پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
جلوبندی سازی چیست | جلوبندی خودرو چیست

جلوبندی سازی چیست

جلوبندی که از مهم ترین بخش های یک خورد محسوب می شود، متشکل از قطعاتی است که جهت حفظ تعادل خودرو در حال حرکت یا سکون مورد استفاده قرار می گیرد. هر گونه خرابی در این قطعه می تواند اختلالاتی را در عملکرد خودرو شما ایجاد کند. به همین منطور در این مقاله از اتوصافکار قصد داریم درمورد اجزای جلوبندی خودرو و همینطور علائم خرابی جلوبندی خودرو صحبت کنیم.

اگر جزء افراد علاقمند به فعالیت در حوزه جلوبندی سازی خودرو هستید و می خواهید پس از طی دوره آموزشی در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید، به صفحه آموزش جلوبندی سازی خودرو مراجعه کنید.

جلوبندی خودرو چیست؟

اگر با خودرو سروکار دارید حتما با عبارت جلوبندی خودرو آشنا هستید. همانطور که از اسمش پیداست، جلوبندی مربوط به اجزای جلویی و زیرین خودرو می شود. جلوبندی خودرو و سیستم تعلیق با هم تفاوت هایی دارند به این صورت که سیستم تعلیق ماشین متشکل از کمک فنرها و چرخ های عقب خودرو می شود در صورتی که جلوبندی خودرو متشکل از فرمان و میل فرمان است و فقط مربوط به قسمت جلوی خودرو می باشد.

از دیگر بخش های خودرو که مربوط به جلوبندی نیز می شود، زیربندی خودرو است. باید بدانید که زیربندی با جلوبندی باهم تفاوت هایی دارند. زیربندی خودرو در زیر جلوبندی و سیستم تعلیق قرار دارد که به سیستم تعلیق پیچ می شود و از خیس شدن، آسیب دیدن و… جلوگیری می کند.

سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو از مهم ترین قطعات و بخش های خودرو می باشد که موجب حفظ تعادل ماشین در حال حرکت و سکون می شود و نقش مهمی در سیستم خودرو ایفا می کند. همانطور که گفتیم هر گونه خرابی و مشکلی در سیستم جلوبندی می تواند در عملکرد صحیح خودرو اختلال ایجاد کند که در ادامه به علائم خرابی جلوبندی خودرو می پردازیم.

سوالی که ممکن است برایتان ایجاد شود این است که جلوبندی سازی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که همانطور که از اسمش مشخص است جلوبندی سازی یعنی فرایندی که طی آن مکانیک به تعویض یا تعمیر جلوبندی خودرو می پردازد و آن را مثل روز اول می سازد.

یکی از بهترین خدماتی که مجموعه اتوصافکار به شما ارائه می دهد، خدمات صافکاری و نقاشی در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه می باشد. اگر خودروی شما به خدمات صافکاری نیاز دارد، همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید.

جلوبندی خودرو چیست؟
جلوبندی خودرو چیست؟

کاربرد جلوبندی خودرو چیست؟

همانطور که گفتیم سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو از مهم ترین بخش های ماشین محسوب می شوند که از اهمیت بالایی برخوردارند. جلوبندی خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که به شرح زیر می باشد :

  • چرخ ها و اجزای مربوط به آن
  • سیستم تعلیق فنر و کمک فنرها
  • فرمان و میل فرمان
  • سیبک
  • سگ دست
  • شغال دست
  • بلبرینگ
  • اکسل
  • رام
  • طبق ها
  • میل موج گیر یا میل تعادل

هر کدام از این اجزا وظایف خاص خود را دارند و به نوعی به هم متصل اند چرا که خرابی هر کدام از این اجزا می تواند بر روی دیگر قطعات تاثیر منفی گذاشته و در عملکرد خودرو اختلال ایجاد کند و برای شما مشکل ساز شود.

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد علاقمند به کار جلوبندی سازی خودرو هستید، و می خواهید درمورد بازار شغلی، میزان درآمد جلوبندی سازی خودرو و… اطلاعات کاملی کسب کنید، مقاله بازار شغل جلوبندی سازی خودرو را مطالعه کنید.

یکی از کاربردهای جلوبندی خودرو این است که حرکت را در مسیرهای ناهموار، چاله‌ها، پیچ جاده‌ها، دست اندازها و … آسان کرده و به عبارتی می توان گفت در حرکت خودرو تعادل ایجاد می کند. به همین خاطر قطعات مورد استفاده در سیستم تعلیق ماشین باید به قدری محکم و قوی بوده که در مقابل ضربه های شدید وارد شده مقاوم باشد و مانع از آسیب جدی به جلوبندی خودرو شود.

از طرفی دیگر زیربندی خودرو نیز به دلیل محافظت از سیستم تعلیق و جلوبندی در برابر آسیب های احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر برای انجام کارشناسی خودرو به دنبال معتبرترین و بهترین مرکز کارشناسی خودرو هستید، همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و درخواست کارشناسی خود را ثبت کنید.

کارشناسی خودرو

کاربرد جلوبندی خودرو چیست؟
کاربرد جلوبندی خودرو چیست؟

اجزای جلوبندی خودرو

همانطور که گفتیم اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو شامل مواردی از جمله چرخ ها و اجزای مربوط به آن، سیستم تعلیق، فنر و کمک فنرها، فرمان و میل فرمان، سیبک، سگ دست، شغال دست، بلبرینگ، اکسل، رام، طبق ها، میل موج گیر یا میل تعادل تشکیل شده که هر کدام از این اجزا از اهمیت بالایی برخوردار اند؛ اما شاید برایتان سوال باشد که کاربرد هر یک از این اجزاء چیست و چه نقشی دارند؟

چرخ ها : بالانس بودن چرخ ها، آج های سطح لاستیک، میزان ساییدگی آنها و … از جمله مواردی است که درمورد چرخ ها بسیار اهمیت دارد و نباید آن را نادیده بگیرید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد ماشین باز هستید و برای آشنایی کامل با اصطلاحات خودرویی به دنبال لیستی از اصطلاحات ایمنی خودرو، اصطلاحات موتور و ترمز خودرو و… هستید، به صفحه اصطلاحات خودرویی مراجعه کنید.

سیستم تعلیق: از جمله وظایف سیستم تعلیق خودرو یا به عبارتی دیگر سیستم فنر بندی ماشین این است که تکان ها و لرزش های شدید به دلیل عبور از سطح ناهموار را خنثی می کند تا به اتاق ماشین و سرنشینان هیچ آسیبی وارد نشود.

از دیگر کاربردهای سیستم تعلیق می توان به اصطکاک موثر بین چرخ ها و سطح جاده ها اشاره کرد. دو مورد کیفیت سواری و قابلیت هدایت و کنترل از مهم ترین کاربردهای سیستم تعلیق خودرو می باشد که خلاف هم عمل می کنند، به طوری که کیفیت هر کدام، دیگری را دچار مشکل می کند.

فنر و کمک فنرها: همانطور که می دانید وزن اتاقک خودرو روی فنر ها می باشد که در سه نوع فنرهای لول، پیچی و تخت هستند و متداول ترین آن ها فنرهای لول می باشد و فنرهای تخت در سیستم تعلیق چرخ های عقب خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. حالت فنرها به طور ارتجاعی است و همینطور ارتعاش پذیری و انعطاف پذیری بالایی دارند. این ویژگی در آن ها باعث شده که در جاده های ناهموار، از شدت ضربات به اتاق خودرو کاهش یابد.

اجزای جلوبندی خودرو
اجزای جلوبندی خودرو

اگر به دنبال روش هایی برای رفع تورفتگی خودرو با تکنیک های ساده و کاربردی هستید، مقاله روش های رفع تورفتگی خودرو را مطالعه کنید.

سگ دست: مهم ترین و اصلی ترین قسمت در جلوبندی خودرو، سگ دست می باشد چرا که این قطعه علاوه بر نگهداری چرخ ها وظیفه مهم دیگری در چرخش آن ها روی محور فرمان بر عهده دارد. اهمیت سگ دست از آن جایی مشخص است که اجزایی از جمله چرخ و سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین مانند فرمان خودرو، دیسک های ترمز و… روی آن سوار می شوند.

شغال دست: این قطعه در قسمت جلوبندی خودرو قرار دارد که سیبک فرمان خودرو، میل فرمان و میل کمک به آن متصل می شود.

اکسل: به محور مرکزی چرخ یا دنده، اکسل می گویند. در اکثر مواقع اکسل توسط یاتاقان، ثابت نگه داشته می شود تا چرخ و یا دنده بتواند به راحتی دور اکسل بچرخد.

سیبک ها: سیبک یاهمان گوی و کاسه، یک قطعه کروی شکل است که چرخ های ماشین را به سیستم تعلیق وصل می کند و در نهایت باعث چرخیدن آن ها می شود. چرخیدن سیبک ها در جهت محور مختصات xyz، باعث فرمان دهی به بخش جلویی خودرو می شود.

به طوری که با چرخش فرمان خودرو، سیبک هم به همان سمت می چرخد. سیبک ها، ارتعاشات ناشی از گذر روی سطح های ناهموار جاده را تا حد زیادی کاهش می دهند. سیبک ها علاوه بر این، تحمل بخشی از وزن خودرو را بر عهده دارند و همینطور از اصطکاک بین قطعات جلوبندی خودرو جلوگیری میکند.

میل تعادل یا میل موج گیر: این قطعه همانطور که از اسمش پیداست، جهت افزایش تعادل ماشین کاربرد دارد و از چپ کردن خودرو جلوگیری می کند. میل تعادل، نیرو را بین چرخ ها در حال حرکت تقسیم کرده و هنگام عبور از پیچ ها به ویژه در سرعت بالا، از خم شدن خودرو به طرف بیرون پیچ، جلوگیری میکند.

طبق ها: این قطعه بازویی شکل، اتصال شاسی خودرو به سیستم تعلیق خودرو را بر عهده دارد.

رام: همه قطعات جلوبندی ماشین، به وسیله رام که قطعه ای فلزی است، به اتاق خودرو وصل می شوند.

همانطور که می دانید برای دریفت زدن باید از مهارت خاصی برخوردار باشید و به طور کامل آموزش ببینیدتا از آسیب های احتمالی تا حد زیادی جلوگیری کنید. اگر به دنبال آموزش و چگونگی دریفت زدن هستید، به صفحه چگونه دریفت بکشیم مراجعه کنید.

علائم خرابی جلوبندی خودرو

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، یکی از مهم ترین وظایف جلوبندی، برقراری تعادل خودرو در حال حرکت و سکون می باشد. به همین دلیل اگر در این قطعه اختلالی ایجاد شود، راننده در هنگام رانندگی با مشکل روبرو می شود. خرابی جلوبندی خودرو علائم مختلفی می تواند داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

  1. لرزش فزمان در سرعت بالا که به دلیل بالانس نبودن چرخ ها یا وجود مشکلاتی در سیبک ها اتفاق می افتد.
  2. شنیدن صداهای غیرطبیعی هنگام عبور از موانع و دست اندازها که در اثر خرابی کمک فنرها و میل تعارف ایجاد می شود.
  3. شنیدن صدای سوت مانند از چرخ ها هنگام دور زدن که به دلیل خرابی بلبرینگ چرخ ها بوجود می آید.
  4. کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام رها کردن آن برای چند ثانبه در یک مسیر مستقیم از دیگر علائم خرابی جلوبندی خودرو می باشد.
  5. گیج زدن خودرو و منحرف شدن آن به طرفین، از دیگر علائم خرابی جلوبندی خودرو می باشد که نباید آن را نادیده بگیرید.

علائمی که ذکر شد از رایج ترین علائم خرابی جلوبندی خودرو می باشند که برای هر خودرو سواری ممکن است اتفاق بیفتد. توجه داشته باشید عدم توجه و رسیدگی به موقع به هر یک از مواردی که گفته شد، می تواند برای شما مشکل ساز شود و در صورت ادامه داشتن هزینه بالایی را در بر داشته باشد. اگر خودتان دانش و مهارت کافی را در این زمینه ندارید بهترین کار در این شرایط می تواند مراجعه به یک تعمیرگاه معتبر باشد.

علائم خرابی جلوبندی خودرو
علائم خرابی جلوبندی خودرو

جنس جلوبندی ماشین

جنس جلوبندی ماشین از فولاد است و می توان گفت برای جذب لرزه و نیروهای وارد شده و انواع ضربات حالت ارتجاعی دارد. قطعاتی که در جلوبندی خودرو وجود دارند باید به قدری محکم و قوی باشند که در برابر هر گونه ضربه و مانع های احتمالی مقاوت بالایی داشته باشند به همین دلیل باید مقاوت جنس و مواد بکار رفته در آن ها بسیار بالا باشد.

تعمیر جلوبندی یا تعویض جلوبندی

همانطور که گفتیم جلوبندی خودرو قسمتی در جلو و زیرین خودرو است که وظیفه مهمی در حفظ و برقرای تعادل در حرکت و سکون نیز دارد درواقع این بخش ارتباط مهمی بین شاسی و اتاق خودرو ایجاد میکند. سیستم تعلیق در کنار جلوبندی خودرو وظایف مهمی به عهده دارند که خرابی یا ایراد در هر کدام می تواند بر روی دیگر قطعات تاثیر منفی بگذارد.

جلوبندی خودرو از اجزای مختلفی مانند سیستم تعلیق، فنر و کمک فنرها، فرمان و میل فرمان، سیبک، سگ دست، شغال دست و… تشکیل شده که همگی وظایف خاص خود را دارند. زمانی که جلوبندی خودرو خراب می شود تعمیرکار باید ابتدا به عیب یابی جلوبندی خودرو بپردازد به این صورت که همه این قسمت ها را بررسی کند و در صورت خرابی هر قطعه را با استفاده از ابزار جلوبندی سازی تعمیر یا تعویض کند.

از این جهت زمانی که با چنین شرایطی روبرو می شوید برای تعمیر جلوبندی یا تعویض جلوبندی باید سریعا به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید تا به دیگر اجزای خودرو صدمه ای وارد نشود.

آیا خودرو شما با مشکل کم آبی و کثیف شدن آب رادیاتور همراه است؟ برای بررسی دلایل و راه های جلوگیری از این امر به صفحه علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور مراجعه کنید.

تعمیر جلوبندی یا تعویض جلوبندی
تعمیر جلوبندی یا تعویض جلوبندی

آیا موتور سیکلت جلوبندی دارد؟

بله درست شنیدید. موتورسیکلت‌ها هم دارای جلوبندی هستند اما به صورت کمک فنرهای 2 شاخه‌ای در جلوی موتور به صورت هیدرولیکی قرار دارند و همچنین در انتهای موتورسیکلت می‌توانید کمک فنرهای 2 طرفه را نیز مشاهده کنید.

در حالت کلی سیستم تعلیق موتورسیکلت از قطعات بسیار کمی تشکیل شده و به پای ماشین نمی رسد. به همین دلیل نمی توان آن را بعنوان جلوبندی دانست. بهر حال وجود این قطعات باعث ایجاد راحتی برای راننده و سرنشینان می شود.

جلوبندی در هواپیما

شاید برایتان عجیب باشد اما هواپیماها هم جلوبندی بسیار بزرگ دارند اما سوال اینجاست که جلوبندی هواپیما دقیقا در کدام قسمت وجود دارد؟

همانطور که می دانید همه هواپیماها قبل از پرواز باید روی یک باند مناسبی حرکت کنند تا بتوانند به یک سرعت مناسبی برسند. اگر به چرخ های هواپیما دقت کنید، سیستم تعلیق و کمک فنرهای بزرگ و قدرتمندی را خواهید دید که نقش مهمی در حفظ تعادل و همینطور جذب نیرو ایفا می کنند.

جمع بندی

همانطور که گفتیم جلوبندی و سیستم تعلیق، از مهم ترین بخش های خودرو می باشند که خرابی هر کدام می تواند تاثیر بسزایی در عملکرد خودرو داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله به طور کامل درمورد اجزای جلوبندی خودرو، علائم خرابی جلوبندی خودرو، جنس جلوبندی ماشین و…توضیح داده ایم تا با این بخش مهم در خودرو آشنایی کامل پیدا کنید.

سوالات متداول

جلوبندی خودرو چیست؟

یکی از مهم ترین بخش های خودرو مربوط به سیستم جلوبندی و سیتسم تعلیق خودرو می باشد که از اجزای مختلفی تشکیل شده اند و نقش مهمی در حفظ تعادل ماشین در حال حرکت و سکون ایفا می کنند.

اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو چیست؟

سیستم جلوبندی خودرو از اجزای مختلفی از جمله سیستم تعلیق، فنر و کمک فنرها، فرمان و میل فرمان، سیبک، سگ دست، شغال دست، بلبرینگ، اکسل، رام، طبق ها، میل موج گیر یا میل تعادل تشکیل شده است که هر کدام از اهمیت بالایی برخوردارند.

علائم خرابی جلوبندی خودرو چیست؟

یکی از رایج ترین علائم خرابی خودرو شنیدن صداهایی غیرطبیعی است که هنگام عبور از موانع و دست اندازها که در اثر خرابی کمک فنرها و میل تعارف ایجاد می شود به گوشتان می رسد.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید