پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
علائم خرابی سنسور دور موتور | علائم خرابی سنسور دور موتور پراید،405،206

علائم خرابی سنسور دور موتور

سنسور دور موتور یکی از قطعات مهم در خودروها میباشد که به آن سنسور موقعیت میل لنگ نیز گفته میشود و در بازار با نام ESS شناخته میشود. این قطعه در حرکت خودرو نقش اساسی ایفا میکند. در این مقاله قصد داریم علائم خرابی سنسور دور موتور را از جوانب مختلف بررسی کنیم. اگر سوالی در انتهای مقاله در ذهن شما باقی ماند میتوانید در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

در صورتی که خودرو شما خراب شده و به دنبال بهترین تعمیرگاه در نزدیکی منطقه خود هستید میتوانید به صفحه تعمیرگاه ماشین مراجعه کنید. در این صفحه لیست بهترین تعمیرگاه ها در سراسر ایران و تهران را قرار داده ایم.

سنسور دور موتور چیست
سنسور دور موتور چیست

سنسور دور موتور چیست

قبل از آن که به بررسی سوال علائم خرابی سنسور دور موتور چیست بپردازیم در مرحله اول باید به شما توضیح دهیم که سنسور دور موتور چیست و چه کاربردی دارد.

در پاسخ به سوال سنسور دور موتور چیست باید بگوییم این سنسور که به انگلیسی Crankshaft position sensor یا Engine Speed Sensor یا ESS میباشد قطعه ای الکتریکی میباشد که در موتور های درون سوز تعبیه میشود.

وظیفه سنسور دور موتور به دست آوردن موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ میباشد.

داده های جمع آوری شده سنسور دور موتور به بخش فرمان موتور ارسال میشود و موتور از این اطلاعات برای فرایند جرقه زنی و دیگر فرایند های خودرو استفاده میکند.

در موتور های قدیمی که این قطعه سنسور موقعیت الکتریکی وجود نداشت قطعه دلکو این وظیفه را برعهده داشت و میتوانست زمان جرقه زنی را تنظیم کند.

محل قرارگیری سنسور دور موتور در بخش جلو موتور و در نزدیکی میل لنگ میباشد و یا ممکن است در بخش عقب موتور نزدیک فلایویل روی پوسته کلاچ قرار بگیرد.

به طورر کلی میتوان گفت وظیفه سنسور CKP یا سنسور موقعیت میل لنگ اندازه گیری سرعت دورانی میل لنگ و تعیین موقعیت مکانی پیستون میباشد.

ارسال این اطلاعات به موتور میتواند به تنظیم زمان درست جرقه زنی شمع ها کمک کند.

وظایف سنسور دور موتور

وظایف سنسور دور موتور را میتوان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • زمانی که استارت میزنید و یا ماشین را در دنده هل میدهید حرکت فلایویل به بخش ECU از طریق این سنسور ارسال میشود.
  • نقطه مرگ بالا به ECU توسط این سنسور اعلام میشود که سبب صدور فرمان پاشش انژکتور و ایجاد جرقه میگردد.
  • این سنسورر میتوان وضعیت دور موتور را به بخش دور سنج از طریق ECU ارسال کند.
  • ارائه آوانس استاتیکی به بخش ECU.

تمام وظایف سنسور دور موتور به محاسبه زمان جرقه زنی، تنظیم دور آرام منجر میشود و میتواند حالت موتور را تشخیص داده و به تنظیم زمان دقیق جرقه زنی کمک کند.

یکی از مقالات محبوب در سایت ما لیست قیمت ماشین های زیر یک میلیارد تومان میباشد. اگر شما هم به فکر خرید ماشینی در همین رنج قیمتی هستید میتوانید به صفحه با یک میلیارد چه ماشینی بخرم مراجعه کنید.

 موقعیت سنسور میل لنگ

 محل نصب سنسور میل لنگ پراید برای خودروهای انژکتوری میتواند در 3 موقعیت متفاوت باشد که به ترتیب جدیدتر و مدرن ترر شدن این موقعیت میتواند متغیر باشد. انواع موقعیت سنسور میل لنگ پراید به شرح زیر میباشد.

  • خودروهای انژکتوری قدیمی مانند پراید انژکتوری کیا یا زیمنس قدیمی دارای قطعه دلکو میباشند و این سنسور دور موتور داخل قطعه دلکو نصب میگردد.
  • در بعضی از خودرو ها که سنسور دور موتور روی پوسته کلاچ نصب میشود اطلاعات لازم از دندانه های فلایویل دریافت میشود. این موقعیت در بیشتر خودروهای انژکتوری میباشد مانند پراید در انواع ساژم و زیمنس، پیکان، پژو 405، پژو 206، سمند در انواع مختلف، زانتیا.
  • در ماشین های جدیدتر انژکتوری محل سنسور دور موتور در قاب تسمه یا تسمه تایم میباشد که اطلاعات مورد نیاز را از چرخدنده از پشت پولی در سر میل لنگ دریافت میکند. این موقعیت سنسور دور موتور مربوط به خودروهای بنز و تویوتا میباشد.

انواع سنسور موقعیت میل لنگ

  1. سنسور نوری دور موتور
  2. سنسور اثر هال یا IC
  3. سنسور مغناطیسی یا القایی

کنیستر یکی از قطعات مهم در خودرو است که میتواند بخار بنزین در باک را جذب کرده و مجدد آن را به بنزین مایع تبدیل کند. برای آشنایی با این قطعه و علائم خرابی و وظایف آن میتوانید به صفحه کنیستر چیست مراجعه کنید.

علائم خرابی سنسور دور موتور
علائم خرابی سنسور دور موتور

علائم خرابی سنسور دور موتور

خرابی سنسور دور موتور در ماشین های مختلف میتواند علائم متفاوتی داشته باشد. به طور کلی علائم خرابی سنسور دور موتور را میتوان در موارد زیر خلاصه نمود.

  • روشن نشدن ماشین زمانی که استارت زده میشود.
  • زمانی که خودرو روشن است دور موتور خودرو را به صورت اشتباه نشان میدهد.
  • در زمانی که ماشین استارت میخورد پمپ بنزین خودرو قطع میشود.
  • ایجاد شدن حالت کات آف قبل از آن که دور موتور بالا برود.
  • کار نکردن صحیح دور سنج و حرکت نکردن یا ثابت ماندن آن در دور موتور معین
  • روشن نشدن خودرو
  • خاموش شدن سریع ماشین بلافاصله بعد از روشن شدن
  • ارسال سیگنال های اشتباه به کامپیوتر خودرو به دلیل کثیفی سنسور دور موتور
  • عدم ارسال اطلاعات به ECU
  • در صورتی که این سنسور اطلاعات اشتباه ارسال کند یا اطلاعاتی ارسال نکند تصمیم گیری موتور خودرو با اختلال رو به رو میشود و گاهی ممکن است موتور روشن نشود.
  • به هم خوردن بالانس موتور و ایجاد لرزش در آن که در دور موتور آرام این لرزش مشهود است به دلیل ایجاد جرقه اشتباه در اثر ارسال اطلاعات نادرست
  • افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان و کارایی موتور به دلیل ایجاد جرقه در زمان نامناسب
  • روشن شدن چراغ چک موتور ماشین (برای آشنایی با معنای انواع چراغ های هشدار خودرو به صفحه چراغ های هشدار ماشین مراجعه کنید)
  • افزایش بیش از حد دمای موتور خودرو که این افزایش دما میتواند منجر به ذوب شدن سنسور شود.
  • ایراد در برق رسانی خودرو و نوسانات برق و اختلال در سیگنال های ارسالی
  • وارد شدن آسیب به سایر قطعات داخلی موتور
  • ایراد در شتاب گیری خودرو به دلیل تنظیم نادرست جرقه زنی و پاشش سوخت
  • جابجایی نامناسب دنده و سخت دنده عوض شدن (برای رفع این مشکل میتوانید به صفحه علت جا نرفتن دنده در حالت روشن مراجعه کنید.)
  • کنترل غیر فعال

دقت داشته باشید که در زمان مشاهده هریک از علائم خرابی سنسور دور موتور خودرو به یک تعمیرکار ماهر و حرفه ای مراجعه کنید.

در صورتی که به سنسور دور موتور و علائم خرابی آن توجه نداشته باشید ایراد این قطعه میتواند به سایر قطعات گران و پرهزینه خودرو نیز آسیب وارد کند و هزینه بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.

شما میتوانید برای یافتن حرفه ای ترین و معتبرترین تعمیرکاران با همکاران ما تماس بگیرید تا در سراسر ایران حرفه ای ترین تعمیرکاران را به شما معرفی کنند.

دقت داشته باشید که علائم گفته شده به عنوان علائم خرابی سنسور دور موتور ef7، علائم خرابی سنسور دور موتور ریو، علائم خرابی سنسور دور موتور ال نود، علائم خرابی سنسور دور موتور ماکسیما، علائم خرابی سنسور دور موتور سمند، علائم خرابی سنسور دور موتور زانتیا نیز مطرح میشوند و شما میتوانید با مشاهده هریک از این علائم برای رفع ایراد سنسور دور موتور ماشین تان اقدام کنید.

در صورتی که چراغ چک ماشین شما چشمک میزند و میخواهید مشکل خودرو را رفع کنید میتوانید به صفحه چشمک زدن چراغ چک مراجعه کنید.

عیب یابی سنسور دور موتور
عیب یابی سنسور دور موتور

عیب یابی سنسور دور موتور

برای آن که بتوانید ایراد سنسور دور موتور را رفع کنید باید قادر به عیب یابی سنسور دور موتور باشید. در این زمان روش بررسی و عیب یابی سنسور دور موتور میتواند به صورت چارت راهنمای زیر باشد.

عیب یابی سنسور دور موتور
عیب یابی سنسور دور موتور

در مرحله اول عیب یابی سنسور دور موتور شما باید ظاهر این سنسور را بررسی کنید و در صورتی که شکستگی پین ها و کانکتور ها را مشاهده کردید و یا شاهد قطعی های موقتی و یا دائمی بودید میتوانید مطمئن شوید که ایرادی در سنسور دور موتور ایجاد شده است.

از دیگر راه هایی که میتوانید برای راهنمای عیب یابی سنسور موقعیت میل لنگ استفاده کنید بررسی با دستگاه دیاگ میباشد. در صورتی که با بررسی ظاهری سنسور نتوانستید ایرادی را مشاهده کنید دستگاه های عیب یابی مانند دستگاه دیاگ میتواند به شما کمک کند. با استفاده از این دستگاه تعمیرکار میتواند بدون باز کردن سنسور عملکرد سنسور را بررسی کند.

سنسور دور موتور دارای کد های خطایی میباشد که هر کد خطا بروز ایرادی را نشان میدهد. در تصویر زیر میتوانید انواع کد خطا سنسور دور موتور را به همراه نشان هر کد خطا برای هر ایراد را مشاهده کنید.

عیب یابی سنسور دور موتور
عیب یابی سنسور دور موتور

در تمامی دستگاه های عیب یابی دیاگ، دور موتور به عنوان یک پارامتر مهم در تشخیص علائم خرابی سنسور دور موتور در نظر گرفته میشود. این پارامتر باید به قسمت ecu منتقل شود و از منو پارامتر ها را مشاهده کرده و این پارامتر را انتخاب نمود.

یکی از ایراداتی که ممکن است در موتور خودرو ایجاد شود قفل شدن آن میباشد. شما میتوانید با مراجعه به صفحه چگونه بفهمیم موتور قفل کرده علت بروز این مشکل را بررسی کرده و برای رفع آن اقدام کنید.

عیب یابی سنسور دور موتور با دستگاه مولتی متر

یکی از دستگاه هایی که برای عیب یابی سنسور دور موتور مورد استفاده قرار میگیرد مولتی متر میباشد. برای عیب یابی با این دستگاه نیاز است که آن را روی اهم متر قرار دهید و دو سیم مشکی و قرمز آن را به دستگاه وصل کنید. این سیم ها نساز است به پایه های 1 و 2 سنسور وصل شود و مقیاس آن ها مقایسه شود.

در حالت عادی سنسور قهوه ای پایه باید اعداد 380 تا 420 را نشان دهد و مقاومت سنسور مشکی برای پراید و وانت باید از 880 تا 950 باشد.

عوارض خرابی سنسور دور موتور

خیلی از کاربران از ما در مورد عوارض خرابی سنسور دور موتور میپرسند که در صورتی که ایرادی در این سنسور ایجاد شود و به آن توجه نکنیم چه خطری ماشین ما را تهدید میکند.

در پاسخ به سوال عوارض خرابی سنسور دور موتور چیست باید گفت به دلیل آن که این سنسور میتواند زمان جرقه زنی را تنظیم کند و اگر جرقه در زمان مناسب ایجاد نشود دمای موتور بالا رفته و به سایر قطعات گران قیمت موتور آسیب وارد میشود.

علت خرابی سنسور دور موتور

در قسمت قبلی شما با نشانه های خرابی سنسور دور موتور آشنا شدید و در این قسمت میخواهیم در مورد علت خرابی سنسور دور موتور اطلاعات لازم را ارائه دهیم.

به طور کلی دو علت اصلی خراب شدن سنسور دور موتور میتواند دلایل زیر باشد.

  1. ایراد در سیستم برق رسانی خودرو و اتصالات برقی خودرو
  2. بالا رفتن دما به صورت بیش از حد استاندارد و ذوب شدن این سنسور

دقت داشته باشید در صورتی که سنسور دور موتور خودرو شما خراب شده باشد سعی کنید با آن رانندگی نکنید زیرا بسیار خطرناک است. این خرابی سنسور میتواند به سایر قطعات اصلی موتور هم آسیب وارد کند و هزینه زیادی روی دست شما بگذارد.

پس در زمان مناسب برای رفع ایراد این سنسور اقدام کنید تا متحمل هزینه های اضافی بعدی نشوید.

کثیفی سنسور دور موتور

کثیفی سنسور دور موتور یکی از عواملی است که سبب میشود اطلاعات درستی به موتور ارسال نشود و همین امر به فرمان های اشتباه موتور خودرو منجر میشود.

در صورتی که کثیفی سنسور دور موتور اتفاق بیفتد سیگنال های درستی به کامپیوتر خودرو ارسال نمیشود و در این زمان بهترین کار این است که نوک این سنسور را تمیز کنید.

گاهی این سنسور نیاز به روغن کاری دارد که بهتر است بعد از تمیز کردن آن نسبت به روغن کاری اقدام کنید. گاهی ممکن است بعد از تمیز کردن سنسور خودرو به خوبی روشن شود اما کد خطا در دیاگ نمایش داده شود. در این زمان میتوانید کد خطا در دیاگ را حذف کنید.

در صورتی که مشکل سنسور با این مراحل حل نگردید باید برای تعویض سنسور دور موتور اقدام کنید.

عمر مفید سنسور دور موتور

در عمر مفید سنسور دور موتور و پاسخ به سوال عمر مفید سنسور دور موتور چقدر است باید بگوییم برای عمر مفید نمیتوانیم بازه مشخصی را اعلام کنیم و به عوامل مختلفی عمر مفید سنسور دور موتور بستگی دارد.

از عوامل موثر بر عمر مفید سنسور دور موتور میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سالم بودن فلایول
  • کیفیت ساخت بالا
  • کارکرد در شرایط محیطی مناسب مانند عدم رطوبت بودن محیط، عدم تماس با مواد شیمیایی، مناسب بودن دما، مناسب بودن فشار و ارتفاع مکانیکی
  • مناسب بودن نحوه استفاده
  • مناسب بودن فشار وارده به بخش حساس سنسور
  • عدم وارد شدن شوک و لرزش های قوی به این قطعه

به طور کلی برحسب اینکه نوع سنسور که مغناطیسی یا اپتیکال باشد شرایط نگهداری از آن ها میتواند متغیر باشد.

اگر میخواهید بدانید عمر مفید موتور خودرو چقدر است و چه عواملی بر عمر مفید موتور خودرو تاثیرگذارند میتوانید به صفحه عمر مفید موتور tu5 مراجعه کنید.

رفع خطای سنسور دور موتور
رفع خطای سنسور دور موتور

رفع خطای سنسور دور موتور

رفع خطای سنسور دور موتور میتواند پس از تشخیص ایراد در این سنسور به روش های گفته شده مانند دیاگ زدن و یا دستگاه مولتی متر انجام شود.

دستگاه های گفته شده میتوانند میزان دور موتور را در زمان استارت زدن خودرو بررسی کنند و خرابی این سنسور را تشخیص دهند.

برای رفع خطای سنسور دور موتور میتوان سنسور را تمیز کرد و درصورتی که ایراد رفع نشد میتوان اقدام به تعمیر این قطعه نمود.

در صورتی که با تعمیر نیز ایراد سنسور دور موتور رفع نگردید باید برای تعویض سنسور دور موتور اقدام کنید. شما میتوانید برای تعمیر، عیب یابی و تعویض سنسور دور موتور به یکی از نمایندگی های مجموعه اتوصافکار مراجعه کنید.

در تمامی مراکز معرفی شده از قطعات اصل و اورجینال برای تعویض استفاده میشود و در سریع ترین زمان و با مناسب ترین هزینه عملیات عیب یابی و تعمیر سنسور دور موتور برای شما انجام میشود.

یکی از ایراداتی که برای موتور اکثر خودرو ها رخ میدهد خرابی دسته موتور میباشد. شما میتوانید دلایل بروز این خرابی و روش های رفع مشکلات این قطعه را در صفحه علائم خرابی دسته موتور پراید بررسی کرده و مشکل را رفع نمایید.

علائم خرابی سنسور دور موتور 405

سنسور دور موتور 405 یکی از قطعات مهم در این خودرو میباشد که علائم خرابی سنسور دور موتور 405 میتواند یکی از علائم گفته شده در قسمت بالای مقاله باشد.

به طور کلی علائم خرابی سنسور دور موتور ال۹۰، علائم خرابی سنسور دور موتور زانتیا، علائم خرابی سنسور دور موتور سمند ef7، خرابی سنسور دور موتور سمند، علائم خرابی سنسور دور موتور نیسان دیزل، علائم خرابی سنسور دور موتور 206 تیپ 5، نشانه های خرابی سنسور دور موتور 206 و علت خرابی سنسور دور موتور پژو 405 باهم یکسان میباشد و علائم و علل گفته شده در قسمت بالای مقاله میباشد.

علائم خرابی سنسور دور موتور پراید

مهمترین علائم خرابی سنسور دور موتور پراید را میتوان در قطع شدن پمپ بنزین خلاصه کرد. به طور کلی علائم خرابی سنسور های دور موتور ماشین های مختلف یکسان میباشد و شما با مشاهده تمامی علائم گفته شده باید به سرعت برای رفع ایراد و تعمیر یا تعویض سنسور اقدام کنید.

علائم خرابی سنسور دور موتور پراید زیمنس، علت خرابی سنسور دور موتور پراید، علائم خرابی سنسور دور موتور تیبا، علائم خرابی سنسور دور موتور در پراید، علائم خرابی سنسور دور موتور پراید صبا، علائم خرابی سنسور دور موتور کوییک و علائم خرابی سنسور دور موتور پراید یورو 4 را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • روشن نشدن ماشین با وجود استارت زدن
  • نمایش دور موتور اشتباه و نمایش دور موتور ثابت به غلط
  • کات آف شدن قبل از بالا رفتن دور موتور

علائم خرابی سنسور دور موتور پیکان

علائم خرابی سنسور دور موتور ال 90، علائم خرابی سنسور دور موتور پیکان، علائم خرابی سنسور دور موتور موتور سیکلت و علائم خرابی سنسور دور موتور رانا طبق آنچه در قسمت های بالاتر گفته شده یکسان میباشد و شما با مشاهده هریک از نشانه های گفته شده در قسمت های بالا میتوانید برای رفع ایراد به تعمیرگاه مراجعه کنید.

برای یافتن نزدیک ترین و معتبرترین تعمیرگاه نیز میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید و در مورد مراکز معتبر تعمیر خودرو سوالات خود را مطرح کنید.

علائم خرابی سنسور دور موتور ۲۰۶

در مورد علائم خرابی سنسور دور موتور ۲۰۶ و تفکیک آن به علائم خرابی سنسور دور موتور ۲۰۶ تیپ ۲ و علائم خرابی سنسور دور موتور 206 تیپ 5 میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. موتور روشن نمی‌شود یا به صورت نامنظم روشن و خاموش می‌شود.
  2. موتور با سرعت نامنظم حرکت می‌کند یا سرعت آن تغییر می‌کند.
  3. موتور در حالت ایستایی لرزش می‌کند یا صدای عجیبی از آن می‌آید.
  4. سیستم ترمز ABS یا ESP خطا نشان می‌دهد.
  5. مصرف سوخت افزایش یافته است.
  6. چراغ چک موتور روشن می‌شود و کد خطاهای مربوط به سنسور دور موتور نمایش داده می‌شود.

سوالات متداول

علائم خرابی سنسور دور موتور چیست؟

در این مقاله صفر تا صد علائم خرابی سنسور دور موتور خودرو های مختلف بررسی شده است و علت بروز خرابی سنسور دور موتور و نحوه رفع ایراد این سنسور توضیح داده شده است.

رفع خطای سنسور دور موتور چگونه است؟

شما در مرحله اول میتوانید با تمیز کردن سنسور عملکرد آن را چک کنید. در مرحله بعدی باید برای تعمیر سنسور اقدام کنید و در صورتی که ایراد غیر قابل تعمیر بود مجبور به تعویض سنسور خواهید بود.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید