پراید SE111 ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X111 ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید SE131 ۱,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید X131 ۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پراید 151 پلاس ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا صندوق دار sx ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
تیبا هاچ بک EX ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
ساینا EX دنده ای ‏ ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کوئیک دنده ای ۲,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
شاهین G ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 405 slx ۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس ساده ۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو پارس lx ۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
پژو 206 تیپ 2 ۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
علت روشن شدن چراغ روغن چیست | علت روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین و حالت درجا

علت روشن شدن چراغ روغن چیست

روشن شدن چراغ روغن یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است هر خودروسواری با آن برخورد کرده باشد. اگر این سوال در ذهن شما ایجاد شده که چراغ روغن خودرو چرا روشن می‌شود، در این مقاله قصد داریم مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ روغن موتور را به طور کامل بررسی کنیم.

یکی از بهترین خدماتی که مجموعه اتوصافکار با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد، صافکاری و نقاشی خودرو می باشد. برای دریافت این خدمات همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید.

چراغ روغن در آمپر کدام است

همانطور که می دانید خرابی قطعات خودرو از روی نشانه ها و علائم آن قابل تشخیص است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی سنسورهای جدیدی به خودروها اضافه شده که هر یک از آن ها به راننده هشدارهایی می دهند تا راننده را از وجود مشکلاتی در قطعات خودرو آگاه کند.

باید بدانید که این هشدارها معمولا در چراغ های پشت آمپر وجود دارد که این چراغ ها شامل چراغ روغن، چراغ موتور، چراغ درب‌ها و… می شوند. یکی از مهم ترین نشانه هایی که راننده را از وجود ایراداتی در خودرو آگاه می کند، چراغ روغن می باشد.

اگر به تازگی رانندگی را یاده گرفته اید شاید برایتان این سوال ایجاد شود که چراغ روغن در آمپر کدام است و برایتان قابل تشخیص نباشد. در پاسخ به این سوال باید گفت که چراغ روغن علامتی مشابه یک روغن دان دارد که به راحتی قابل تشخیص است و زمانی که این علامت قرمز می شود باید علت آن را بررسی کنید و هر چه سریعتر به رفع ایراد بپردازید.

اگر به صافکاری خودرو علاقه مند هستید و می خواهید در این حوزه فعالیت کنید، می توانید به صفحه آموزش صافکاری مراجعه کنید و پس از دریافت مدرک در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید.

 چراغ روغن در آمپر کدام است
چراغ روغن در آمپر کدام است

وظیفه روغن موتور در خودرو

یکی از مهم ترین عواملی که در سیستم مکانیکی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، روانکاری می باشد چرا که به علت تماس سطوح، اصطکاکی بین آن‌ها ایجاد می شود که افزایش این اصطکاک می‌تواند باعث افزایش فرسودگی و خرابی قطعات خودرو شود.

حال در این بین روانکاری تا حد زیادی باعث کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک شده و همینطور در افزایش طول عمر قطعات بسیار تاثیرگذار است که باید به طور منظم و پیوسته انجام شود.

یکی از وظایف مهم روغن موتور، روانکاری موتور خودرو می باشد که یکی از موارد مصرفی بسیار مهم در خودرو می باشد و در صورت عدم انتخاب درست آن می تواند برای شما دردسر ساز شود.

از دیگر وظیفه روغن موتور در خودرو می توان به خنک کنندگی دمای موتور اشاره کرد که از ذوب شدن قطعات موتور جلوگیری می کند. علاوه بر این تمیزکاری موتور و جمع آوری ذرات کوچک و تحویل آن ها به فیلتر روغن، از دیگر وظایف روغن موتور محسوب می شود. روغن موتور به انواع مختلف تقسیم بندی می شود که برای انتخاب صحیح آن باید عوامل مختلفی را در نظر داشته باشید.

شنیدن انواع صدای ماشین در هنگام حرکت یکی از اتفاقات رایجی است که هر راننده خودرویی ممکن است آن را تجربه کرده باشد. اگر هنگام حرکت در خودرو صداهای عجیبی به گوشتان می رسد، مقاله انواع صدای خودرو را مطالعه کنید تا دلایل آن را بررسی کنید.

علت روشن شدن چراغ روغن چیست

روشن شدن چراغ روغن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که زمانی که با این شرایط روبرو می شود ابتدا باید علت آن را بررسی کنید. به همین منظور در ادامه ما قصد داریم علت روشن شدن چراغ روغن خودرو را بررسی کنیم.

  • کم شدن فشار روغن موتور

یکی از مهم ترین علت روشن شدن چراغ روغن ماشین، کاهش فشار روغن موتور می باشد که نباید نادیده گرفته شود. همانطور که اشاره شد یکی از وظایف روغن ها، جلوگیری از اصطکاک در موتور خودرو می باشد. کاهش فشار روغن موتور باعث می شود که روغن نتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد.

از علائم کاهش فشار روغن موتور می توان به خرابی فشنگی روغن یا سوئیچ فشار روغن، نشتی روغن از واشر مخزن و… اشاره کرد. زمانی که چنین حالتی برای خودرو اتفاق می افتد باید به یک متخصص مراجعه کنید.

  • کاهش میزان روغن در مخزن روغن موتور

در صورتی که میزان فشار روغن موتور را بررسی کردید و هیچ اشکالی وجود نداشت، میزان روغن در مخزن روغن را بررسی کنید چرا که کاهش میزان روغن در مخزن روغن موتور یکی دیگر از علل روشن شدن چراغ روغن خودرو می باشد.

زمانی که میزان روغن در مخزن روغن را بررسی کردید و متوجه کم بوذدن میزان روغن شدید، مقداری روغن به آن اضافه کنید. لاذم به ذکر است که یکی از دلایل مهم کاهش فشار روغن موتور و کم شدن میزان روغن در مخزن، به کیفیت روغن موتور مربوط می شود. به هر میزانی که کیفیت روغن موتور کمتر باشد میزان روغن در مخزن و فشار آن هم کمتر می شود. علاو بر این قاطی شدن بنزین و آب در حین کارکردن هم می تواند باعث چنین عواملی شود که باید بررسی شود.

اگر می خواهید بدانید دلیل روشن شدن همزمان چراغ باطری و ترمز دستی چیست و برای جلوگیری از این امر چه کاری باید انجام داد، مقاله روشن شدن چراغ باتری خودرو را از دست ندهید.

  • ایراد در فیلتر روغن

در صورتی که میزان روغن در مخزن را افزایش دادید و همچنان مشکل برطرف نشد، فیلتر روغن را بررسی کنید تا بتوانید علت روشن شدن چراغ روغن خودرو را بررسی کنید. در این قسمت باید از قرار گرفتن فیلتر روغن در جایگاه درستش و همچنین از سلامت و تمیز بودن آن مطمئن شوید و در صورتی که فیلتر دچار جرم گرفتگی و کثیفی بالایی شده بود آن را برطرف کنید.

علت روشن شدن چراغ روغن چیست
علت روشن شدن چراغ روغن چیست
  • مشکل در پمپ روغن

یکی از علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا، خرابی در پمپ روغن می باشد که لاذم است جدی گرفته شود. زمانی که موتور استارت می خورد، پمپ روغن شروع به کار می کند و روغن را در موتور به گردش در می آورد.

وجود پمپ باعث می شود تا روغن با یک فشار خوب وارد موتور شود و به همین دلیل هر گونه خرابی در پمپ روغن باعث کاهش فشار روغن و ایجاد اختلالاتی در دیگر بخش های موتور شود. در صورت چنین شرایطی به تعمیر یا تعویض آن بپردازید.

  • مشکل در میل لنگ، یاتاقان، میل سوپاپ

بعد از اینکه همه عوامل گفته شده در قسمت بالا را بررسی کردید، علت روشن شدن چراغ روغن و استپ پژو پارس را در میل لنگ، یاتاقان و میل سوپاپ بررسی کنید و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. هر گونه خرابی در این بخش ممکن است برای شما هزیه بالایی در بر داشته باشد. به همین خاطر این کار را باید به دست یک متخصص بسپارید.

  • ناخالصی در روغن

یکی از علت های روشن شدن چراغ روغن قبل از استارت، مربوط به ناخالصی های موجود در روغن می باشد. زمانی که روغن با آب یا بنزین ترکیب شده باشد غلظت روغن کاهش پیدا می کند و مقدار ویسکوزیته از حالت استاندارد خارج می شود و در نتیجه باعث روشن شدن چراغ روغن موتور می شود. وجود مشکلاتی در انژکتور، سرسیلندرها و… باعث افزایش ترکیب شدن بنزین و روغن می شود.

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود مقدار طبیعی کم شدن روغن موتور است که نباید نادیده گرفته شود. برای بررسی این سوال به صفحه علت روغن سوزی ماشین مراجعه کنید.

علت روشن شدن چراغ روغن بعد از گرم شدن ماشین

در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که بعد از گرم شدن ماشین،چراغ روغن ماشین روشن می شود که این مورد بیشتر در خودروهای ایرانی مانند موتورهای 1800 پژو پارس یا 405 و سمند اتفاق می افتد. علت روشن شدن چراغ روغن بعد از گرم شدن ماشین به عوامل مختلفی وابسته است که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

علت روشن شدن چراغ روغن ماشین معمولا به ایرادات برقی و مکانیکی مربوط می شود که مشکل برقی روشن شدن چراغ روغن معمولا شامل مواردی از جمله خرابی پشت آمپر، خرابی فشنگی روغن، اتصالی سیم روغن به منفی و عدم تنظیم موتور که با کاهش بیش از حد دور موتور به دلیل تک کار کردن یا بد کارکردن ایجاد می شود.

درمورد دلایل مکانیکی روشن شدن چراغ روغن ماشین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش میزان روغن موتور که به صورت چشمک زدن چراغ روغن در سر پیچ ها قابل تشخیص است. در این صورت حتما میزان روغن را چک کنید.
  • مشکل در فشنگی روغن که در صورت خرابی باید حتما تعویض شود.
  • کثیفی فیلتر روغن که بیشتر به دلیل روغن سوزی ماشین و دوده ها و رسوبات داخل روغن ایجاد می شود که در این صورت باید فیلتر روغن را تعویض کنید.
  • گرفتگی صافی توری روغن داخل کارتل
  • فرار روغن از بخش هایی که روغن در آن مسیرها عبور می کند.

 اگر خودرو شما دچار مشکل شده و به دنبال راه حلی برای رفع صدای تق تق فرمان ماشین هنگام چرخش هستید، مقاله علت صدای فرمان هنگام چرخش در این راستا به شما کمک می کند.

علت روشن شدن چراغ روغن چیست
علت روشن شدن چراغ روغن چیست

علت روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین

یکی از سوال هایی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، علت روشن شدن چراغ روغن و استپ در دور پایین است که در چنین مواقعی باید ابتدا از عدم وجود نشتی مطمئن شوید و در صورت نبود نشتی دلایل دیگر را بررسی کنید.

اگر مدت زیادی است که از تعویض روغن موتور ماشین گذشته است ممکن است فیلتر روغن موتور مسدود شده باشد. در این صورت بهتر است یک بار روغن خودرو را تخلیه کنید و بعد از اینکه فیلتر را تعویض کردید، روغن را مجددا در آن بریزید. اگر فیلتر ایراد داشته باشد، بعد از استارت چراغ باید خاموش شود.

در صورتی که روغن موتور پایین باشد اما نشتی در موتور وجود نداشته باشد، ممکن است روغن توسط موتور سوزانده شده باشد. باید بدانید که روغن موتور نباید وارد سیلندر شود چرا که در غیر این صورت بعد از ترکیب شدن با اکسیژنی که در سیلندر موجود است به آسانی می سوزد و تبخیر می شود.

برای بررسی علت روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین، توسط دفترچه راهنمای خودرو، مکان واحدهای ارسال به روغن موتور را بررسی کنید و کابل های آن را جدا کنید. در این قسمت چک کنید که آیا این کار می تواند تاثیری روی عملکرد روغن موتور داشته باشد یا خیر. در صورتی که هیچ مشکلی پیش نیاید به این معناست که فشار روغن هیچ مشکلی ندارد اما اگر واکنش دیگری دیدید باید بدانید که مشکل از همین نقطه است.

یکی از علت روشن شدن چراغ روغن پراید در دور پایین مربوط به پمپ روغن می شود. زمانی که مشکل از فشار روغن باشد باید پمپ روغن را تعویض کنید تا ایراد برطرف شود چرا که پمپ عامل جریان یافتن روغن در درون موتور است و هر گونه مشکل در آن می تواند در عملکرد صحیح موتور تاثیر گذار باشد. اگر خودتان دانش و مهارت کافی در این زمینه را ندارید بهتر است برای تعویض پمپ به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کنید.

انجام سرویس های دوره ای خودرو برای اطمینان از سلامت قطعات خودرو یکی از عواملی است که باعث جلوگیری از قفل شدن موتور می شود. اکر می خواهید همه راهکارهایی که از قفل شدن موتور جلوگیری می کند را بررسی کنید، به صفحه علت گیرپاژ یا قفل شدن موتور ماشین چیست مراجعه کنید.

علت روشن شدن چراغ روغن چیست
علت روشن شدن چراغ روغن چیست

علت روشن شدن چراغ روغن در سمند ال ایکس

زمانی که چراغ روغن ماشین روشن می شود ابتدا باید در یک مکان بایستید و ماشین را متوقف کنید در صورتی که در موتور ماشین روغن کافی وجود نداشته باشد و شما به حرکت ادامه دهید آسیب های جدی تری به خودرو وارد می شود.

در قدم بعد با استفاده از یک میله مخصوص سعی کنید سطح روغن را چک کنید. اگر سطح روغن بیش از اندازه پایین باشد باید از چکه کردن روغن مطمئن شوید و بررسی کنید که ایا روغن روی زمین ریخته است یا خیر.

اگر روغن روی زمین ریخته بود ماشین شما دچار نشتی روغن شده است در غیر این صورت مشکل از کاهش فشار روغن می باشد. برای اینکه بخواهید به رانندگی ادامه دهید باید مقداری روغن به مخزن اضافه کنید و بعد از انجام این کار دوباره بررسی کنید که ایا چراغ روغن روشن می شود یا خیر. اگر چراغ دیگر روشن نشود مشکل از کمبود روغن می باشد اما در صورتی که همچنان روشن باشد باید خودرو خود را به یک تعمیرگاه معتبر نشان دهید تا مشکل را برطرف کند.

در بیشتر مواقع که مخزن روغن پر است اما همچنان چراغ روغن روشن باشد، مشکل مربوط به فشار کم روغن است که توسط پمپ روغن ایجاد می شود. زمانی که پمپ خراب باشد باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور می شود. به خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی ماشین را روشن نکنید و هر چه سریعتر با بکسل کردن خودرو خود را نزد یک تعمیرگاه ببرید.

مقاله پیشنهادی : علت نوسان برق خودرو

علت روشن شدن چراغ روغن ۲۰۶

برای بررسی علت روشن شدن چراغ روغن ۲۰۶، باید ماشین را در دنده مناسب قرار دهید و کف اتومبیل را برای اطمینان از چکه کردن یا نکردن روغن بررسی کنید. برای اطمینان بهتر است از یک محافظ چشم و یک دستکش استفاده کنید.

قبل از انجام هر کاری بهتر است سیم باتری را از خودرو جدا کنید تا از روشن شدن ناگهانی خودرو جلوگیری کنید. در این بخش از یک آچار دستی برای جدا کردن گیره که نقش محافظ ترمینال منفی را بر عهده دارد استفاده کنید.

این قسمت از باتری تحت عنوان NEG یا با علامت منفی در بالای آن قابل تشخیص خواهد بود و نیازی به جدا کردن کابل ترمینال مثبت نخواهید داشت.

برای تشخیص علت روشن شدن چراغ روغن ۲۰۶ یا هر خودرو دیگری باید با استفاده از جک، به ماشین ارتفاع دهید تا بتوانید به راحتی کف ماشین را بررسی کنید.

مقاله پیشنهادی : علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور

حال باید برای پیدا کردن نشتی یا چکه کردن روغن در خودرو موتور را به دقت بررسی کنید. چکه کردن روغن به هر میزانی که باشد نباید آن را نادیده بگیرید. سعی کنید خط باریک روغن را از هر جایی که مشاهده می کنید دنبال کنید تا جایی که منبع آن را تشخیص دهید.

از آنجایی که روغن های مختلفی در خودرو وجود دارد این که تشخیص دهید نشتی مربوط به روغن موور می باشد یا نه کار یک متخصص است. روغن موتور در بیشتر مواقع به رنگ قهوه ای یا سیاه است اما روغن هایی مثل روغن کولر ماشین به رنگ نارنجی یا سبر هستند.

همانطور که می دانید موتور از بخش های فلزی مختلفی تشکیل شده است که طبیعی است اگر یکی از قسمت های آن دچار نشتی یا شکستگی شده باشد. معمولا شرکت های مختلف خودرو سازی از از واشر یا درز بندهای مخصوص برای پوشش و استحکام بخشی قمست های مختلف موتور استفاده می کنند.

در آخر باید گفت بعد از اینکه محل دقیق نشتی را پیدا کردید هر چه سریع تر نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. در صورت عدم رسیدگی و تعمیر به موقع می تواند برای شما مشکلات جدی تری به همراه داشته باشد.

جمع بندی

همانطور که می دانید هر گونه خرابی و ایراداتی در خودرو با نشانه هایی همراه است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی سنسورهایی در خودرو وجود دارد که این کار را انجام می دهند.

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است بسیاری از افراد با آن برخورد کرده باشند، روشن شدن چراغ روغن می باشد که دلایل مختلفی دارد. اگر می خواهید بدانید علت روشن شدن چراغ روغن چیست و به چه دلایلی اتفاق می افتد این مقاله را مطالعه کنید.

سوالات متداول

چراغ روغن در آمپر کدام است؟

چراغ روغن علامتی شبیه به یک روغن دان دارد که نباید آن را با علامت چراغ check اشتباه بگیرید. زمانی که چراغ روغن روشن می شود باید بلافاصله خودرو را خاموش کنید و دلایلی که در این مقاله توضیح داده ایم را بررسی کنیم.

علت روشن شدن چراغ روغن چیست؟

کاهش میزان روغن در مخزن روغن موتور یکی از علت روشن شدن چراغ روغن خودرو می باشد که برای جلوگیری از این امر باید به طور مرتب بررسی شود. از دیگر علت روشن شدن چراغ روغن ماشین می توان به خرابی میل لنگ، یاتاقان، ایراد در فیلتر روغن، مشکل در پمپ روغن و… اشاره کرد.

وظیفه روغن موتور در خودرو  چیست؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظیفه روغن موتور، روانکاری موتور می باشد که از اصطکاک بین قطعات متحرک شده جلوگیری می کند و همچنین در افزایش طول عمر قطعات تاثیرگذار می گذارد.

مقالات اخیر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صافکاری PDR

صافکاری بدون رنگ با دستگاه به صورت pdr

صافکاری با دستگاه مکش

صافکاری بدون رنگ با دستگاه مکش و حرفه ای

صافکاری با چسب حرارتی

صافکاری های جزئی با استفاده از چسب حرارتی

صافکاری مغناطیسی

صافکاری به صورت مغناطیسی با دستگاه

صافکاری با لیزر

استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صافکاری

صافکاری سنتی

صافکاری سنتی بدون رنگ

برترین صافکاری ها

نیاز به راهنمایی بیشتر دارید
همین حالا تماس بگیرید