفاده در محیط سرد و برفی اصلا مناسب نیستند.
  • لاستیک های تابستانه دارای آج و شیار هستند که چسبندگی آن ها را در گرما و رطوبت کم افزایش میدهد.
  • لاستیک های زمستانه برای استفاده در آب و هوای سرد و برفی و یخی مناسب اند و چسنبدگی بالایی در برابر سرما و برف و یخ دارند اما برای استفاده در محیط گرم مناسب نیستند.
  • لاستیک های چهار فصل دارای آج هایی هستند که عمیق تر از آج های لاستیک های تابستانه بوده و به همین دلیل مقاومت خوبی در آب و هوای گرم و سرد دارند اما عمق آج آن ها در برابر لاستیک زمستانه متر است و به همین دلیل استفاده از آن در آب و هوای سرد برفی چندان مناسب نیست.
  • میتوان از لاستیک های چهار فصل برای مناطق با آب و هوای معتدل استفاده کرد.
مقایسه تایر تابستانه و زمستانه و چهار فصل
مقایسه تایر تابستانه و زمستانه و چهار فصل
مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید